3436
Sök

"Vad håller orginalstakar för!?" Varför denna j&vla fråga hela tiden?

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#41
wildboy_87_ skrev:
Zwudda skrev:
wildboy_87_ skrev:
ska vi snacka extremt Jens G från sävar har ju lyckats plocka ut över 600hk ur sin b20 å det e med org bottendel cool

här e en länk till hans bil

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=375
mvh

Jag har kollat upp det där, och det stämmer inte alls. Han kör med smidda kolvar och M stakar.
Så det stämmer inte riktigt

m-stakar och smidda kolvar volvo har smidda kolvar å m-staken e ju org det va väl det vi snackade om i denna tråden lr?

mvh

Jo, det stämmer, Men det är ju inte orginal för "den" motorn

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#42
kolvas skrev:
Eisenhut skrev:
kolvas skrev:
en orginalstake kan hålla att varva till 9000rpm 10.000ggr men sen motorbromsar man den till 7000rpm och då går den av.

Det är också en extrem skillnad på att varva upp i 9000 och att hårddra den i 9000, tex vid toppfartstest mm. Då kommer en stake som ej är byggd för den påfrestningen att kasta in handduken.

jepp, därför var jag lite nervös när vi hade nästan 1km kvar på rakan och det var fullt urvarvat på 4:an... jag åker med orginalstakar och att pressa på nästan 9000rpm i 1km var jag inte så sugen på.

Då reser sig nack håren smile

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#43
tizon skrev:
b23et som satt i gamla 760 hade det

B23ET hade båda smidda kolvar och stakar har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

Nismo
758 Inlägg
25 november 2008
#44
Zwudda skrev:
tizon skrev:
b23et som satt i gamla 760 hade det

B23ET hade båda smidda kolvar och stakar har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

Sant! Bra info, nice motor på första sidan smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 november 2008
#45
Zwudda skrev:
Alecci skrev:
Kismos R34 GTR som plockade runt 750 hk med i stort sett standard bottendel, körde bilen både på bana och stripp med maxvarv omkring 9000 rpm. Höll i en hel säsong i alla fall, grejerna var fortfarande hela när han bytte ut dem.

De där är ju oxå ett riktigt, riktigt bra exempel smile Även fast det är skilnad på en 740 GLT och en Skyline R34 wink
Men helt klart är att det går att åka mycket mos med org prylar

Helt klart rätt resonemang. Dock skiter det sig som du också är inne på när en person med för dålig kunnskap börjar på att pilla.

Sen är det ju en trevligare magkännsla att köra till jobbet i en bil med smidda stakar och kolvar än med den bilen som "plockat mest effekt på original stakar"  trist när det går av, kallt på vintern att lifta längs E4:an :p

Sen har jag inte mycket för exempelvis den rostskyddslackerade bilen som nämts ovan...  när man stressar grejorna till gränsen, sen ställer sig på strippen och burnar tills man skjuter något så all olja rinner ut...  respektlöst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
25 november 2008
#46
Zwudda skrev:
kolvas skrev:
jepp, därför var jag lite nervös när vi hade nästan 1km kvar på rakan och det var fullt urvarvat på 4:an... jag åker med orginalstakar och att pressa på nästan 9000rpm i 1km var jag inte så sugen på.

Då reser sig nack håren smile

i dom lägena är det gott med ett mjukt övervarvsskydd.

B23ET hade båda smidda kolvar och stakar har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

ok, ytterligare nyheter för en annan, trodde inte det var så stor skillnad på B23ET vs B21ET & B230ET/FT för dom är ju vanliga kolvar & stakar iaf.
Senast redigerat av kolvas (25 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#47
torpis skrev:
Zwudda skrev:
Alecci skrev:
Kismos R34 GTR som plockade runt 750 hk med i stort sett standard bottendel, körde bilen både på bana och stripp med maxvarv omkring 9000 rpm. Höll i en hel säsong i alla fall, grejerna var fortfarande hela när han bytte ut dem.

De där är ju oxå ett riktigt, riktigt bra exempel smile Även fast det är skilnad på en 740 GLT och en Skyline R34 wink
Men helt klart är att det går att åka mycket mos med org prylar

Helt klart rätt resonemang. Dock skiter det sig som du också är inne på när en person med för dålig kunnskap börjar på att pilla.

Sen är det ju en trevligare magkännsla att köra till jobbet i en bil med smidda stakar och kolvar än med den bilen som "plockat mest effekt på original stakar"  trist när det går av, kallt på vintern att lifta längs E4:an :p

Sen har jag inte mycket för exempelvis den rostskyddslackerade bilen som nämts ovan...  när man stressar grejorna till gränsen, sen ställer sig på strippen och burnar tills man skjuter något så all olja rinner ut...  respektlöst.

Visst är det trevligare med riktiga stålstakar mm smile Men detta var en vinterbil som spårade ur just för att se vad den höll för smile
Och det där med respektlösheten är så fruktansvärt tråkigt. Orsakar sanering och lång väntetid. Tråkigt för alla oss andra som vill köra.

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#48
kolvas skrev:
Zwudda skrev:
kolvas skrev:
jepp, därför var jag lite nervös när vi hade nästan 1km kvar på rakan och det var fullt urvarvat på 4:an... jag åker med orginalstakar och att pressa på nästan 9000rpm i 1km var jag inte så sugen på.

Då reser sig nack håren smile

i dom lägena är det gott med ett mjukt övervarvsskydd.

B23ET hade båda smidda kolvar och stakar har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

ok, ytterligare nyheter för en annan, trodde inte det var så stor skillnad på B23ET vs B21ET & B230ET/FT för dom är ju vanliga kolvar & stakar iaf.

Exakt, jätte stor skilnad.
Men B23ET var ju som nämnts i 760:in, och den var ju "top of the line" på den tiden och skulle väl (antar jag) ha de finaste grejerna både i och utanpå.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 november 2008
#49
Zwudda skrev:
[Visst är det trevligare med riktiga stålstakar mm smile Men detta var en vinterbil som spårade ur just för att se vad den höll för smile

Klart av avgörande betydelse vad ändamålet med bilen är också.  Håller man sig inom bogseringsavstånd från garaget så kan man ju sänka nivån i kravspecen en aning wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#50
torpis skrev:
Zwudda skrev:
[Visst är det trevligare med riktiga stålstakar mm smile Men detta var en vinterbil som spårade ur just för att se vad den höll för smile

Klart av avgörande betydelse vad ändamålet med bilen är också.  Håller man sig inom bogseringsavstånd från garaget så kan man ju sänka nivån i kravspecen en aning wink

Haha, ja. Men nu vet jag inte om Uråsa, 3 tim bort, på 402m klistrat är rimligt avstånd... Dock på kärra wink

230 Inlägg
25 november 2008
#51
Zwudda skrev:
immy skrev:
Zwudda skrev:
Så, vad håller då ett par orginalstakar för?

Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm på driven @2.2bar laddtryck med ett KX700 aggregat i en 740 GLT 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Och jodå, det höll riktigt riktigt länge, en bra bit över 500 riktigt hårda mil på gatan.
Även på klistrad 402m, M/H slicks och launch control fungerade det riktigt bra. Han åkte ~11.50s @~196km/h, med full inredning inklusive reservdäck!!!
Sen höjdes laddet till ~2.5 bar, men då sprack alu intercoolern.
Tillslut sa en vevstake upp sig och gjorde ett trevligt hål i blocket, detta hände @ 2.35bar laddtryck, men p.g.a. en spikning i motorn. Inte det höga laddet.

Det finns ju även personer som bara pyser upp sitt laddtryck mekaniskt utan att veta vad de egenteligen gör. Då slutar det ofta i att en vevstake tittar ut i blocket, och då kanske bara runt 200hk i motorn. Och då oftast på grund av att det spikar.

Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras
Standard innuti, men lite trevligare på utsidan tongue

Hmm hur kan de få så mycket effekt med den låga grundeffekten ?
Visst har dom 150hk orginal? ska ju behövas minst 3bars laddtryck för att nå
571hk på däcken då?
Vilken bänk var de?

Den bromsades i en bänk imellan Horred och Björketorp. Vet ej vad den heter tyvärr. Om du tvivlar på detta så kan du ta och kika i Street n Stripp, kommer inte ihåg nummer, men det var i somras.  Och uppenbarligen behövs det inte 3 bar i laddtryck för att uppnå den effekten. Och personen som ägen denna bil är högst seriös, jobar på Igmad (om du känner igen det)

Tvivlar inte på de du säger tvilar mer på bromsbänken då.
För 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra p
196km/h slutfart är mer än 500hk i motorn om han inte spakar kasst då

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#52
immy skrev:
Zwudda skrev:
immy skrev:
Hmm hur kan de få så mycket effekt med den låga grundeffekten ?
Visst har dom 150hk orginal? ska ju behövas minst 3bars laddtryck för att nå
571hk på däcken då?
Vilken bänk var de?

Den bromsades i en bänk imellan Horred och Björketorp. Vet ej vad den heter tyvärr. Om du tvivlar på detta så kan du ta och kika i Street n Stripp, kommer inte ihåg nummer, men det var i somras.  Och uppenbarligen behövs det inte 3 bar i laddtryck för att uppnå den effekten. Och personen som ägen denna bil är högst seriös, jobar på Igmad (om du känner igen det)

Tvivlar inte på de du säger tvilar mer på bromsbänken då.
För 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra p
196km/h slutfart är mer än 500hk i motorn om han inte spakar kasst då

Bänken är det inget som hells fel på. Igmab (där han jobbar) tror jag andvänder den till sina bilar också. Så den är i god kondition. Och tiden och toppfarten hade bättrats en hel del om det inte vore för att han spräckte sin intercooler.

Vad är det som säger att 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra på
Skulle detta vara någon regel för alla bilar?
Senast redigerat av Zwudda (25 november 2008)

230 Inlägg
25 november 2008
#53
Zwudda skrev:
immy skrev:
Zwudda skrev:
Den bromsades i en bänk imellan Horred och Björketorp. Vet ej vad den heter tyvärr. Om du tvivlar på detta så kan du ta och kika i Street n Stripp, kommer inte ihåg nummer, men det var i somras.  Och uppenbarligen behövs det inte 3 bar i laddtryck för att uppnå den effekten. Och personen som ägen denna bil är högst seriös, jobar på Igmad (om du känner igen det)

Tvivlar inte på de du säger tvilar mer på bromsbänken då.
För 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra p
196km/h slutfart är mer än 500hk i motorn om han inte spakar kasst då

Bänken är det inget som hells fel på. Igmab (där han jobbar) tror jag andvänder den till sina bilar också. Så den är i god kondition. Och tiden och toppfarten hade bättrats en hel del om det inte vore för att han spräckte sin intercooler.

Vad är det som säger att 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra på
Skulle detta vara någon regel för alla bilar?

Okej de är väldigt imponerande om de stämmer smile  men jag tvekar wink
Joo sen om man ökar man grundeffekten så ökar ju effekten med turbo också i procent

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#54
immy skrev:
Zwudda skrev:
immy skrev:

Tvivlar inte på de du säger tvilar mer på bromsbänken då.
För 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra p
196km/h slutfart är mer än 500hk i motorn om han inte spakar kasst då

Bänken är det inget som hells fel på. Igmab (där han jobbar) tror jag andvänder den till sina bilar också. Så den är i god kondition. Och tiden och toppfarten hade bättrats en hel del om det inte vore för att han spräckte sin intercooler.

Vad är det som säger att 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra på
Skulle detta vara någon regel för alla bilar?

Okej de är väldigt imponerande om de stämmer smile  men jag tvekar wink
Joo sen om man ökar man grundeffekten så ökar ju effekten med turbo också i procent

Sluta tveka, du har fått sanningen wink
Men om man säger att en 740 GLT har orginaleffekt på 150hk, men är "strypt" i styrsystemet, och egenteligen är motorn byggd för att klara 200hk då? Man kan ju höjja effekten ganska bra i en GLT med chip, extraktor mm mm. Dom klarar ju att få ut mer än grundeffekten utan att tvinga på en turbo.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
25 november 2008
#55
Originalstakar håller för 800miljoner HK, eller kanske 8 HK.. Det är INGEN som vet vad dom håller för egentligen då dom inte kan vara exakt jävla lika som ngn annan stake.
Alltså, ja ni som läser detta 2 ggr fattar vad jag menar.

Produktionsfel på stakar, fel på metallen, andra slitna motordelar, smuts i soppan, kass olja, lite kyla eller lite värme.. ALLT spelar ju in i det där antar jag.

Sen om ngt företag säger "Dessa stakar håller för 800hk.." Ja, då gör dom det.. Men Scania tex säger att tex drivaxeln bara är gjord för X antal Ton.. men nog fan kan man trissa upp boggien så ALL tryck hamnar på Drivaxeln. 800hk stakar håller för säkert 900hk också, men då är man och tänjer på gränserna.

Så, nu har jag pratat av mig och svamlat lite. Jag säger bara allt detta från egna uppfattningar och tankar. Jag kanske har tok fel men det kan även vara helt okey sagt. Avgör själva.

Puss
Senast redigerat av Sqweebz (25 november 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

230 Inlägg
25 november 2008
#56
Zwudda skrev:
immy skrev:
Zwudda skrev:
Bänken är det inget som hells fel på. Igmab (där han jobbar) tror jag andvänder den till sina bilar också. Så den är i god kondition. Och tiden och toppfarten hade bättrats en hel del om det inte vore för att han spräckte sin intercooler.

Vad är det som säger att 150hk i grundmotorn ska ge 300hk vid 1bar 450hk vid 2bar +-10% inget man kan ändra på
Skulle detta vara någon regel för alla bilar?

Okej de är väldigt imponerande om de stämmer smile  men jag tvekar wink
Joo sen om man ökar man grundeffekten så ökar ju effekten med turbo också i procent

Sluta tveka, du har fått sanningen wink
Men om man säger att en 740 GLT har orginaleffekt på 150hk, men är "strypt" i styrsystemet, och egenteligen är motorn byggd för att klara 200hk då? Man kan ju höjja effekten ganska bra i en GLT med chip, extraktor mm mm. Dom klarar ju att få ut mer än grundeffekten utan att tvinga på en turbo.

o om så vore fallet så är ju 200hk man ska utgå ifrån.
jo men man höjer ju inte effekten mycket utan att gå på och porta toppen och andra kammar å så

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#57
immy skrev:
Zwudda skrev:
immy skrev:

Okej de är väldigt imponerande om de stämmer smile  men jag tvekar wink
Joo sen om man ökar man grundeffekten så ökar ju effekten med turbo också i procent

Sluta tveka, du har fått sanningen wink
Men om man säger att en 740 GLT har orginaleffekt på 150hk, men är "strypt" i styrsystemet, och egenteligen är motorn byggd för att klara 200hk då? Man kan ju höjja effekten ganska bra i en GLT med chip, extraktor mm mm. Dom klarar ju att få ut mer än grundeffekten utan att tvinga på en turbo.

o om så vore fallet så är ju 200hk man ska utgå ifrån.
jo men man höjer ju inte effekten mycket utan att gå på och porta toppen och andra kammar å så

Njae, där vet jag inte riktigt om jag håller med. Släng på extraktor, flödessystem, mycket kall luft till insuget, och ett mappningsbart system så kan du nog plocka ut bort emot 200 hk ur en GLT 16v. Dom har ju 159hk orginal.

57 Inlägg
5 januari 2009
#58
supra MKIV stake såg ut såhär vid 1,5 bar och 2000 HÅRDA mil=) skulle gissa på ca 600hk

http://i42.tinypic.com/qna1dh.jpg

mvh/joel

hoppas på 500hk!ää det var i saaben nu hoppas vi på 700hk i supran!! =)


Sök