3915
Sök

Vad klarar en volvo överväxel?

11 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Jag har en överväxel (m46 maybe?) som suttit på en 740 gle, den står ju pall för 136hk iaf.
Nu fundera jag på om det är möjligt o sätta den mellan lådan o kardan på en jänkare.
Problemet är då om den klarar effekten, vi leker med tanken 5,7liters motor med ca 300hk.

Nån som är lite mer insatt i volvolådor än ja som vill bidra med sin åsikt?

1 800 Inlägg
9 januari 2009
Jag skulle avråda dig till detta, dels för att det lär bli problem att montera dig den och få allt att fungera pga dess uppbyggnad och dels för att jag är mkt tveksam till att den klarar vridmomentet.

4 001 Inlägg
9 januari 2009
Den kommer att gå av vid övergången mellan växellådshuset & OD-huset... dom klarar inte av vridet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

92 Inlägg
9 januari 2009
Som föregående talare, inte en chans dom klarar vridet/hästarna... har knäckt säkert 10 st med original volvo motorer... Så tyvärr...

//Gahmen\\

Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
Beror hur det skall användas, och på just överväxeln håller nog, har ju inget jättevrid på femman, och nog finns det volvo med mer än 300hk, men som sagt vridmomentet på lägre växlar..

4 001 Inlägg
9 januari 2009
Crozzfire skrev:
Beror hur det skall användas, och på just överväxeln håller nog, har ju inget jättevrid på femman, och nog finns det volvo med mer än 300hk, men som sagt vridmomentet på lägre växlar..

jag får nog förtydliga mig själv.

Själva drevsatsen och OD:n håller nog (skeptisk till OD:n men den bör hålla) men däremot så håller inte OD:ns växellådshus, det går av strax efter infästningen mot växellådan
http://e.imagehost.org/0948/pg68.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

11 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Mjo, väntade mig nästan de här svaren..

Som följd fråga.. vet ni någon annan elektrisk överväxel från något annat som lär hålla?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 januari 2009
vad ska du med överväxel till överhuvudtaget.. man ska gliiida med jänkare inte köra fort smile
Senast redigerat av volvoandy90 (10 januari 2009)

~Andy~

Sök