3379
Sök

Bmw 525 eller Bmw 325?

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Hej.

som ni säkert har listat ut så undrar jag vilken bil ni tycker är bättre att köpa en Bmw 525 eller en Bmw 325? För- och nackdelar med bilarna skulle jag gärna vilja höra....

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
19 december 2008
Jag har haft 5 Bmw i rad men aldrig nån 3-serie, en kompis är inne på sin 11e BMW men aldrig en 3-serie. Jag tycker de är sämre kvalitetsmässigt, de är mindre inuti, sämre att åka i, de har annat et-mått så fälgar med mycket djup i går inte haha, sen tycker jag inte om småbilar men de är ju högst individuellt så det är ingen nackdel egentligen.
Det kan vara  värt att titta upp försäkringen på dom, förut var 3-serien ingen hit direkt men många ungdomar har ju börjat haft 5-serie ett bra tag nu så försäkringarna har väl jämnat ut sig lite där.

Som fördel så får ju en mindre och lättare bil bättre prestanda med samma motor, alltid nåt smile
Senast redigerat av Niklasw (19 december 2008)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
okej det är just försäkringen jag är lite orolig över för köper jag en Volvo 850 så blir väll försäkringen förmodligen en del billigare än en bmw 525?

vet att det inte rör ämnet men det är en stor faktor vilken bil det blir:)

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
19 december 2008
Ja den bör varabilligare till en 850 men de är ju bara att hitta nån lämplig 525 på nlocket med synlig regplåt sen gå in på något försäkringsbolags hemsida och slå in och kolla. Sen likadant med 850 osv.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
japp det är det smile

1 814 Inlägg
19 december 2008
Ska du leka och busa är 3-serien lättare men man kan ju leka med vilket fordon som helst egentligen hmm

2 230 Inlägg
19 december 2008
vad ska du ens ha bilen till? vardalig eller ska du bygga nått eller vad?
sj tycker jag 3serien är snyggare om man pratar äldre moddeller.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

dARKiE
5 031 Inlägg
19 december 2008
Jag har haft båda bilarna (530 E34 och 328 E36) Gick från E34 till E36 och är jävligt nöjd! Båda bilarna är otroligt sköna att åka i. Tycker faktiskt att båda bilarna är exakt lika sköna, dock gick det att ha lite roligare ställ med E34; pga den var diffbromsad (eftermonterat) smile

Så jag har väl inte mer än att säga att gillar du en liten mindre bil, jämfört med en större bil (tycker själv inte det är så otroligt mycket skillnad faktiskt med utrymmet) så tar du det, annars tvärtom. För dem är precis lika underbara att äga.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
okej men det jag oroar mig över att försäkringen går över 3000kr/år även om jag ställer den på någon med full bonus och uppe i norrbotten på bara halvförsäkring

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
Det beror lite på hur du kör, i stan är 3an liten och smidig medans 5an upplevs som klumpig medans om du ligger mkt på landsväg är 5an stabil som tåget medans 3an upplevs som lite nervös. Jamfört med "vanliga" bilar, en 5a är mkt smidigare än de flesta FWD som brukar ha stor vändradie och en 3a är stabilare än många stora bilar som tex Nissan maxima. Tycker i alla fall jag när jag kört dessa bilar.

När man ska busa är 3an lättare och piggare, men det är inga stora skillnader. Och en 5a drar förstås lite mer pga den extra tyngden. Provkör båda så känner du väl vilken som passar bäst, men det är underbara bilar båda två och förmodligen fastnar du i Bmw träsket wink

Men köp ingen 850, stor, tung, gungig, törstig, framhjulsdriven och allmänt äcklig. Och den håller inte bättre än Bmwn och är dyrare att äga. Förbjudna ord att skriva i sverige men det skiter jag i, förstår inte varför folk inte fattar att volvo inte är vad det varit längre...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Rquired skrev:
Det beror lite på hur du kör, i stan är 3an liten och smidig medans 5an upplevs som klumpig medans om du ligger mkt på landsväg är 5an stabil som tåget medans 3an upplevs som lite nervös. Jamfört med "vanliga" bilar, en 5a är mkt smidigare än de flesta FWD som brukar ha stor vändradie och en 3a är stabilare än många stora bilar som tex Nissan maxima. Tycker i alla fall jag när jag kört dessa bilar.

När man ska busa är 3an lättare och piggare, men det är inga stora skillnader. Och en 5a drar förstås lite mer pga den extra tyngden. Provkör båda så känner du väl vilken som passar bäst, men det är underbara bilar båda två och förmodligen fastnar du i Bmw träsket wink

Men köp ingen 850, stor, tung, gungig, törstig, framhjulsdriven och allmänt äcklig. Och den håller inte bättre än Bmwn och är dyrare att äga. Förbjudna ord att skriva i sverige men det skiter jag i, förstår inte varför folk inte fattar att volvo inte är vad det varit längre...

Det jag kommer göra är ju busa och crusa med kompisarna och då låter bmw 325 mer vettig men det ända jag oroar mig för är som sagt att skatten överstiger 3000kr/år med halvförsäkring med en som är 40år och har full bonus och bor på ett lungt villa område i norrbotten. Och om den överstiger 3000kr/år vad kan den gå upp på då?
Senast redigerat av johnny91 (19 december 2008)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
Skatten ligger på ca 1600 och beror inte på vad du bor eller ålder wink

Men försäkringen kan du kolla på tex if.se. Och den hamnar nog lite över 3k även med det du beskriver men det gör nog motsvarande Volvo T5a. I allmänhet är dock 5an billigare i försäkring, färre som busar med dom trots allt ^^
Senast redigerat av Rquired (19 december 2008)

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Rquired skrev:

Men försäkringen kan du kolla på tex if.se

min styvpappa vill inte skriva in sitt personnummer för att han säger att dom sparar allt där för det gjorde dom när han skulle kolla på försäkringar till min brorsas moped :S
Hade för ett tag sen en liten onödig diskution om försäkring till bmw och jag ville veta på ett ungeför vad en Bmw 525 e34 kunde kosta i försäkring per år men fick inget riktigt svar tycker jag och en kompis gammla bmw 525 e34 kostade med hans mamma med full bonus och i västerbotten 1400kr/halvår men det var vad han trodde. och det är det som gör mig lite nervös helt plötsligt kommer det en försäkring på 5000kr per år :S
Senast redigerat av johnny91 (19 december 2008)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
johnny91 skrev:
Rquired skrev:

min styvpappa vill inte skriva in sitt personnummer för att han säger att dom sparar allt där för det gjorde dom när han skulle kolla på försäkringar till min broras moped :S

Vilket postnummer etc? Kan kanske kolla åt dig.

oo=00=oo
374 Inlägg
19 december 2008
Min 525 E34 hade precis samma försäkringspremie som en Volvo 740 = Billigt
Skatten låg på 2050:-

Freude am fahren!

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Rquired skrev:
johnny91 skrev:
Rquired skrev:

min styvpappa vill inte skriva in sitt personnummer för att han säger att dom sparar allt där för det gjorde dom när han skulle kolla på försäkringar till min broras moped :S

Vilket postnummer etc? Kan kanske kolla åt dig.

PM:ar dig

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Rquired skrev:

Men försäkringen kan du kolla på tex if.se. Och den hamnar nog lite över 3k även med det du beskriver men det gör nog motsvarande Volvo T5a. I allmänhet är dock 5an billigare i försäkring, färre som busar med dom trots allt ^^

Ne men ligger skatten på ca 1600kr så är det ingen fara med lite över 3000kr för då kan den få kosta 3500kr det som är det viktiga för mig är att det ligger runt 5000kr/år och då blir jag nöjd smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
Villa i lugnt område i halmstad med självrisk på 3k, 1000 mil om året i garage. Halvförsäkring/helår:

Bmw 325i-93: 2852:-
Bmw 525i-93: 2809:-
Volvo 850: 2534:-
Volvo 850 turbo: 3064:- (motsvarar en 325a)

Svensksålda, 20k mil.

Hoppas det räcker, blev väl vad du hoppades på.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
Rquired skrev:

Med risk för att starta ett Volvo vs BMW-gräl, så ska han trimma eller göra någonting annat i fart/kraftväg, är Volvo 850 T5 ett mycket bättre val, då man kan relativt lätt skrämma upp dessa bilarna rejält.
Angående hållbarheten, en 850 -95 eller senare, så är i princip det som går, är bussningar i framvagnen och övre motorbussning, och original är de kanske inte riktigt lika bra på väghållning som BMW (vilket jag faktiskt inte vet något om, då jag aldrig kört eller åkt BMW.) men det åtgärdas lätt med sänkningssats från GM Motorsport, och fjäderbensstag i motorrum och bagage, samt lägre profil på däcken.

En annan fördel är att 850n börjat ersätta 240n som var mans bil, dvs reservdelar och tillbehör finns absolut överallt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök