Jag skulle ju vilja säga lite tvärt om, att om de spikar till ordentligt och kanske även då med överladdning så lär du ju knäcka ringlanden på kolvarna rätt omgående, med tanke på att dessa kolvar e gjutna.
Stakarna däremot är ju smidda, men dom tycker inte om mycket vrid, å helst inte på låga varv.
Kolla dock så att dessa har en tjocklek på ungefär 13,5mm har jag för mig, ("De grova F-stakarna")
Det som blir din begränsning när du ska bygga sugmotor är ju varvtalet. Om du ska plocka ut mycket effekt så kommer du ju vilja varva motorn betydligt mycke mer än original...
Vevaxeln, som volvo själva har råkat skriva i en verkstadshanbok att den är smidd, är ej det! Men, den verkar klara lite högre varvtal utan större bekymmer, detta mycket också för att den är 8-viktad...
Stakarna skulle jag inte rekomendera att varva över 8500rpm med, uppe på dessa varv kan du ju visserligen tjäna hållbarhet på stakarna genom att lätta kolvarna, dessa går att lätta rätt mycke...
Kolvarna känns det också bara som att det är varvtalet som blir bekymmret, så länge du håller dig från spikningar så blir det en ganska hyffsad kolvtemperatur som rätt mappad sugmotor...
Hoppas detta vägleder dig lite... //Chrille