3129
Sök

Vilken väghållnings sats bör jag köra med? Skillnader på de? Jämförelser?( 740 TIC)

906 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Tjena tjena, tänkte jag skulle inhandla mig ett väghållnings kit, och ja jag har sökt men alla babblar bara om att kapa osv, köpte nyligen bilen och den hade då kapade fjädrar och jag vill ej köra runt med detta.

Ni som säger att kapade fjädrar är bättre behöver inget skriva för jag vill ej ha det även om det så skulle va bättre.

Men nu till Frågan, har kollat på "xtremt.se" där finns 2 olika satser, går ju tyvärr ej att länka men ni som orkar kolla får gärna göra det. Annars så är ena

"Väghållnings-kit
Volvo 740/760/940
G&M 40mm sport"

och andra :

"Väghållnings-kit
Volvo 740/760/940 Sedan
G&M 40mm"

Först och främst: är dessa bra?
Kan tänkas att den dyra är bäst men:
Vad är där för skillnad? Är där någon märkbar skillnad vid körning?
Är det någon som kört med båda så skulle de va bra att höra med.

Har ni andra sidor som säljer bättre grejer till ungefär samma pris så får ni gärna nämna det med:)

Tack på förhand:)

=)

Med lem
1 127 Inlägg
2 januari 2009
Tråkiga med alla sportfjädrar är att dem är alldeles för mjuka för "bra väghållning". Jag experimenterar med lite biltemafjädrar från andra modeller.

Bak kör jag med biltemas lastfjädrar till 745. Lagom hårda bak, men mycket hårdare än de sänkfjädrar som finns. Kapade så blir dem lite hårdare ändå.

Fram kör jag dock org. nu.. Men antingen blir det Merca eller bakfjädrar från nån Ford, ska mäta vilka som passar bäst först.

MEN, du måste byta stötdämpare samtidigt, annars gör det inte så mycket..

Listan på mått, och hårdheter på biltemas fjädrar:

http://www.struve.se/OSC/fjadrarbiltema.htm

Notera, en fjäder förstörs inte för att du kapar den. Den blir endast kortare och hårdare ju mer du kapar. Går bra till en viss gräns, för kort är aldrig bra. Finns uträkningar på rejsa.nu så ser man fjäderkonstant efter kapning m.m.

Smålänning
7 883 Inlägg
2 januari 2009
Antar att du menar denna :
http://www.xtremt.se/show_product.asp?a … cat_id=763

vs denna:

Tror dom funkar hyfsat för sitt pris faktiskt.
Gult brukar ju betyda sportigare (hårdare) sättning, så gissar att det är skillnaden.

Står även att läsa: Ett hårdare alternativ till... på den gula...
Tycker det var snålt att skicka med OLJEdämpare bak dock... Är det ju inte ens original...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

906 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
twin_cam skrev:
Antar att du menar denna :

vs denna:

Tror dom funkar hyfsat för sitt pris faktiskt.
Gult brukar ju betyda sportigare (hårdare) sättning, så gissar att det är skillnaden.

Står även att läsa: Ett hårdare alternativ till... på den gula...
Tycker det var snålt att skicka med OLJEdämpare bak dock... Är det ju inte ens original...

JA de mena jag, fan jag får ej upp de länkarna, fick bara upp vanliga adressen men aja.

Ja vet man kunde läsa men tänkte om någon kanske kört med båda eller någon av dem och kunde säga hur de tycker om dem osv.Vad har man original? Men tackar:)

=)

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2009
Original har väl 740 Turbo gastrycksstötdämpare fram och bak (enklare modeller hade oljedämpare).

svensson
60 Inlägg
3 januari 2009
Hade en 740 glt 16v som jag böt från orginal(i bra skick), till en sats gula koni runt om med lesjöfors fjädrar. Vart helt klart en helt annan bil o köra när det svängde. men dom kostar ju en del, men är ett vettigt alternativ. Vet inte vad du är ute efter i justermöjligheter och prisklass?.

På min 240 turbo har jag nu röda r-sport fram, gula bak o r-sport fjädrar runt om, dom är i princip stenhårda, men gjorde stor skillnad när jag provade konbana.

//Simon

Bmw 323 coupe-97 sommarbilen
Volvo 240 turbo-83 lek/projektbilen

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 januari 2009
740Fors skrev:
Tjena tjena, tänkte jag skulle inhandla mig ett väghållnings kit, och ja jag har sökt men alla babblar bara om att kapa osv, köpte nyligen bilen och den hade då kapade fjädrar och jag vill ej köra runt med detta.

Ni som säger att kapade fjädrar är bättre behöver inget skriva för jag vill ej ha det även om det så skulle va bättre.

Men nu till Frågan, har kollat på "xtremt.se" där finns 2 olika satser, går ju tyvärr ej att länka men ni som orkar kolla får gärna göra det. Annars så är ena

"Väghållnings-kit
Volvo 740/760/940
G&M 40mm sport"

och andra :

"Väghållnings-kit
Volvo 740/760/940 Sedan
G&M 40mm"

Först och främst: är dessa bra?
Kan tänkas att den dyra är bäst men:
Vad är där för skillnad? Är där någon märkbar skillnad vid körning?
Är det någon som kört med båda så skulle de va bra att höra med.

Har ni andra sidor som säljer bättre grejer till ungefär samma pris så får ni gärna nämna det med:)

Tack på förhand:)

det "dyra" alternativet står det ju att det är hårdare.
så kör på dom hårdare vettja.
själv är jag också sugen på något sådant så man får lite nytt å fräsht på bilen.
lycka till!

-den satt som en fläskläpp-

37 Inlägg
3 januari 2009
har prövat de dyrare alternativet som angavs, tyckte de helt klart att de är värt priset, men ja har gämfört med HR fjädrar o gula koni. o dom e ju bra mycke hårdare:P

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2009
simon_s skrev:
Hade en 740 glt 16v som jag böt från orginal(i bra skick), till en sats gula koni runt om med lesjöfors fjädrar. Vart helt klart en helt annan bil o köra när det svängde. men dom kostar ju en del, men är ett vettigt alternativ. Vet inte vad du är ute efter i justermöjligheter och prisklass?.

Koni Sport är fina grejer, det roliga är ju att det märks ju en del skillnad fram från hårdast till mjukast också smile

Ett alternativ är ju Bilstein Sport eller Sprint också, något billigare än Koni och ej justerbara.
(ev högre kvalitet)

Men men, 740Fors kör på satsen med G&M-dämparna. Skulle jag gjort smile
Dom andra är ju mer eller mindre originalstötdämpare.

ArtDirector
462 Inlägg
3 januari 2009
Ett måste att du kör på de gula dämparna om du vill ha en sportig setup. annars är den igentligen bara lägre men ändå komfortabel...
Har kört många mil med både de svarta och de gula och föredrar själv helt klart de gula!
och när du ändå är inne på xtremt.se passa på att köp dig en uppsättning spacerplattor så du kan sätta dit finare fälgar från en 850 eller liknande... lycka till!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

906 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Jag tackar för alla svar och man märker ju vilken som verkar bättre, men en del av er skriver om andra dämpare osv? Finns där någon sida där jag kan kolla på dessa med? Länka gärna:) Bara att de är dämpare inom 8 papp gränsen, mer vill jag ej ge:)

=)

Med lem
1 127 Inlägg
3 januari 2009
740Fors skrev:
Jag tackar för alla svar och man märker ju vilken som verkar bättre, men en del av er skriver om andra dämpare osv? Finns där någon sida där jag kan kolla på dessa med? Länka gärna:) Bara att de är dämpare inom 8 papp gränsen, mer vill jag ej ge:)

Bilstein sprint runtom för är inte så farligt dyrt. www.kgtrimning.com säljer dem bla, men vet inte om just kg är billigast. Kör själv med såna bak nu, går riktigt fint efter vägen. Stum och fin. Sök lite på google.
Senast redigerat av H3dlund (3 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2009
http://www.scstyling.com/ säljer kit med Bilstein Sport (antar jag) och Jamex sportfjädrar.

Bilstein sportdämpare och Jamex sportfjädrar. Denna sats sänker 40mm. På Turbo modellerna sänker den ca 25-30mm. Passar Volvo 740/940. OBS passar ej bilar med delad bakaxel. Ange din bilmodell och om du har nivåreglering eller inte.

5.990,00 kr/sats till Volvo 740 (finns till fler bilmodeller också). Ganska överkomligt smile

Koni-stötdämpare kan du köpa från http://www.koni.se/
6436:- till Volvo 740 för bara fyra stötdämpare.
Där kan du dock ställa lite på stötdämparna smile

Här har vi en lirare som kan sina stötdämpare (intressant läsning):
http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

Buying Shocks

Remember this list:

* Bilstein
    * Penske
    * Koni
    * Ohlins
    * Sachs
    * Dynamic Suspension

Not on this list? Almost certainly crap.

ArtDirector
462 Inlägg
3 januari 2009
kan tipsa om att prata med Johan på xtremt.se
de har absolut det mest kompletta sortimentet av väghållning...
men bara någon promille ligger i webshoppen

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

906 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Fan vad mycket bra hemsidor ni sitter och klämmer på, tack så mycket för svar och länkar!smile

=)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
5 januari 2009
Jag kör med gemotorsport.se:s väghållningskitt, och jag är mer än nöjd! billigt också:D har även superflexbussningar i fram och bakvagn med som kanske hjälper till lite, men bilen ligger slickad på vägen:D

Sök