3381
Sök

Audi A4 1.8T Motorhaveri eller inte?

4 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Jag undrar om det finns någon som kan ha någon aning om vad som kan ha hänt min bil? Kamaxelproblem? Att motorn skurit? Elfel mm mm?

Motorn tystnade medans jag körde, inget missljud,rassel eller något ryck. Lungt och stilla slutade den att fungera.

Oljelampan hade lyst ett par mil trots att jag fyllt på olja, det fanns olja i den, ja efter att jag fyllde på med en liter så fanns det lite över maxnivån men efter ett tag lyste oljelampan igen. Jag ringde verkstaden där jag skulle lämna in den på service nu på fredag (Bilen har precis passerat 20 000mil och kamremmen är bytt vid 12 000) och frågade hur jag skulle göra? Kan jag fortsätta köra tills servicen? Ja svarade mannen på verkstaden, så länge den inte rycker och håller på. på instrumentpanelen blinkade också en lampa som indikerade på elektronikfel i motorn. Vid start hördes lite högre rassel en vanligt de sista gångerna jag körde med bilen.


Nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Är det med största sannolikhet att motorn skurit och det enklaste och billigaste vore att köpa en begangnad motor och låta få den isatt och isåfall Vad vore isåfall ett skäligt pris? Eller borde jag lämna in den på felsök och låta dem lyfta på toppen och hoppas på det bästa? Kanske är det bara kamaxeln och kamremmen som behöver bytas. ???????????????

Såååå tacksam för hjälp!!

587 Inlägg
18 november 2008
#2
jag skulle göra som såhär:

jag hade bett verkstaden göra en felsökning å tagit beslut efter det de kommer fram till.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
18 november 2008
#3
Har oljetryckslampan lyst skulle jag gissa på:
Kamaxel skuren i toppen.
Kamrem av.
Ny topp & kam måste på.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 010 Inlägg
19 november 2008
#4
om de e kamremmen som gått av ere väll inte så svårt att kika just de sj?


Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 november 2008
#5
Har 2 oljelamper i bmwn. Den ena nivå å den andra tryck. Om inte så har du kört utan oljetryck vilket nog kan ha förstört kam, kolvar, cylinderloppen, ram å vevlager. Dessa ska ju smörjas å utan oljetryck så...

Men kolla upp de mer
Senast redigerat av Boostrider (19 november 2008)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 062 Inlägg
19 november 2008
#6
Ja, det låter ju som att du har kört utan oljetryck! Lyser en Oljelampa så ska man INTE köra många meter.
Hände mig efter att ett dåligt fastsatt oljerör till turbon vibrerat sönder och fått en spricka i sig.
Det var bara så snabbt som möjligt vika av mot första vägficka på E4:an mitt i ödemarken.

Garanterat är motorn ordentligt "inkörd" vid det här laget. Kolvar/Cyl klarar sig då de blir "stängsmorda" men toppen som sitter längst ifrån oljepumpen har säkert skurit.
Så väck med toppen, inspektera och dit med en hel och fin. Bort med oljepump och inspektera den med!
Kolla oljetrycket med detsamma efter uppstart!
Har man tur så har vevlager klarat sig, det brukar man höra efter en tid.

M.V.H.


4 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#7
Tack så mycket  för tippsen. hmm ja det kanske blir enklast och billigast med en ny motor. Felsöket kostar ju ett par tusen, för att lyfta toppen och ska man ha ny topp och hoppas på det bästa längre ner i motorn, så kan det ju bli ganska bökigt och jobbigt längre fram. Det var en jävla miss att fortsätta åka med olelampan lysande, erfarenheten kostar!

3 120 Inlägg
19 november 2008
#8
Kan ju också vara så att någon motorelektronik gett upp, hörde du inget rassel eller misständning över huvudtaget? Går motorn runt på startmotorn?

Kan du inte själv avgöra om en motor har mekaniskt haveri eller inte är det bättre att be verkstaden göra en felsökning först innan du beslutar dig för att byta motor. Du måste väl ändå ha verkstaden till att byta motorn åt dig och bara det jobbet kostar ju ganska mycket mer än en felsökning i 30min.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 november 2008
#9
Jaa, jag tror inte heller det är någon större fara om du inte hör några missljud.

Dock är det ju lite oroande att oljelampan lyst, den har ju säkerligen varnat för lågt oljetryck.

Kan ju vara så att kamremmen har kuggat lite.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#10
Tack.

Kamremmen sitter där den ska men kan ju vara kuggad. Elektroniken kan ju ha skitit sig? Det besynnerliga är ju att det inte hördes någon misständnig eller något rassel vid tillfället för motordöden. Ja startmotorn går runt och den har försökt att tända engång, ska bogsera hem den idag så jag och en problemlösare kan kolla på fredag  vad som kan ha hänt.

Några tips på vad och hur man kan kolla när man står hemma på parkeringen?

155 Inlägg
19 november 2008
#11
Ta ut verktygsladan och riv smile Men eftersom du star ute sa kan du ju kolla kammen sjalv sa att den e schysst. Men som alla sager inge oljetryck? =S

"You wanna drive it, then buy it!"

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
19 november 2008
#12
Saken är att skär kammen så snurrar kamremmen men hjulet står stilla. Den sliter av kilen!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 299 Inlägg
19 november 2008
#13
chand021 skrev:
Ta ut verktygsladan och riv smile Men eftersom du star ute sa kan du ju kolla kammen sjalv sa att den e schysst. Men som alla sager inge oljetryck? =S

De där kräver ju viss vana. Har du gjort de förut så kör på, men e du lite osäker och inte har full koll så låt bli och låt verkstaden göra de jobbet.

Tycker nästan de låter som nått elfel om de inte har varit nån typ av missljud från motorn innan den dog. Eftersom bilen varnat för elfel så e de ju inte omöjligt att oljetryckslampan bara tänts utan anledning o sen resulterat i haveri i någon el komponent.

Men de är inte helt omöjligt att de är någon typ av ras och att du har nått fel på oljepumpen som sagts tidigare.

//Jacob


6 Inlägg
11 december 2008
#14
Tjena
Nu är ni inne på min "mammas gata", för det här med elfel är en total hit på min bil.
Elektronik ska vara i datorer - då fixar jag det, men när det är på stora bilar - icke.

Men
1 Börja med att kolla att batteriet är ok. Om inte fulladdat - se till att ladda det.
(Kolla om detta fungerar - om det är något som tjuvdrar el)

2 Sen ber du snällt verkstaden att MÄTA alla komponenter - givare först ! - och sen kollar de oljetrycksensorerna.... så ska du se att bilen inte alls skurit och att den snällt går igång efter elektronikdoktorns genomgång.

AUDI m fl nya fina bilar fungerar bra ändå tills elektroniken börjar bli lynnig, verkar som om
fukt, överhettning mm inte är så bra för elektronikdelarna (vilket det aldrig varit för någon elektronik).

Har själv en pärla som stannat - tvärdött på vägen  - efter en mil ca och med oljelampan både lysande blinkande och plingande.... inge kul.
Sen visade det sig att det är inte motorn eller de fysiska delarna som är problem med, utan elektroniken.
Det kan vara klart värt att låta kunnig person BYTA elkablar.... också.

Lycka till! Håller tummarna för dig - för det här är INTE KUL.... Bilar ska ju fungera, särskilt när man betalt mycket pengar för dem.
lol

6 Inlägg
11 december 2008
#15
Jo, en sak till. Vissa bilar - även nya - verkar inte kunna hantera - startspärrar och larm, och köra korta sträckor och stanna ideligen. Batteriet - detta enkla - tar stryk... och sen spårar det ur...

1 723 Inlägg
11 december 2008
#16
precis som med min gamla prelude. oljelampan började blinka, sen dog motorn. Kamremmen hade kuggat över efter att kamaxlarna skurit.


Sök