3627
Sök

850 T5 vs. 850R

46 Inlägg
18 maj 2006
#21
Burken skrev:
Jocke_T skrev:
Det är Väl en Diff i R:en med om jag inte har fel vilket är väldigt bra om man skulle dra iväd lite snabbt:P

mm som lätt går sönder wink

R lådan håller inte lika bra som t5 lådan tyvärr....

Har du egen erfarenhet eller?
Har kört 24000 mil med våran R, den har gått trimmad sista 11 000 milen.
342Hk 478Nm,, största problemt har varit att kopplingen inte vill vara med och min sambo vill inte ha en alltför trögkopplad bil.
Bil har gått både på strippen och lite bana blandannat Bilsport superstage.

Säger bara en sak VOLVO
www.pacmanracing.com

46 Inlägg
18 maj 2006
#22
Burken skrev:
EyeLighter skrev:
Grymt stor skillan mellan en R och t5/t5-R
Diffad. andra saker i lådan koppling väghållning m.m.
Ta en R om du ska ha en bil i 800 serien

lådan e skrot som sagt diffen med...
väghållning?..
nja för de pengarna man får lägga ut extra på en R så får man både en snabbare och smidigare bil om man lägger de pengarna på eftermarknadsprodukter smile

Största för delen med R förutom diffen är den underbara inredningen plus att det redan sitter en störrre ic´och turbo plus spridare redan från början.

Så det är ju bara att börja räkna om man köper en T5 och ska trimma:
Börja med en R-koppling med montering 10 000:-
Ny intercooler köpt begagnad  1000:-
Roliga dämpare min 7000:- om det ska vara bra grejer.
Större begagnad turbo 4500:-
Sen än R-inredning för att sitta skapligt 4500:-
En R-front som alla vill ha minst 3000:- med lack
Bara där är vi uppe i ca 30 000:- innan T5àn börjar bli rolig att åka runder i.
Så frågan är Rén kanske är värd de extra kronorna i inköp?????

Säger bara en sak VOLVO
www.pacmanracing.com

128 Inlägg
18 maj 2006
#23
Turbofredde, får man fråga vad som är gjort åt bilen din med dessa 342hk, rullande lansväg eller rototest?

Mvh Mattias


Utanlem
895 Inlägg
18 maj 2006
#24
Turbo-Fredde skrev:
Burken skrev:
EyeLighter skrev:
Grymt stor skillan mellan en R och t5/t5-R
Diffad. andra saker i lådan koppling väghållning m.m.
Ta en R om du ska ha en bil i 800 serien

lådan e skrot som sagt diffen med...
väghållning?..
nja för de pengarna man får lägga ut extra på en R så får man både en snabbare och smidigare bil om man lägger de pengarna på eftermarknadsprodukter smile

Största för delen med R förutom diffen är den underbara inredningen plus att det redan sitter en störrre ic´och turbo plus spridare redan från början.

Så det är ju bara att börja räkna om man köper en T5 och ska trimma:
Börja med en R-koppling med montering 10 000:-
Ny intercooler köpt begagnad  1000:-
Roliga dämpare min 7000:- om det ska vara bra grejer.
Större begagnad turbo 4500:-
Sen än R-inredning för att sitta skapligt 4500:-
En R-front som alla vill ha minst 3000:- med lack
Bara där är vi uppe i ca 30 000:- innan T5àn börjar bli rolig att åka runder i.
Så frågan är Rén kanske är värd de extra kronorna i inköp?????

ska du ta nya prylar med en 850R med normalt 15 - 20 tusen mil på mätaren ? smile

vid dom milen är turbon slut.. kopplignen dålig... intercoolern läcker.. dämparna verkligen trötta. inredningen sluten rfronten stenskottskadad..

neru smile
den gubben gick inte!
Jag köpte C70 som om man tänker motormässigt inte är det bästa där heller.. kostar mer än R och  T5... dock med grymt mkt bättre väghållningen än R... Samma motor som T5R... vet inte vad R bilarna har för bromsar heller men det blev orginal på c70t5 med bromsar som kräver 16" iaf...

Köp en T5 om du tänker på pengar smile

Köp en R om du är entusiast smile

Köp en c70 om du ska kunna svänga också smile

Sen ska ju tilläggas att Volvo är ingen räzerbil ska du leka på bana välj en lotus ska du kör fort köp en sportbil... ska du va ekonomisk köp en smart.


Avstängd
1 106 Inlägg
18 maj 2006
#25
Du bör ta 850R. Är mycket roligare än standard 850.

Livet startar vid 220 km/h

53 Inlägg
18 maj 2006
#26
har en 855 T5R tillsalu för 50 000, massa nytt på den, dock endel lackskador =/
Men går perfekt!


Ölbryggare
339 Inlägg
18 maj 2006
#27
Burken skrev:
Turbo-Fredde skrev:
Burken skrev:

lådan e skrot som sagt diffen med...
väghållning?..
nja för de pengarna man får lägga ut extra på en R så får man både en snabbare och smidigare bil om man lägger de pengarna på eftermarknadsprodukter smile

Största för delen med R förutom diffen är den underbara inredningen plus att det redan sitter en störrre ic´och turbo plus spridare redan från början.

Så det är ju bara att börja räkna om man köper en T5 och ska trimma:
Börja med en R-koppling med montering 10 000:-
Ny intercooler köpt begagnad  1000:-
Roliga dämpare min 7000:- om det ska vara bra grejer.
Större begagnad turbo 4500:-
Sen än R-inredning för att sitta skapligt 4500:-
En R-front som alla vill ha minst 3000:- med lack
Bara där är vi uppe i ca 30 000:- innan T5àn börjar bli rolig att åka runder i.
Så frågan är Rén kanske är värd de extra kronorna i inköp?????

ska du ta nya prylar med en 850R med normalt 15 - 20 tusen mil på mätaren ? smile

vid dom milen är turbon slut.. kopplignen dålig... intercoolern läcker.. dämparna verkligen trötta. inredningen sluten rfronten stenskottskadad..

neru smile
den gubben gick inte!
Jag köpte C70 som om man tänker motormässigt inte är det bästa där heller.. kostar mer än R och  T5... dock med grymt mkt bättre väghållningen än R... Samma motor som T5R... vet inte vad R bilarna har för bromsar heller men det blev orginal på c70t5 med bromsar som kräver 16" iaf...

Köp en T5 om du tänker på pengar smile

Köp en R om du är entusiast smile

Köp en c70 om du ska kunna svänga också smile

Sen ska ju tilläggas att Volvo är ingen räzerbil ska du leka på bana välj en lotus ska du kör fort köp en sportbil... ska du va ekonomisk köp en smart.

Kompisens T5-R, rullat 20000 och har en turbo i perfekt skick, en intercooler som inte läcker eftersom bilen inte är söndertrimmad, ny koppling, lådan är i nyskick, fronten har lite stenskott, men det skulle se för jälvogt ut att lacka om bara den om man t.ex. skulle köpa en T5:a och tvingas lacka om. Så det blir mer än 3000kr för det kalaset om det ska se bra ut...Inredningen är det verkligen inget fel på. En ny? ja den kostar väl antal 10000 så det är inte nypriser Burken nämner direkt...Väghållningen känns mycket bättre än väntat, långt ifrån slut..vet dock inte vad som är bytt...Plus att man får vingen som man ska ha om man ksa ha vinge på en 850..Plus elstolar och en taklucka oftast..

Som sagt, vill du ha fördelarna med en R, köp det från början..Men leta lite efter en bra R å inget sönderkört junk...
Kompisens kostade iaf precis vad nån tidigare uppgav att minipriset låg på 65000, och den är inte det minsta rostig nån stans, så det var iaf ett riktigt bra köp...Defenitivt billigare än en T5:a..Dessutom får man väl inte vara med i Nordic R då?? :p


Fartygsingenjör
550 Inlägg
18 maj 2006
#28
Jag hade köpt mig en t5 och sen kanske köpt till R-front eller dylikt och ett chip om du nu vill ha ut liter mer effekt då t5an är väldigt tacksam o trimma.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

1 079 Inlägg
18 maj 2006
#29
Många T5:or på blocket har R-front, chip, filter och 3" (iaf halvsats) så ska man ända sätta dit sånt kan man leta efter en som redan är "påbörjad" och tjäna in pengar som man annars skulle lagt ut.

Rfront+lack ca: 4000:-
USA blinkers med lamphållare ca: 1000:- eller klarglas för ca: 3000:-
beg R-vinge+lack ca: 3-4000:-
beg S70 handtag+lack ca: 1500
17" Titan eller Volans beroende på däck och skick 6-8000:-

Steg3 300hk/430NM (eller 310hk på R) Autotech trim med 3" JT från turbo med racekat, luftfilter och chip ca: 14 000:- ska du trimma mer är det annan turbo, spridare osv som gäller stannar man på steg3 så kan man köpa en R, men ska du på med mer känns de extra pengar man gav för R-en bortslösade.

Köper man en 94:a så bör man även byta bakljus till de nyare som går på 2500:- hos volvo.
Senast redigerat av ruhler (18 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

166 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
#30
Crx 124hk vs 850 t5 org.

Vem vinner på strippen?

Båda gör väl 0-100km/h på runt 7sek?

166 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
#31
Någon som har en idé?

Utanlem
895 Inlägg
19 maj 2006
#32
Volvon....men på 201 CRX...


Utanlem
895 Inlägg
19 maj 2006
#33
Pepe skrev:
Burken skrev:
Turbo-Fredde skrev:

Största för delen med R förutom diffen är den underbara inredningen plus att det redan sitter en störrre ic´och turbo plus spridare redan från början.

Så det är ju bara att börja räkna om man köper en T5 och ska trimma:
Börja med en R-koppling med montering 10 000:-
Ny intercooler köpt begagnad  1000:-
Roliga dämpare min 7000:- om det ska vara bra grejer.
Större begagnad turbo 4500:-
Sen än R-inredning för att sitta skapligt 4500:-
En R-front som alla vill ha minst 3000:- med lack
Bara där är vi uppe i ca 30 000:- innan T5àn börjar bli rolig att åka runder i.
Så frågan är Rén kanske är värd de extra kronorna i inköp?????

ska du ta nya prylar med en 850R med normalt 15 - 20 tusen mil på mätaren ? smile

vid dom milen är turbon slut.. kopplignen dålig... intercoolern läcker.. dämparna verkligen trötta. inredningen sluten rfronten stenskottskadad..

neru smile
den gubben gick inte!
Jag köpte C70 som om man tänker motormässigt inte är det bästa där heller.. kostar mer än R och  T5... dock med grymt mkt bättre väghållningen än R... Samma motor som T5R... vet inte vad R bilarna har för bromsar heller men det blev orginal på c70t5 med bromsar som kräver 16" iaf...

Köp en T5 om du tänker på pengar smile

Köp en R om du är entusiast smile

Köp en c70 om du ska kunna svänga också smile

Sen ska ju tilläggas att Volvo är ingen räzerbil ska du leka på bana välj en lotus ska du kör fort köp en sportbil... ska du va ekonomisk köp en smart.

Kompisens T5-R, rullat 20000 och har en turbo i perfekt skick, en intercooler som inte läcker eftersom bilen inte är söndertrimmad, ny koppling, lådan är i nyskick, fronten har lite stenskott, men det skulle se för jälvogt ut att lacka om bara den om man t.ex. skulle köpa en T5:a och tvingas lacka om. Så det blir mer än 3000kr för det kalaset om det ska se bra ut...Inredningen är det verkligen inget fel på. En ny? ja den kostar väl antal 10000 så det är inte nypriser Burken nämner direkt...Väghållningen känns mycket bättre än väntat, långt ifrån slut..vet dock inte vad som är bytt...Plus att man får vingen som man ska ha om man ksa ha vinge på en 850..Plus elstolar och en taklucka oftast..

Som sagt, vill du ha fördelarna med en R, köp det från början..Men leta lite efter en bra R å inget sönderkört junk...
Kompisens kostade iaf precis vad nån tidigare uppgav att minipriset låg på 65000, och den är inte det minsta rostig nån stans, så det var iaf ett riktigt bra köp...Defenitivt billigare än en T5:a..Dessutom får man väl inte vara med i Nordic R då?? :p

sen kan man tänka.. vem köper en R när de kom... Arne 60?.... eller Mats 25 med det nystartade företaget som älskar att gasa... de kan man ju fundera över smile Med en R får man ju inte vara med i Svenska 200 klubben.... om man ska tänka så idiotiskt..ser att du bara klagade på priserna.. inte för o nackdelar.. jaja antar att jag hade rätt.. trodde dock ingen R älskare skulle erkänna det smile


7 Inlägg
20 maj 2006
#34
Har du lite pengar att trimma för så skulle jag själv ha tagit: BSR.s steg 1 chip=290HK som kostar 3800:- Därefter sportluftfilter, sportavgassystem-glöm Ferrita i detta läge, alldeles för dyra om du har dåligt med pengar. Kostar inte så himla mycket om du ska ha från katen och bakåt. Blir fint ljud även då.


Ölbryggare
339 Inlägg
21 maj 2006
#35
Burken skrev:
Pepe skrev:
Burken skrev:

ska du ta nya prylar med en 850R med normalt 15 - 20 tusen mil på mätaren ? smile

vid dom milen är turbon slut.. kopplignen dålig... intercoolern läcker.. dämparna verkligen trötta. inredningen sluten rfronten stenskottskadad..

neru smile
den gubben gick inte!
Jag köpte C70 som om man tänker motormässigt inte är det bästa där heller.. kostar mer än R och  T5... dock med grymt mkt bättre väghållningen än R... Samma motor som T5R... vet inte vad R bilarna har för bromsar heller men det blev orginal på c70t5 med bromsar som kräver 16" iaf...

Köp en T5 om du tänker på pengar smile

Köp en R om du är entusiast smile

Köp en c70 om du ska kunna svänga också smile

Sen ska ju tilläggas att Volvo är ingen räzerbil ska du leka på bana välj en lotus ska du kör fort köp en sportbil... ska du va ekonomisk köp en smart.

Kompisens T5-R, rullat 20000 och har en turbo i perfekt skick, en intercooler som inte läcker eftersom bilen inte är söndertrimmad, ny koppling, lådan är i nyskick, fronten har lite stenskott, men det skulle se för jälvogt ut att lacka om bara den om man t.ex. skulle köpa en T5:a och tvingas lacka om. Så det blir mer än 3000kr för det kalaset om det ska se bra ut...Inredningen är det verkligen inget fel på. En ny? ja den kostar väl antal 10000 så det är inte nypriser Burken nämner direkt...Väghållningen känns mycket bättre än väntat, långt ifrån slut..vet dock inte vad som är bytt...Plus att man får vingen som man ska ha om man ksa ha vinge på en 850..Plus elstolar och en taklucka oftast..

Som sagt, vill du ha fördelarna med en R, köp det från början..Men leta lite efter en bra R å inget sönderkört junk...
Kompisens kostade iaf precis vad nån tidigare uppgav att minipriset låg på 65000, och den är inte det minsta rostig nån stans, så det var iaf ett riktigt bra köp...Defenitivt billigare än en T5:a..Dessutom får man väl inte vara med i Nordic R då?? :p

sen kan man tänka.. vem köper en R när de kom... Arne 60?.... eller Mats 25 med det nystartade företaget som älskar att gasa... de kan man ju fundera över smile Med en R får man ju inte vara med i Svenska 200 klubben.... om man ska tänka så idiotiskt..ser att du bara klagade på priserna.. inte för o nackdelar.. jaja antar att jag hade rätt.. trodde dock ingen R älskare skulle erkänna det smile

För och nackdelar är väl helt beroende på priser..Och jag vet inte vilket som är bäst, en 25 åring eller 60 åring, men hellre en äldre förare. Och det tror jag de flesta R har haft i början..
Men alla får göra precis som man vill, men jag skulle köpa en R hur som hellst..Men det är nog mest för att jag är så mycket mer fäst i historien om dom och vilka bilar det är..Men det är klart, det är ju personliga vinklingar beroende på olika saker från förr när dom va nya..


streetracer
398 Inlägg
21 maj 2006
#36
T5 är mycket bättre... billigare att köpa och dom 25 hästarna gör ingen större skillnad asså.. du känner knappt av det... men sedan är det ju så att folk säger att om du inte har ngn äkta R utan en ''R'' stylad så e det fult mm men d e la skit samma om man har en äkta r lr en T5 drar man ngn så drar man ngn

31 Inlägg
25 maj 2006
#37
hehe, detta var rolig läsning smile eftersom jag har ägt en 850 av icke R model, som är imprincip samma inredning och utseende som en turbo, samma stolar, tråkiga inredning m.m. jag köpte min 854R - 97a förra året i augusti, direkt när jag satte mig i förarstolen iden, den kändes absolut inte som en vanlig 850, sen när man provkörde den, då jag hade kvar min gamla 850 samtidigt. körde ett varv med Ren och tyckte den här bilen känns flera år nyare än min andra och det skillde bara 1 år i skillnad. det största skillnaden var ju så klart motor, men också stolarna och chassit, i Ren sitter man och åker med som en kung i framstolarna, i andra så har dom inte alls lika bra svankstöd eller sidostöd så man åker runt i stolen mycket mer, och mockan som finns i R-modellerna gör så man sitter fast i stolen. sen så känns en vanlig 850 som är sjösjuk häst jämnfört med Ren, Ren är stadig och stabil och kränger inte alls och har ett otroligt bra grepp. men visst, för mig var ju valet helt klart, man ska ha R, finns inget bättre i volvo väg.. + att man har det där fina R märket, och man har den där speciella färgen. Kör på R smile

Man får punga ut med bra för att få ut mycket för samma få samma känsla i en Turbo som i en R

//Jim

Bruksbil: Volvo 854 T-5R - 1995
Projektbil: Volvo 855 T-5R - 1995 samt Volvo S60 R AWD - 2006
Bor i Kungsbacka söder om Göteborg

166 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
#38
Vad tror ni om att tyskimportera en T5:a?

Har sett att det finns ett ganska stort utbud.

t.ex.
http://www.mobile.de/SID3MlBsdnLzJPKLC4 … 42853&

Det här skulle väl kunna vara något att sattsa på, eller vad tror ni? är dom mycket billigare i tyskland?

Tillkommer ju lite kostnader när man importerar, men 30,000kr + ca 5000kr är ju fortfarande billigt om det är en bra bil.

*edit*
upptäckte nu att den kanske inte finns i tyskland men skitsamma, frågan kvarstår
Senast redigerat av Robb (28 maj 2006)


Sök