2522
Sök

Akut hjälp med centrallås! (Seat Ibiza -03)

TruCkeR
64 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#1
Klart att det ska börja nu i denna årstid!
Felet är det att min lilla Seat Ibiza -03 har börjat tjäbbla med låset.
Den låser upp, står och gläpper hela tiden, tills man tar ur nyckeln då åker rutorna ner och han fortsätter gläppa.
Då är det bara att dra upp rutorna och rycka bort polen på batteriet.
Ibland funkar det helt ok och man låser bilen och går iväg tills man hör larmet tjuta, då har rutorna åkt ner och bilen larmat, jätteskoj.
Har kikat runt lite på nätet och sett att Golf VI har problem med microbrytarna i dörrarna, men undrar nu om det verkligen kan vara detta eller om det är något i låskolven eftersom att rutorna åker ner. Eller är det ihopkopplat på nå´t sätt?
Har tidigare sprutat in lite 5-56 i låset och vridit med nyckeln och sedan har det funkat, men då stod den på jobbet i verkstaden där det är varmt, så antingen var det att microbrytarna "torkade till/vart varma" igen eller så funkade det med olja.
Är det nå´n som har erfarenhet av detta??
Senast redigerat av ZaNdRoRiA (27 december 2008)


89 Inlägg
27 december 2008
#2
hej. plocka av dörr sidan och smörj upp alla rörliga delar till låset och öppningen av dörren med symaskins olja. vag har lite problem med sina dörrar fån start till helt nya bilar, vet ej varför men detta recipt har funkat på de 10 vag bilar jag har haft. lycka till

Civic VTI

8 156 Inlägg
28 december 2008
#3
Lade till bilmodellen i rubriken så att du får fler svar.
Jag skulle kunna tänka mig att både fukt (och därför även värme) kan spela in.
Symaskinsolja brukar vara ett utmärkt tips. (Jag använder det för att smörja upp datorfläktar som låter lite väl mycket)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 december 2008
#4
Skulle väl säga att det är låsenheten som är kass. Sedan hjälper det inget att spruta 5-56 i låset för det är en spatel som går in i en sluten boxen.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

TruCkeR
64 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Tack så mkt smile

Symaskinsolja är ju inte det första man tänker på direkt tongue
Men ska definitivt prova smile

Plockade nämligen bort dörrsidan igår, fast kände väl inte för att skruva bort plåten som sitter bakom den, är osäker på hur mkt det finns innanför, någon som vet det? smile


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 december 2008
#6
ZaNdRoRiA skrev:
Tack så mkt smile

Symaskinsolja är ju inte det första man tänker på direkt tongue
Men ska definitivt prova smile

Plockade nämligen bort dörrsidan igår, fast kände väl inte för att skruva bort plåten som sitter bakom den, är osäker på hur mkt det finns innanför, någon som vet det? smile

Har för mig att elhiss-grejerna sitter fast i den plåten..


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 december 2008
#7
saken är att låscylindern i dörren lurar låskistan att fortsätta låsaupp/låsa så darför åker rutan upp/ner. många VAG bilar har den funktionen att om du vrider nyckeln i några sekunder så åker rutan upp/ner beroende på om du låser eller låser upp. så problemet i detta fall är din låskista/låscylinder. kika på det. inte alltid det går att smörja heller tyvär

-den satt som en fläskläpp-

TruCkeR
64 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#8
Yihaa, tror jag överlämnar det där till någon som kan kanske tongue


89 Inlägg
29 december 2008
#9
som många skriver finns de lite olika förklaringar på ditt problem, när ja skrev svaret till dig tänkte ja inte på hur ny din bil var, de är en hel kasset innanför dörrsidan som du säger som innegåller all elektronik samt allt till rutan, och detta sitter oftast jävligt fast så nog en bra ide att lämna bilen till tex vag för hjälp.
hoppas de fixar sig.

God fortsättning förresten på er alla som läser

Civic VTI


Sök