2591
Sök

Laddningsproblem (Den här är ny;))

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Hallå, hallå!

Blir mitt första inlägg här, hoppas jag sköter det hyffsat snyggt och enligt alla regler som finns här.

Det är så här att jag har en Mercedes 200E (-91, W124) som inte riktigt vill ladda. När bilen dog första gången slog till med en ny generator. Därefter tog jag bort alla kablar jag själv hade dragit för extraljus. Men problemen fortsätter....

Jordfel fick jag höra. Jag mätte spänningen med separat jord (Startkabel från motor till -polen) och hade samma spänning som tidigare. Bilen ligger på 12.5V på tomgång och går upp i 14V på ett par tusen varv. Jämförde med en arbetskamrats merca, och det var ungenfär vad hans fungerande bil hade.

Jag bestämde mig för att dra nya kablar från generatorn. Så nu har jag en jordkabel från generatorn direkt till batteriet, och två nya pluskablar som går raka vägen med. Men det här hjälpte inte heller så jag slängde i ett nytt batteri.

Det nya batteriet gör ingen skillnad, förrutom att bilen går en bit längre än den gjorde med det gamla.

Så jag läste vidare och fråga vidare och fick höra att det kunde vara krypström. Men det är det inte, var bortrest två veckor och när jag kom hem fanns det fortfarande kräm i batteriet.

Någon som har några idéer? Jag har alltså:

1. Bytt generator
2. Bytt batteri
3. Dragit nya kablar mellan generator och batteri
4. Demonterat alla eftermarknads-grejjer
5. Bytt laddrelä en gång till ihopp om att det skulle varit fabriksfel eller något
6. Testat med en separat lampa för laddningen, trots att laddlampan fungerar som den ska
7. Jämfört remmen med en annan likadan bil, båda har ungenfär samma motstånd

Det enda jag kan tänka mig är en kortslutning, som bryts när jag vrider av tändningen, som därför inte laddar ur bilen när den är av men när bilen är igång. Ni får gärna dela med er av liknande erfarenheter innan jag börjar dra ny el i hela motorrummet (Alla andra kablar är väl såpass välisolerade att dom inte kan vara dåliga?).

Tack på förhand.

21 761 Inlägg
30 december 2008
#2
TrasigBilJovisst skrev:
Testat med en separat lampa för laddningen, trots att laddlampan fungerar som den ska

Menar du alltså att den ordinarie batterilampan även fungerar när tändningen är påslagen i läge 2?

Den ska ju lysa när man har vridit på tändningen. Eftersom du måste varva upp motorn i flera tusen varv för att generatorn ska börja ladda, då verkar det som att inte generatorn får sin förmagnetiseringsström från batterilampan nämnligen.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2008)

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
TrasigBilJovisst skrev:
Testat med en separat lampa för laddningen, trots att laddlampan fungerar som den ska

Menar du alltså att den ordinarie batterilampan även fungerar när tändningen är påslagen i läge 2?

Den fungerar som den ska. Lyser när jag slår på tändningen, slocknar när jag startar bilen. Aldrig lyst med bilen igång. Jag provade att dra en ny kabel med ny lampa (D+ -> 3W lampa -> Batteri) för att prova om det kanske var ett kabelbrott någonstans på den kabeln. Funkade dock inte. Enda skillnaden var att den nya lampan lös när tändningen var av, men det berodde ju på att det inte fanns någon brytare för den.

Edit: Kör ju på 2-3000 varv men bilen laddar ändå inte.

Edit2: Kan tilläga att bilen vid ett skede fungerade i 30-40 mil, alltså måste väl någon ström komma!? Har satt dit en 55A generator fastän det är 72A orginal, men bilen ska ju klara sig på 55A.
Senast redigerat av TrasigBilJovisst (30 december 2008)

21 761 Inlägg
30 december 2008
#4
TrasigBilJovisst skrev:
Bilen ligger på 12.5V på tomgång och går upp i 14V på ett par tusen varv.

Hur menar du med det här då? smile

Jag tolkar det som att generatorn ger laddning när motorn har flera tusen varv.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2008)

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#5
Bilen ligger på 12.5V vid tomgång (700 varv) men vid 2000 varv hamnar den runt 14V.

Edit: Arbetskompisen har en likadan bil, som har ungenfär samma spänning vid dom här varven, men som fungerar hur bra som helst.
Senast redigerat av TrasigBilJovisst (30 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
21 761 Inlägg
30 december 2008
#7
När du varvar upp motorn så att generatorn ger 14 V, fortsätter den då att hålla den spänningen när du sänker motorvarvet eller sjunker spänningen direkt igen?

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
När du varvar upp motorn så att generatorn ger 14 V, fortsätter den då att hålla den spänningen när du sänker motorvarvet eller sjunker spänningen direkt igen?

Spänningen sjunker igen.

21 761 Inlägg
30 december 2008
#9
Har du provat att mäta spänningen hela tiden när motorn ger 14 V och sedan sakta sänker motorvarvet?

Jag vill försöka komma fram till ungefär vid vilket varvtal som spänningen börjar sjunka mycket. Det kan ju vara så att den nya (är den helt ny?) generatorn har en annan remskiva och på så sätt får för låga varv när motorn går på tomgång. smile

Om remskivan är större än på den förra generatorn så snurrar nuvarande generatorn långsammare, vilket kan ge problem vid tomgång.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2008)

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Har du provat att mäta spänningen hela tiden när motorn ger 14 V och sedan sakta sänker motorvarvet?

Jag vill försöka komma fram till ungefär vid vilket varvtal som spänningen börjar sjunka mycket. Det kan ju vara så att den nya (är den helt ny?) generatorn har en annan remskiva och på så sätt får för låga varv när motorn går på tomgång. smile

Det har jag inte provat. Är inte en splitterny utan en utbytesgenerator. Ser ut att ha likadan remskiva som den gamla. Har känt på remmen efter att jag haft igång bilen, men den blir inte varm så jag tror inte den slirar heller.

21 761 Inlägg
30 december 2008
#11
Gör helst en sån mätning, det skulle nog ge värdefull information tror jag. smile
Se till att endast ha halvljuset igång när du mäter, kolla för säkerhets skull diametern på remskivan och jämför med den gamla om du har kvar den.

En tångamperemeter är också bra att ha till hands vid såna här saker, då kan du mäta ifall generatorn verkar belastas onormalt mycket när du tex bara har halvljuset igång.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2008)

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Gör helst en sån mätning, det skulle nog ge värdefull information tror jag. smile
Se till att endast ha halvljuset igång när du mäter, kolla för säkerhets skull diametern på remskivan och jämför med den gamla om du har kvar den.

Blir väl till att prova det i morgon, så får jag återkomma med resultatet och se om vi kommer fram till något. Men så mycket har jag förstått att om diametern är olika på remskivorna att jag ska byta till den gamla. Kom gärna med fler idéer så att jag är rustad för många timmars bråkande med bilen wink

21 761 Inlägg
30 december 2008
#13
Min egen åsikt är att det kan handla om varvtalsproblem, inte direkta fel på själva generatorn eller strömkablarna. Jag kan naturligtvis inte säga tvärsäkert att det är så, men hoppas dock att det är så "enkelt" fel. smile

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Min egen åsikt är att det kan handla om varvtalsproblem, inte direkta fel på själva generatorn eller strömkablarna. Jag kan naturligtvis inte säga tvärsäkert att det är så, men hoppas dock att det är så "enkelt" fel. smile

Hmmm... Men när jag tänker efter.... Om det vore så så borde ju bilen inte ladda alls på tomgång, men ladda ordentligt när jag ligger på lite varv. Borde inte bilen klara sig hyffsat bra då jag inte brukar stå i köer utan ligga på 2-3000 varv den största delen av tiden jag kör? Kan väl tillägga att bilen vid ett tillfälle dog när jag var runt 3-3500 varv. Det var det här som fick mig att fundera på om remmen slira, men den blir som sagt inte varm.

Edit: Bilen dog inte helt, utan ryckte till samtidigt som abs-lampan började lysa.
Senast redigerat av TrasigBilJovisst (30 december 2008)

21 761 Inlägg
30 december 2008
#15
Om du är minsta tveksam på remmarnas skick så bör du byta ut dem. Samtidigt kollar du ifall de övriga remskivorna är rena och inte är slitna, i så fall bör du rengöra dem från eventuellt sot och annan smuts.

Det är möjligt att batteriet har blivit en del urladdat av allt det här, koppla en batteriladdare tex över natten så att batteriet är helt fräscht i morgon. smile

31 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Om du är minsta tveksam på remmarnas skick så bör du byta ut dem. Samtidigt kollar du ifall de övriga remskivorna är rena och inte är slitna, i så fall bör du rengöra dem från eventuellt sot och annan smuts.

Det är möjligt att batteriet har blivit en del urladdat av allt det här, koppla en batteriladdare tex över natten så att batteriet är helt fräscht i morgon. smile

Får ta mig en titt på alla remskivor imorgon, får väl hoppas att mekonomen är öppet också, en ny rem kostar mindre än en massa kablar. Batteriet är uppladdat, när jag köpt ett batteri för alldeles för mycket pengar låter jag det inte stå urladdat wink

21 761 Inlägg
30 december 2008
#17
TrasigBilJovisst skrev:
när jag köpt ett batteri för alldeles för mycket pengar låter jag det inte stå urladdat wink

Mycket bra resonemang. wink

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 januari 2009
#18
Vilken dimension har du på kablarna?

1 785 Inlägg
5 januari 2009
#19
TrasigBilJovisst skrev:
Hallå, hallå!

Blir mitt första inlägg här, hoppas jag sköter det hyffsat snyggt och enligt alla regler som finns här.

Det är så här att jag har en Mercedes 200E (-91, W124) som inte riktigt vill ladda. När bilen dog första gången slog till med en ny generator. Därefter tog jag bort alla kablar jag själv hade dragit för extraljus. Men problemen fortsätter....

Jordfel fick jag höra. Jag mätte spänningen med separat jord (Startkabel från motor till -polen) och hade samma spänning som tidigare. Bilen ligger på 12.5V på tomgång och går upp i 14V på ett par tusen varv. Jämförde med en arbetskamrats merca, och det var ungenfär vad hans fungerande bil hade.

Jag bestämde mig för att dra nya kablar från generatorn. Så nu har jag en jordkabel från generatorn direkt till batteriet, och två nya pluskablar som går raka vägen med. Men det här hjälpte inte heller så jag slängde i ett nytt batteri.

Det nya batteriet gör ingen skillnad, förrutom att bilen går en bit längre än den gjorde med det gamla.

Så jag läste vidare och fråga vidare och fick höra att det kunde vara krypström. Men det är det inte, var bortrest två veckor och när jag kom hem fanns det fortfarande kräm i batteriet.

Någon som har några idéer? Jag har alltså:

1. Bytt generator
2. Bytt batteri
3. Dragit nya kablar mellan generator och batteri
4. Demonterat alla eftermarknads-grejjer
5. Bytt laddrelä en gång till ihopp om att det skulle varit fabriksfel eller något
6. Testat med en separat lampa för laddningen, trots att laddlampan fungerar som den ska
7. Jämfört remmen med en annan likadan bil, båda har ungenfär samma motstånd

Det enda jag kan tänka mig är en kortslutning, som bryts när jag vrider av tändningen, som därför inte laddar ur bilen när den är av men när bilen är igång. Ni får gärna dela med er av liknande erfarenheter innan jag börjar dra ny el i hela motorrummet (Alla andra kablar är väl såpass välisolerade att dom inte kan vara dåliga?).

Tack på förhand.

Är det en fabriksny generator eller en begangnad du har monterat? Är den begangnad så bör du kolla regulatorn.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
512 Inlägg
5 januari 2009
#20
HEj..

Verkar ju ladda, men nåt verkar tjuva ström, börja med mäta med en tångamperemeter för Likström (DC), och se om det förbrukar nånström när allt är avstängt, annars får du börja dra ur en efter en säkring och titta vilken grupp som förbrukar ström, och nysta därifrån.

/A.


Sök