Idag när jag "poppade hooden" så såg jag en slang som låg vid sidan av utan att sitta i nippeln. Ur nippeln sipprar/pyser det... Slangen går in i ett rör längre ner som turbon är tillkopplad på... Vad är detta? Ska slangen sitta på eller vara av?
Kan tilläggas att det är öppet luftfilter samt annan turbo, om det har något med saken att göra..
Naee! Den skulle inte vara på... Gjorde som ni sa o satte på den. Då dog motorn vid gaspådrag. Nu är den av, och den ska nog vara det. Antar att det är tidigare ägare som dragit loss den då den inte så lätt kan åka av av sig självt.
Om det nu kommer olja ur den nippeln går det olja rakt in i insuget när den slangen är på... =O
Skumt, sätt på ett filter där då så slipper du olja i hela maskin som i värsta fall kan ressultera i brand. Jag är inget fan av biltema men de har filter för öppen vevhusventilation för 50spänn vilka verkar funka bra (har monterad sådanna på Chevy 454 bb bla)
Naee! Den skulle inte vara på... Gjorde som ni sa o satte på den. Då dog motorn vid gaspådrag. Nu är den av, och den ska nog vara det. Antar att det är tidigare ägare som dragit loss den då den inte så lätt kan åka av av sig självt.
Om det nu kommer olja ur den nippeln går det olja rakt in i insuget när den slangen är på... =O
Tack för hjälpen iaf!
Fan va skumt... Undra vad besiktningen kommer att säga om det sitter ett filter där Olagligt med öppen vevhusvent. Jag vet inte hur det funkar iom att det är en backventil. Men min sån hade gått sönder och då stänkte det ut olja där.
Hmm konstigt det där. Men det är inte en droppe olja ur den nippeln vad jag kan se. Är helt rent runt omkring. Någon har nog grejjat med det där verkar det som
Aja, så länge det inte kommer någon olja ur nipplen så är det ju lungt. Sen är som sagt frågan bara vad som kommer sägas på besiktningen... Kolla på STCS! Dom har bra koll på Saabar.
Du kommer aldrig att klara SBP med slangen lös och ventileringen av oljenedbrytande gaser och skit upphör också att fungera när slangen är borta. Vevhustrycket stiger också med slangen borta vilket försämrar smörjningen av motorn. Dit med slangen och felsök varför motorn går dåligt med slangen på!
Jag har kikat lite på det hela nu. Slangen är helt ren som den ska vara, så jag kopplade in den igen.
MEN! Då jag upptäcker att motorn hackar till ibland vid fullspätta och max laddtryck (nästan alltid på 3an) har jag kikat lite närmre på det hela. Antog att det skulle vara en spricka i någon slang just vid insuget. Just precis, hittade en sprucken slang som kopplas in på vevhusventilationsslangen som i sin tur går ner till insuget. När jag lossade slangen för att åtgärda hålet började det rinna glykol. (?) Ska det verkligen gå glykol i slangarna som går ner till insuget?
Jag är helt novis vad det gäller sånt här så hjälp mig gärna de som kan!
Ska ta en bild på det hela så fort det blir ljust ute...
ja det ska det göra, glykolen gå upp i spjällhuset innuti den där vevhusslangen.. knasig konstruktion av saab, men ska tydligen hjälpa till med förvärmning och sånt där skit.