2169
Sök

Tips ang service s80 T6

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#1
Mors.

Ska serva en S80 T6a snart. Kamrem o vanlig service är det tänkt. -

Vad bör jag tänka på ang kamremsbytet. Vattenpump? Andra delar man byter i samma veva?

Nåt annat jag borde byta/smörja/kolla i samband med olja o filter?

Hur nollar man serviceindikatorn?

Volvo blir en "ny" erfarenhet för mig. Håller bara på med VW annars tongue. Tacksam för tips o förslag!

Mvh Thor
Senast redigerat av Manny (23 december 2008)


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
23 december 2008
#2
köp kamremssats och vattenpump. i satsen får du med löphjul och spännare. byt även multiremmen i samband med detta. om du även ska göra service så byt:
tändstift
oljefilter,olja
luftfilter
pollenfilter
torkarblad?
bromsvätska

kolla bromsbelägg/skivor runtom. kolla glapp på samtliga länkarmar/bussningar/styrleder m.m...

smörj gångjärn/låsmekanismer

fyll på alla vätskor.

serviceindikatorn släcker du genom att hålla in tripmätarens knapp i ca. 10 sek tills varningssymbolen börjar blinka eller att "km på trip" kommer upp igen. (inte säker men borde va så på din)

typ det.. hoppas du bytt kamrem förut

lycka till

-den satt som en fläskläpp-

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#3
Tack, det var bra tips.

Har bytt en hel del remmar förr, tyvärr inte på en volvo innan. Har tillgång till vadis dock. men inte kikat i det än.

Min bil är tillverkad -99 10. går den då som en ÅRSMODELL 99 eller en 00? Finns tydligen två remspännare till dessa. Vilken ska jag välja?
Senast redigerat av Manny (24 december 2008)


136 Inlägg
24 december 2008
#4
Kolla alla grejer i framvangen för T6 äter tex styrleder wink


375 Inlägg
24 december 2008
#5
Resetting the Service reminder indicator (SRI), model years -2001
The service reminder indicator (SRI) informs the driver that it is time for the car to be serviced. The lamp remains lit for 120 seconds when the ignition is switched on.
Note! If the lamp flashes, it may be because one of the service parameters has not been programmed.
Proceed as follows to reset the service reminder indicator (SRI):
-Ignition position I
-Press and hold in the reset button for the trip odometer
-Ignition position II
-The service reminder indicator (SRI) starts flashing when the reset button for the trip odometer has been pressed for 10 seconds
-Release the reset button for the trip odometer within 5 seconds. The instrument gives an audible signal when resetting has succeeded.
Note! If the trip meter reset button is not released within 5 seconds the indicator is not reset. However the indicator will stop flashing.


Resetting the service reminder indicator (SRI), model years 2002-
The service reminder indicator (SRI) informs the driver that it is time for the car to be serviced. The text message is displayed for 120 s each time the ignition is switched on.
Proceed as follows to reset the service reminder indicator (SRI):
-Ignition position I
-Press and hold in the reset button for the trip odometer
-Ignition position II.
Note! Turn the key to position II within 2 seconds.
-Hold the reset button for the trip meter pressed in until the original value has been reset.
Note! For all vehicles from the 2003 model year a general yellow lamp will light when the reset button must be released.
-Release the reset button for the trip odometer within 4 seconds. The instrument gives an audible signal when resetting has succeeded
-If the trip meter is already reset the reset button should be held in for a minimum of 10 seconds and a maximum of 14 seconds.
Note! If the reset button for the trip odometer is not released within 4 seconds, the service reminder indicator (SRI) is not reset.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 december 2008
#6
Manny skrev:
Tack, det var bra tips.

Har bytt en hel del remmar förr, tyvärr inte på en volvo innan. Har tillgång till vadis dock. men inte kikat i det än.

Min bil är tillverkad -99 10. går den då som en ÅRSMODELL 99 eller en 00? Finns tydligen två remspännare till dessa. Vilken ska jag välja?

antar att den går som en -99. om dom inte är så dyra så ta båda och lämna tillbaka den som är fel då?

-den satt som en fläskläpp-

Attitudemotorclub.com
18 Inlägg
24 december 2008
#7
Byta olja i automatlådan är ju inte fel heller.

Mitsubishi Starion Turbo

Servicetekniker
235 Inlägg
24 december 2008
#8
Jag jobbar som servicetekniker på en volvo firma  och jag har aldrig bytt en vattenpump på en vit motor. Vattenpumparna är i stort sett näst intill odödliga.

Det man byte ihop med ett rem byte är kamrem, spänare och hjälpremen.
Och på just T6orna ska man byta termostaten vid rembytet. Den sitter ju precis ovanför spänaren så det är trångt utan att ta bort den.

Annars är det ju 6000 mils intervall på tändstift och luftfilter.
Därimot har bränslefiltret samma intervall som kamremen.

mvh ralle

Team Chevy740

Mekaniker
48 Inlägg
24 december 2008
#9
_ralle_ skrev:
Jag jobbar som servicetekniker på en volvo firma  och jag har aldrig bytt en vattenpump på en vit motor. Vattenpumparna är i stort sett näst intill odödliga.

Det man byte ihop med ett rem byte är kamrem, spänare och hjälpremen.
Och på just T6orna ska man byta termostaten vid rembytet. Den sitter ju precis ovanför spänaren så det är trångt utan att ta bort den.

Annars är det ju 6000 mils intervall på tändstift och luftfilter.
Därimot har bränslefiltret samma intervall som kamremen.

mvh ralle

Nej men vad har du bytt egentligen? ;-p

Fan betyder ju att jag måste byte mitt bränslefilter snart då Ralle, varför har du inte sagt det? smile

2000mil intervall (om 1år sedan senaste service inträffar innan miltalet skall olja+filter bytas)
Olja+filter
Kupéfilter

6000mil intervall (alltså utöver 2000mils service ovan)
Tändstift
Luftfilter motor

16000mil (även detta då alltså utöver 2000mils service)
Kamrem+spännrulle
Bränslefilter
Termostat
Hjälprem

Självklart om man har möjlighet skall däck, torkarblad, glykol, spolarvätska, bromsar, bälten och glapp i framvagn kontrolleras oxå. Allt för att ha en sådan säker bil som möjligt att köra i.

En bil tillverkad 199910 alltså oktober 1999, går som en 2000. Årsmodeller på bilar börjar efter industrisemestern, eller ja runt sommaren där.. alltså ca ett halvår tidigare än kalenderåret.

För att veta exakt vilka grejer du behlver rekommenderar jag dig att gå till en auktoriserad volvohandel där du bor, de kan ta fram precis vad som skiljer och vad din bil ska ha för något.

Team Chevy740

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#10
Härliga tips! big_smile tackar.

Hur skiljer sig kamremsbytet jämfört med volvos femcylindriga maskiner?


Servicetekniker
235 Inlägg
27 december 2008
#11
Manny skrev:
Härliga tips! big_smile tackar.

Hur skiljer sig kamremsbytet jämfört med volvos femcylindriga maskiner?

Inte så mycket det är lite midre plats o jobba på och man brukar få skruva bort termostaten för att komma åt spänrullen annars inga störe konstigheter.

Team Chevy740


Sök