Hejsan!
Har suttit och spanat lite i forumet ett tag och bestämmde mig idag för att skapa ett konto och ställa en fråga ang. ett oroväckande problem min bil har. Notera att bilar inte är min starkaste sida, men jag gör det bästa för att lära mig.
Allt började med att vi var ute och sladdade runt och hade roligt, det var såklart snö på underlaget, vill ju inte slita för mycket på bilen. I alla fall så höll vi på att sladda runt och rycka kryckan för att få upp häv på bakänden. Detta pågick väl i ca. 20 minuter och när jag sedan skulle bege mig hemåt så märkte jag en lustig sak. Bromsen tog väldigt långt ner, och den brukar ta på en gång bara man trycker ner den någon cm.
I alla fall så provade jag bromsen mer och mer, körde upp bilen i hastighet och bromsade, den tog långt ner och längst ner tar ju ABS:en.
Dock bromsar du en gång så blir den "upp-pumpad" och då tar bromsen mycket bättre, om du tex. bromsar flera gånger. Men släpper du bromsen och kör 30 sek och sedan bromsar igen, då tar den lika långt ner igen.
Det känns precis som att när man bromsar så följer bromspedalen med neråt, alltså man lägger tyngd på pedalen så hjälper den själv till att åka ner.
Satt lite och funderade på om detta sladdet kunde ha någon påverkan av bromsarna, när vi använde handbromsen så kanske den påverkade bromsarna bak? Om dom går på samma system som bakbromsarna.
Bilen var på besiktning för en månad sedan och gick igenom utan ett enda fel, prövaren sa även att "bromsrören" såg mycket fina ut, dom var av något speciellt material och hade grön färg, så jag tror inte att den läcker bromsvätska/olja då oljenivån inte har sjunkit för bromsarna.
Här är specifikationerna för felsökning:
• Bilmodell
Audi 80 AVANT
2.0E 116hk
• Årsmodell
1994
• Miltal
29 300
• Modifikationer på bilen
Inga
• Hur yttrar sig felet?
Bromsarna tar mycket långt ner men pumpar du upp bromsen behåller den sig hård i några sekunder.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Uppstod efter 20 minuters sladdande med väl använd handbroms
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Ingen felsökning har gjorts då jag inte vet vad jag ska kolla efter.
Ursäkta långt inlägg och hoppas någon hjälper mig
MVH fss