3438
Sök

Bmw 525 eller Bmw 325?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2008
#41
Pappas 525 E34-92 vi hade när jag var liten rullade 30K utan ett ända problem, den rullar på fortfarande i Norrbotten nånstans. Sen körde jag för ett tag sen en snäppet nyare 525a som rullat drygt 40k och var lånebil hos bmw verkstaden. Den kändes fortfarande tight och pigg, om än märkt av miltalet. M50 är en motor som om man bara underhåller den går hur länge som helst.

Dessutom såldes min fars 325-01a som rullat 40k med bara vanlig service för 2 år sen, det klonkade lite från bakaxlen om man tryckte på men annars var den som ny.

Letar du på autopower hittar du fler exempel, finns nån tråd om detta där. Bland annat nån coupe från 79 om jag minns rätt som rullat över 80k mil. Välbyggda bilar håller länge så oroa dig inte över miltalet. Dessutom är det rätt vanligt med mätarfiffel på dessa bilar, så vem vet hur många 30-40k milare som rullar runt med en mätarställning på 10-20k?

Men som alltid, gå inte bara efter miltalet, en välservad/välskött 30k milare är i många fall i bättre skick än en missskött 20k milare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Driven
17 Inlägg
21 december 2008
#42
Tjena, är vell nästan i samma sits som dej, jag tog körkort i somras och ville ha en kul bil. För mej så var det vell inget att fundera över, ville ha en 325a. Det är verkligen inte en ekonomisk bil, blandad körning på minst litern. Men det gäller nog 525an också då den är större och tyngre skulle jag tro. Jag har helförsäkring och NEJ, den står inte på mej. kostar för mej ca 4 500/år vilket borde hamna runt 3 500 med halvförsäkring som du är ute efter. Sen är det inte som alla volvo-svensson säger, det är inte dyrt med delar längre till bmw, e36 har nästan lika "dyra" delar som gammla volvo 740.

Så, hoppas du hittade något i texten som hjälper dej!

`Learn by doing´

dARKiE
5 031 Inlägg
21 december 2008
#43
johnny91 skrev:
Hur mycket tar en Bmw 525?
Stan?
Landsväg?
Blandad?

Samt vad tar Bmw 325?
Stan?
Landsväg?
Blandad?

Jag kan svara lite på mina erfarenheter,
Hade som sagt en E34 530 -88 med stora sexan utan vanos,
den drog ungefär 1.1liter stadskörning, 0,8/9 landsväg beroende på lite gasfot, om man drog fulla acc hela tiden så drog den ca, 1,5liter milen men då vare fullgas hela tiden..

Min 328;a med vanos (ganska lik 325;a bensinmässigt)
drar i stan 0.9, landsväg har jag varit nere på 0,65 liter milen men då vare äggunder skon;) annars ligger det runt 0.75liter milen, blandat ALDRIG över 1liter milen... smile

Sen angående hur långt E34;orna rullar, det är otroligt länge, min E34 hade gått 32k mil och gick fortfarande som den vore ny. Bara dem är sköta så ska det inte vara några problem.. (nu vet jag bara om dem raka sexorna)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

12 086 Inlägg
21 december 2008
#44
johnny91 skrev:
Okej, det jag skulle vilja höra från flera är vad dem tycker är det max miltal man ska köpa en Bmw 525 e34 från 1991-1996 innan man tycker att dom har gått för långt?

Och vad är det max miltal ni har kört/hört en Bmw 525 e34 från 1991-1996 har gått?

Jag hade försökt undvika 30K som en riktlinje, men hade jag hittat ett fint exemplar över 30K hade jag inte låtit bli pga det.. en bil som gått över 30K mil får ju gärna ha en del väsentliga delar utbytta. Koppling, generator, topplockspackning etc. Sånt som ligger i riskzonen om de inte är åtgärdade när man börjar krypa up i milen.

82 Inlägg
21 december 2008
#45
Min 525 från -89 är snart uppe i 30.000mil, och går som tåget än big_smile Helnöjd, är dessuotm den gammla m20 motorn i som en del brukar hacka på att dom inte håller. Rolig vinterbil då det är allt från småhalt till isväg tongue Men har ingen diffbroms i min så går inte så bra o åka brett på ren alfalt, men det är jag ändå för snål för när jag har mina 17" 235 breda däck på cool
Min drar alldrig med än 1,5liter vad jag har räknat ut. Däremot sällan under litern heller, men runt 1,2-1,4 o då är högerfoten tung wink
Senast redigerat av Persson_90 (21 december 2008)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2008
#46
Persson_90 skrev:
Min 525 från -89 är snart uppe i 30.000mil, och går som tåget än big_smile Helnöjd, är dessuotm den gammla m20 motorn i som en del brukar hacka på att dom inte håller. Rolig vinterbil då det är allt från småhalt till isväg tongue Men har ingen diffbroms i min så går inte så bra o åka brett på ren alfalt, men det är jag ändå för snål för när jag har mina 17" 235 breda däck på cool

Inga fel på M20n förutom kamremmen, just kedjan är annars en av många anledningar att välja Bmw. Kanske lite känsligare än M50 men sköter man den så...

Den sämsta motorn Bmw byggt är väl annars M40 som har felkonstruerad topp så att kamrem och kamaxel etc slits ut i förtid. Men den brukar hålla en 20-30k mil iaf.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 december 2008
#47
ni kan ju inta tala så här fint om e34an då blir man sugen på att handla en

2slow

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2008
#48
azid skrev:
ni kan ju inta tala så här fint om e34an då blir man sugen på att handla en

Och det är inte bra eftersom...? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

501 Inlägg
21 december 2008
#49
Betalar ca 3500 helförs/helår, Bra bilar båda 2, Åker lite skönare i min e34 än i e36 cabben....

OBS: Ironi

Rebel with a cause
224 Inlägg
21 december 2008
#50
3-serien är roligare helt enkelt!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 december 2008
#51
325 E36
Fördelar: Roligare,snabbare,snyggare samt modernare.
Nackdelar: Oftast sönderkörda samt dyrare försäkring och relativt dålig komfort.

525 E34
Fördelar: Billigare försäkring oftast lungt körda bra komfort.
Nackdelar: Gubbigare och tråkigare överlag. omodern igemfört med e36 och inte i närhet av samma bus-faktor.

Personligen gillar jag båda bilarna på sina sätt... Då jag köper någon av dom är det slumpen som avgör.. den finaste i bäst skick blir det.. oavsett om det är e34 eller e36.

Edit: jag förmodar att vi pratar 325-91 och uppåt och 525 91 och uppåt. m50b25 maskinen med 192hk. Vanos från och med 93.

Finns fördelar och nackdelar med vanos också. ett till plus som jag glömde på 525an är att den har en mer stryktålig ZF växellåda än 325an.

Fördelar vanos: Billigare förbrukning bättra bottendrag.
Nackdelar vanos: krånglar ofta och låter illa på gammla bilar. Inte lika rolig karaktär med vanos som utan. Lite mer "bus-faktor" utan vanos.

Men ja mycket med Bmw är bra på sitt sätt wink


Mvh.
Senast redigerat av OverBoosted (21 december 2008)


Bmw osv..


Sök