2828
Sök

Bilstereo som toalettdämpare, vad behövs?

407 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Det är såhär att jag har en gammal bilstereo liggandes och tänkte göra en väldigt enkel "stereo" i badrummet för att kunna lyssna på musik medans man läger lite kabel där. Nu är jag dock lite trög för dagen så vad behövs egentligen till bygget?

Finns det någon billig omvandlare från 220v till 12v eller finns någon annan lösning för att koppla in skiten? Anar att den här lösningen med en omvandlare blir dyrare än vad det smakar eftersom det säkert går att hitta någon billig batteridriven radio för hundralappen. Men mest för det är roligt att bygga ihop sådana här saker som jag undrar. Någon kanske har gjort något liknande?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 januari 2009
#2
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

carsound.se
244 Inlägg
5 januari 2009
#3
BMTech skrev:
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....
Jisses de borde ju funka riktigt bra eller, klockrent tips! Hur många ampere klarar de av att lämna överlag?

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

2 024 Inlägg
5 januari 2009
#4
Kofoten skrev:
BMTech skrev:
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....
Jisses de borde ju funka riktigt bra eller, klockrent tips! Hur många ampere klarar de av att lämna överlag?
Kollade i min skrotlåda och de agg som låg där lämnar 7A på 12V och de är riktigt gamla.
Eftersom de är reglerade till just 12V så får du inte full skjuts ur stereon men det funkar bra iallafall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 727 Inlägg
5 januari 2009
#5
BMTech skrev:
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....
Det där har jag inte haft en enda liten tanke på, polettras!!!!!!!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 januari 2009
#6
Jo det funkar som sagt kanon vi kör så på flera ställen på jobbet och dom spelar dygnet runt år ut och år in.
Mest impad är jag över en kenwood stereo som någon kopplat in en baslåda med 2 12" i av äldre modell och sen 4 hemma högtalare på det och den jäklen har spelat så i 3 år nu och den spelar ganska högt och så bra man kan kräva i en industilokal med massa buller.

Det jag ville ha sagt är att det är beprövet och fungerar. wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 058 Inlägg
5 januari 2009
#7
hur startar man nätaggregatet?? antar att det är genom att brygga mellan två stift eller nåt sånt men vilka?

PoLoud =D

2 024 Inlägg
5 januari 2009
#8
Smidigast är att hitta ett gammalt aggregat från innan P2 tiden, då sitter det ofta en vanlig brytare för att slå av/på aggregatet. Nyare ATX aggregat måste man bygla 2 stift i den stora kontakten för att det ska starta.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 januari 2009
#9
Horsyhorse skrev:
BMTech skrev:
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....
Det där har jag inte haft en enda liten tanke på, polettras!!!!!!!

Pierre
He he tja vassegod då smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 januari 2009
#10
Expoze skrev:
Smidigast är att hitta ett gammalt aggregat från innan P2 tiden, då sitter det ofta en vanlig brytare för att slå av/på aggregatet. Nyare ATX aggregat måste man bygla 2 stift i den stora kontakten för att det ska starta.
Nackdelen med dom ganla är ju att dom oftast inte har lika hög uteffekt.

MEn det är ju inga problem att bygla ett nyare då du inte behöver på och avslag eftersom du har det på stereon.
Döda fläkten till agget bara så är det tyst oxå.
Det lär inte bli överbelastat över en dass session wink Även att mina brukar vara en halvtimme big_smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 024 Inlägg
5 januari 2009
#11
vw_performance skrev:
hur startar man nätaggregatet?? antar att det är genom att brygga mellan två stift eller nåt sånt men vilka?
Minns jag inte fel så är det stift 14, en grön kabel, och den ska man bygla över till en av de svarta som är gemensam jord för alla utspänningar. 12V finnes sen mellan gult och svart.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 727 Inlägg
5 januari 2009
#12
Fläkten kan ju även vädra runt lite.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#13
Vad man får se till när det gäller nätagg är hur många ampere de lämnar på 12V-linan/linorna.
Finns de agg som inte lämnar mkt alls och då riskerar man att bränna skiten.
Men för en hederlig enhet som är avsäkrad till 8-10A så räcker det med 10-12A....utan problem.
Så länge man inte börjar spela på full volym dag ut o dag in....

Vad Expoze sade tror jag stämmer.
Kika in på forumen på bla sweclockers och nordic hardware så VET jag att det finns beskrivet där.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 283 Inlägg
5 januari 2009
#14
Expoze skrev:
Kofoten skrev:
BMTech skrev:
Nätagg från nån gammal dator funkar fint och såna hittar man billigt eller gratis....
Jisses de borde ju funka riktigt bra eller, klockrent tips! Hur många ampere klarar de av att lämna överlag?
Kollade i min skrotlåda och de agg som låg där lämnar 7A på 12V och de är riktigt gamla.
Eftersom de är reglerade till just 12V så får du inte full skjuts ur stereon men det funkar bra iallafall.
Man vill ha "full skjuts" när man lägger bredband haha, godnatt smile

R.I.P. Michael Jackson!

Fritidsforskare
344 Inlägg
5 januari 2009
#15
Stämmer att man ska bygla grönt och grönt tror jag, men har för mig att man inte skulle röra nätagget då, bara en bra att ha tanke kanske så du inte greppar taget om agget i stridens hetta.

Edit: fel av mig kollade på Sweclockers där stod det grönt te svart.


Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (5 januari 2009)

Dom kallar mig Danino

carsound.se
244 Inlägg
5 januari 2009
#16
Visste att jag hade ett gammalt nätagg ute på vinden, står på den att den lämnar 15 A vid 12 volt, ska ju räcka riktigt bra till en vanlig bilstereo, å visst fan funka det! smile Nu skall de bli bra tryck i garaget smile
Var bara att bygla grönt å svart så hoppa den igång.

Att man inte tänkt på detta förr!

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige


Sök