3863
Sök

b234f

247 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
någon som vet vad en b 234 f klarar i effekt med orginalkolvar stakar och veven? ska inte ladda på med turbo men om dom tåll 200 hk eller 350 liksom några som vet ungerfär?? hur effektåliga orginalgrejerna är Tacksam för svar borde ju va något starkare en i en vanlig b23a iallafall

:):) 740:):)

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
6 januari 2009
#2
kolvarna håller bra mer än stakarna. Tommy OBR bromsa 580hk med orginalsvarvade 16v kolvar. Stakarna håller så länge du inte spikar. Men börjar du spika med motorn kan du säga adios..

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#3
B230-motorerna (märkta med 'K' på kamremskåpan) från 1988 är ju inte direkt
dom starkaste, men något bättre än 1987 osv. Ingen hjälp direkt, men nice 2 know.


Mekaniker / Kabel-TV/Lan-tekniker
4 Inlägg
6 januari 2009
#4
Jag skulle ju vilja säga lite tvärt om, att om de spikar till ordentligt och kanske även då med överladdning så lär du ju knäcka ringlanden på kolvarna rätt omgående, med tanke på att dessa kolvar e gjutna.

Stakarna däremot är ju smidda, men dom tycker inte om mycket vrid, å helst inte på låga varv.
Kolla dock så att dessa har en tjocklek på ungefär 13,5mm har jag för mig, ("De grova F-stakarna")

Det som blir din begränsning när du ska bygga sugmotor är ju varvtalet. Om du ska plocka ut mycket effekt så kommer du ju vilja varva motorn betydligt mycke mer än original...

Vevaxeln, som volvo själva har råkat skriva i en verkstadshanbok att den är smidd, är ej det! Men, den verkar klara lite högre varvtal utan större bekymmer, detta mycket också för att den är 8-viktad...

Stakarna skulle jag inte rekomendera att varva över 8500rpm med, uppe på dessa varv kan du ju visserligen tjäna hållbarhet på stakarna genom att lätta kolvarna, dessa går att lätta rätt mycke...

Kolvarna känns det också bara som att det är varvtalet som blir bekymmret, så länge du håller dig från spikningar så blir det en ganska hyffsad kolvtemperatur som rätt mappad sugmotor...

Hoppas detta vägleder dig lite... //Chrille

1 948 Inlägg
6 januari 2009
#5
300-350 hk kan det hålla några 100 mil med lite tur samt att skicket på motorn är hyffsat. men skulle det vara jag som hade tänkt bygga en stabil motor så hade jag inte viljat plocka ut mer än 250-260, alltid bättre att vara på den säkra sidan wink


Sök