Hur ska jag koppla in neon och fläktar för att få dom att starta endast när stereon är igång. När man vrider första steget på nyckeln så sätts endast stereon igång och då vill jag att neon mm också ska starta. Jag vill inte ha det via en strömbrytare. Vill heller inte koppla det via remote så dom går sönder så hur gör jag. Ska tävla med ljud så vill att allt ska funka när tändningen är av så jag kan ha min ctek laddare inkopplad samtidigt som jag spelar musik! MVH Snagge
Det här relät har jag faktiskt hittat bland fars skrot. Det är relän med tillhörande sockel (sockel = den blå delen) passar på DIN-skena (bara för att det ska vara lätt att fästa). Man använder dessa socklar vid vissa elinstallationer och automationsskåp. Men vanliga små relän utan sockel bör finnas på biltema. För jag tror de kan vara ganska dyra annars. Så ska du ha ett liknande så är det på Elfa, Selga eller dyl du ska kolla.
Alla relän har olika egenskaper. Så kolla noga innan. Det som är mest viktigt är att du skaffar ett relä med styrströmmen 12V. Sedan brukar den klara att driva det mesta.
Jodå, jag vet hur relän fungerar. Det jag ska använda det till kommer dra ganska mycket ström bara, jag har haft problem med att hitta något till vettiga pengar.
Det var därför jag blev nyfiken på det du hade hittat.
Räcker med ett vanligt extraljusrelä eller typ vilket relä som helst från biltema ju
Exakt. Det är samma princip på när man har fler än ett slutsteg, så förgrenar men remotekabeln med hjälp av ett relä. Remote signalen styr relät och slår av/på spänningen.
Gör som du gör med extraljus fast i detta fall byter du ut helljus+kabeln mot remoten.