_ralle_ skrev:
Jag jobbar som servicetekniker på en volvo firma och jag har aldrig bytt en vattenpump på en vit motor. Vattenpumparna är i stort sett näst intill odödliga.
Det man byte ihop med ett rem byte är kamrem, spänare och hjälpremen.
Och på just T6orna ska man byta termostaten vid rembytet. Den sitter ju precis ovanför spänaren så det är trångt utan att ta bort den.
Annars är det ju 6000 mils intervall på tändstift och luftfilter.
Därimot har bränslefiltret samma intervall som kamremen.
mvh ralle
Nej men vad har du bytt egentligen? ;-p
Fan betyder ju att jag måste byte mitt bränslefilter snart då Ralle, varför har du inte sagt det?
2000mil intervall (om 1år sedan senaste service inträffar innan miltalet skall olja+filter bytas)
Olja+filter
Kupéfilter
6000mil intervall (alltså utöver 2000mils service ovan)
Tändstift
Luftfilter motor
16000mil (även detta då alltså utöver 2000mils service)
Kamrem+spännrulle
Bränslefilter
Termostat
Hjälprem
Självklart om man har möjlighet skall däck, torkarblad, glykol, spolarvätska, bromsar, bälten och glapp i framvagn kontrolleras oxå. Allt för att ha en sådan säker bil som möjligt att köra i.
En bil tillverkad 199910 alltså oktober 1999, går som en 2000. Årsmodeller på bilar börjar efter industrisemestern, eller ja runt sommaren där.. alltså ca ett halvår tidigare än kalenderåret.
För att veta exakt vilka grejer du behlver rekommenderar jag dig att gå till en auktoriserad volvohandel där du bor, de kan ta fram precis vad som skiljer och vad din bil ska ha för något.