Pappas 525 E34-92 vi hade när jag var liten rullade 30K utan ett ända problem, den rullar på fortfarande i Norrbotten nånstans. Sen körde jag för ett tag sen en snäppet nyare 525a som rullat drygt 40k och var lånebil hos bmw verkstaden. Den kändes fortfarande tight och pigg, om än märkt av miltalet. M50 är en motor som om man bara underhåller den går hur länge som helst.
Dessutom såldes min fars 325-01a som rullat 40k med bara vanlig service för 2 år sen, det klonkade lite från bakaxlen om man tryckte på men annars var den som ny.
Letar du på autopower hittar du fler exempel, finns nån tråd om detta där. Bland annat nån coupe från 79 om jag minns rätt som rullat över 80k mil. Välbyggda bilar håller länge så oroa dig inte över miltalet. Dessutom är det rätt vanligt med mätarfiffel på dessa bilar, så vem vet hur många 30-40k milare som rullar runt med en mätarställning på 10-20k?
Men som alltid, gå inte bara efter miltalet, en välservad/välskött 30k milare är i många fall i bättre skick än en missskött 20k milare.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.