3432
Sök

SAAB 9000 Aero. Vad är detta för nippel?

Hojstyling.se
72 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Hej!

Idag när jag "poppade hooden" så såg jag en slang som låg vid sidan av utan att sitta i nippeln.
Ur nippeln sipprar/pyser det... Slangen går in i ett rör längre ner som turbon är tillkopplad på...
Vad är detta? Ska slangen sitta på eller vara av?

Kan tilläggas att det är öppet luftfilter samt annan turbo, om det har något med saken att göra..

Är inte så hajj på detta. roll
Tack på förhand!

http://img185.imageshack.us/img185/3794/bild022qp7.jpg
Senast redigerat av NiWi (22 december 2008)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2008
Den stora slangen som ligger där skall du sätta på plast stycket som sitter i ventilkåpan, ingen fara med det smile

58 Inlägg
22 december 2008
Vevhus ventilation

Stålverksarbetare
372 Inlägg
22 december 2008
RobZy skrev:
Vevhus ventilation

Precis, det är vevhusventilationen.
Se till att den sitter på annars har du snart en massa olja rinnandes där neutral
Senast redigerat av MrTegefeldt (22 december 2008)

Hojstyling.se
72 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Naee! Den skulle inte vara på...
Gjorde som ni sa o satte på den. Då dog motorn vid gaspådrag.
Nu är den av, och den ska nog vara det. Antar att det är tidigare ägare som dragit loss den då den inte så lätt kan åka av av sig självt.

Om det nu kommer olja ur den nippeln går det olja rakt in i insuget när den slangen är på... =O

Tack för hjälpen iaf!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 december 2008
Skumt, sätt på ett filter där då så slipper du olja i hela maskin som i värsta fall kan ressultera i brand.  Jag är inget fan av biltema men de har filter för öppen vevhusventilation för 50spänn vilka verkar funka bra (har monterad sådanna på Chevy 454 bb bla)

Rock'n Roll

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 december 2008
du har nog vevhus ventilationen igentäppt då. Ifall motorn dör om du trycker dit slangen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
22 december 2008
NiWi skrev:
Naee! Den skulle inte vara på...
Gjorde som ni sa o satte på den. Då dog motorn vid gaspådrag.
Nu är den av, och den ska nog vara det. Antar att det är tidigare ägare som dragit loss den då den inte så lätt kan åka av av sig självt.

Om det nu kommer olja ur den nippeln går det olja rakt in i insuget när den slangen är på... =O

Tack för hjälpen iaf!

Fan va skumt... Undra vad besiktningen kommer att säga om det sitter ett filter där yikes Olagligt med öppen vevhusvent.
Jag vet inte hur det funkar iom att det är en backventil. Men min sån hade gått sönder och då stänkte det ut olja där.

Hojstyling.se
72 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Hmm konstigt det där.
Men det är inte en droppe olja ur den nippeln vad jag kan se. Är helt rent runt omkring. Någon har nog grejjat med det där verkar det som tongue

Stålverksarbetare
372 Inlägg
22 december 2008
Aja, så länge det inte kommer någon olja ur nipplen så är det ju lungt. Sen är som sagt frågan bara vad som kommer sägas på besiktningen... Kolla på STCS! Dom har bra koll på Saabar. smile

166 Inlägg
22 december 2008
Din VV verkar med största sannolikhet igensatt.
Ser bes gubben de där kommer du få en tvåa!!

Mvh

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 december 2008
Ta loss den grova slangen från dess andra ände och testa att blåsa igenom den. Det är igensatt någonstans.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 december 2008
Juuka skrev:
Din VV verkar med största sannolikhet igensatt.
Ser bes gubben de där kommer du få en tvåa!!

Mvh

Om man inte lossar den i andra ändan så syns de inte så mkt big_smile
Bra lösning? Nej!
Miljövin? Ja!

1 062 Inlägg
23 december 2008
Du kommer aldrig att klara SBP med slangen lös och ventileringen av oljenedbrytande gaser och skit upphör också att fungera när slangen är borta. Vevhustrycket stiger också med slangen borta vilket försämrar smörjningen av motorn.
Dit med slangen och felsök varför motorn går dåligt med slangen på!

M.V.H.

Hojstyling.se
72 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Jag har kikat lite på det hela nu. Slangen är helt ren som den ska vara, så jag kopplade in den igen.

MEN!
Då jag upptäcker att motorn hackar till ibland vid fullspätta och max laddtryck (nästan alltid på 3an) har jag kikat lite närmre på det hela. Antog att det skulle vara en spricka i någon slang just vid insuget.
Just precis, hittade en sprucken slang som kopplas in på vevhusventilationsslangen som i sin tur går ner till insuget.
När jag lossade slangen för att åtgärda hålet började det rinna glykol. (?)
Ska det verkligen gå glykol i slangarna som går ner till insuget?

Jag är helt novis vad det gäller sånt här så hjälp mig gärna de som kan!

Ska ta en bild på det hela så fort det blir ljust ute...

Gott nytt år på er allihopa
Senast redigerat av NiWi (31 december 2008)

3 295 Inlägg
31 december 2008
ja det ska det göra, glykolen gå upp i spjällhuset innuti den där vevhusslangen.. knasig konstruktion av saab, men ska tydligen hjälpa till med förvärmning och sånt där skit.

9 Inlägg
5 januari 2009
den är till vevhusventilationen, om nu bilen dör vid gas på drag... så ska du nog kolla så den inte är tät!

Sök