4122
Sök

Ang. luftfilter-lådan?

13 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#1
Några små frågor angående luftboxen till luftfiltret.
Äger en Nissan Primera -01 och för ett tag sen sattes ett sportfilter i. Har läst att ljudet blir lite dovare om man bygger en låda till sportfiltret, så med detta lät jag underdelen på orginal-boxen sitta kvar!
Frågan(orna) är, att det sitter en givare på en av insugnings-slangarna, alltså slangen som suger in kallluft till luftfiltret! Går det bättre om man kör utan den, eller finns allt. bättre givare o köpa o sätta på, så den suger in mer luft???
En annan fråga är hur skillnaden blir med eller utan underdelen på lådan???? Bör inte lådan verka negativt istället?? Känns som lådan bör hindra sportfiltret från att suga in mer luft??

Anledning tills dessa frågor är att sen sportfiltret monterades, så när bilen accelereras upp på 4500rpm så känns som det går in nått varvstopp i ca 1sek...I den här sekunden, slutar bilen accelerera, slutar varva och känns som bilen rullar istället?? Efter 1 sekund släpper det och bilen börjar accelerera o varva igen???
Känns som felet ligger i sportfilteret eller där!!! Men har ni andra åsikter om vad det är så lämna gärna.

2 024 Inlägg
2 januari 2009
#2
Den givaren är antagligen en tempgivare som talar om för insprutet vad det är för temperatur på inkommande luft. Skulle oxå kunna vara en tryckgivare som i kombination med en givare på andra sidan luftfiltret ger en varning till tex färddator att luftfiltret är igensatt och att bilen är i behov av service.
Du kan aldrig få motorn att suga i sig mer luft genom att byta nån givare.
Lådans luftmatning är troligen väldigt noggrant beräknad för att släppa in den luft som din orginalmotor gör av med så det kvittar hur flashigt sportluftfilter du har, motorn gör inte åt med mer luft för det.
Jag upplever det som att det är rätt många som får problem efter montering av sportluftfilter, felen brukar då härröra sig till dålig montering av filter som sliter och drar i LMM alternativt att man köpt billigaste skitfiltret som släpper igenom massa skit vilket gör att LMM går sönder, och sist men inte minst att man oljar in filtret och oljan sugs in och fastnat på LMM och sabbar den.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

13 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#3
Har sett andra Primeror som tagit bort hela luft lådan(ink. denna givare) så jag tror inte varken givaren ell lådan spelar större del..Grejen va den mer om när man sänker ner sportfiltret i lådan om inte det hindrar luftflödet en del???

Entreprenör
1 784 Inlägg
2 januari 2009
#4
Primera01 skrev:
Har sett andra Primeror som tagit bort hela luft lådan(ink. denna givare) så jag tror inte varken givaren ell lådan spelar större del..Grejen va den mer om när man sänker ner sportfiltret i lådan om inte det hindrar luftflödet en del???

Troligen de bästa stället att ha de på..avskärmar varmluft från motorn..annars får man ofta bygga en separat avskärmning...

2 024 Inlägg
2 januari 2009
#5
Eftersom orginalluftfiltret sitter i den lådan så finns det nog luft så det räcker i den.
Den lådan får dessutom kall syrerik luft utifrån.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

13 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#6
Expoze skrev:
Eftersom orginalluftfiltret sitter i den lådan så finns det nog luft så det räcker i den.
Den lådan får dessutom kall syrerik luft utifrån.

Det är sant, men nu är toppen av lådan bortagen så tror inte de blir samma insug av kallluft då. Om det inte sitter en fläkt som hjälper till o hämmtar kallluft? Kan va det den givaren är för..strömföra en fläkt! Ska kolla om de sitter en fläkt i röret!
Men har dock hört att en låda e bra för de håller varmluften borta.

Men om man går till det "verkliga" problemet jag hade..Men att bilen verkar tappa all kraft vid 4500rpm? Då den slutar varva, accelerera m.m! I ca 0.5 - 1 sekund, sedan fortsätter den att varva ut..Jg misstänkte att de kunde bero på för lite luft ell nått. Men kanske inte!
Så om nån har en förslag på vad det kan bero på, vore najs!!!

Annars tack för era svar

2 024 Inlägg
3 januari 2009
#7
Fläkt kan du glömma, det finns inte.
Gav dig tips på grejer som kan krångla i det första svaret jag skrev. Om nu problemet har uppstått precis efter filterbytet så har ju felet med filtret att göra, byt tillbaka till orginal och se om det funkar bättre då och gör det det så kan du ju utesluta massor av felkällor direkt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

13 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#8
Jepp, tänkte göra det också!
Och nej, det satt ingen fläkt där heller, som du sa! Och då bör ju inte insuget av kall-luft bli desamma av en öppen låda än en stängd låda!!!!
SÅ ska kolla med o sätta i orginal filtret igen, och funkar det blir det väl ett K&N-filter istället så man kan montera locket på lådan igen...


Sök