3778
Sök

200sx eller calibra?

1 Inlägg
31 maj 2006
#41
calibra motorn C20XE är tålig och dricker lite å att 200sx drivs på bakhjulen vf gör de? här äre en grabb som har cirka 40 000 att lajja med.. rost finns ju hos alla äldre bilar som har blivit illa behandlade. varför välja dessa? en calibra för 35 000 kan hittas i fint skick "jag lovar". å då, vf ska han ha en 200sx till när han nu tycker att en calibra är snyggare.. allt annat är blajj!
Senast redigerat av rickard1986 (31 maj 2006)

Opel Nööörd!!
11 Inlägg
31 maj 2006
#42
Beat skrev:
Köp en Nissan 200sx s13. De är potenta och ifall du fixar lite saker så kommer du inte direkt få något ras. Ras händer inte om du vet vad du pysslar med och inte bestiger vissa gränser. Visst, diffen är inge vidare men den går att byta ut mot en s14a diff som är bulton. Sen finns det otroligt många olika bodykitts, SJUKT mycket trim osv osv osv. Vill du ha körglädje och en helgrym bil. Då ska du ha en Nissan 200sx s13.

Visst. Man kan fixa en calibra snygg. Men frågan är. Hur många calibror har du sett gå fort? wink Finns inte så många direkt.
Jo nog finns det Calibror som går fort alltid:smile

Omega fleratusen!:D

Calibra Turboo
34 Inlägg
1 juni 2006
#43
fattar inte att alla gämför med calibra 8v / 16v ?

det finns som sagt en turbo version som har mer volym och hk och bättre utseende än vad en nissan någonsin skulle kunna få!
kan lova att opels c20 serier är låångt mycket före i tiden om man gämför med nissans.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

83 Inlägg
1 juni 2006
#44
Vad är viktigast, utseende eller motor?
200sx ser ut som och är en dussinbil men har pigg org motor.
Calibra har 20/30hk mindre org men har helt andra linjer. och tar du en 16V Turbo så...
200sx har en liten 1,8l turbo laddad japs motor, går bra men kräver omsorg för att inte råka ut för dyra ras.
Calibra har en 2.0l motor av ren tysk kvalite (drar 0,6/0,7), tål det mesta. En nackdel calibra har mot 200sx är att deras kaross är i rostkänsligaste laget, men att byta en skärmnkant kostar max5000 på verkstad men ett motor ras på en 200sx kostar det dubbla.

Har du råd, köp calibra turbo.
Annars så skulle jag köpt en calibra 16v, ingen dussin bil och mkt snyggare.
Billig styling finns till båda, anser faktiskt att det finns något mer till Calibra.

/abe

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

9 Inlägg
1 juni 2006
#45
Opel= big_smile

OPEL EN SJÄLVKLARHET

1 639 Inlägg
1 juni 2006
#46
abe-gbg skrev:
Vad är viktigast, utseende eller motor?
200sx ser ut som och är en dussinbil men har pigg org motor.
Calibra har 20/30hk mindre org men har helt andra linjer. och tar du en 16V Turbo så...
200sx har en liten 1,8l turbo laddad japs motor, går bra men kräver omsorg för att inte råka ut för dyra ras.
Calibra har en 2.0l motor av ren tysk kvalite (drar 0,6/0,7), tål det mesta. En nackdel calibra har mot 200sx är att deras kaross är i rostkänsligaste laget, men att byta en skärmnkant kostar max5000 på verkstad men ett motor ras på en 200sx kostar det dubbla.

Har du råd, köp calibra turbo.
Annars så skulle jag köpt en calibra 16v, ingen dussin bil och mkt snyggare.
Billig styling finns till båda, anser faktiskt att det finns något mer till Calibra.

/abe
200SX dussinbil ?? Jo kanske, men vad är då Calibran (Opel Vectra) ???
Den är ju inte ens en sportbil utan en familjebil med lite tuffare kaross ! 200 är överlägsen på alla punkter och den rasar absolut inte om det sköts på rätt sätt och inte toktrimmas, tvärtom har motorn fått mycket beröm för sin driftsäkerhet !
Senast redigerat av mrcelica (1 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2006
#47
Nu e ju jag inte nån bilmeck, men vad jag har hört så kan du få 200an att gå riktigt snabbt för en liten peng, det är ju inte helt fel:) sen tycker jag själv att min 200a är rätt pålitlig, buskört lite emellanåt, men han mår som en nyfödd :> men ta du den bil som du tycker ser snyggast ut!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
1 juni 2006
#48
mrcelica skrev:
200SX dussinbil ?? Jo kanske, men vad är då Calibran (Opel Vectra) ???
Den är ju inte ens en sportbil utan en familjebil med lite tuffare kaross ! 200 är överlägsen på alla punkter och den rasar absolut inte om det sköts på rätt sätt och inte toktrimmas, tvärtom har motorn fått mycket beröm för sin driftsäkerhet !
Har det någonsin påståtts att Calibra skulle vara en regelrätt sportbil?
Bara för att Calibra baserar sig på Vectra, är det då en familjebil?
Och vilken bil baserar sig 200SX på då? Knappast kom de på den, helt fritt, utan någon bottenplatta tongue
Calibra, det kan klassas som en dussinbil för att, under tiden den tillverkades, var det en av världens mest sålda cupébilar.


83 Inlägg
1 juni 2006
#49
Vet inte hur det är i andra delar av landet men runt gbg så är Calibran sällsynt, medans 200sx finns överallt.
Visst alla motorer håller om man sköter dom riktigt men vissa tål mer stryk än andra.

Visst calibra bygger på vectra´s botten men är det någon nackdel? särsklit med tanke på att många anser att calibran har bättre väghållning, tyder inte det på att calibra/vectra chassit är bättre än 200sx? bara en tanke...

Smaken är som baken, delad med hål i mitten...

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

Meister
6 763 Inlägg
1 juni 2006
#50
de lär ju va rätt bra väghållning på vactra då:P nee men seriöst köp calibran.. du har ju två motor alternativ som är antingen vassare eller på samma niva(turbon och v6:an) och du tyckte att calibran va snyggare.. jag ser bara calibran som ett alternativ


6 Inlägg
1 juni 2006
#51
Eftersom ni snackat en del om motoralternativ för calibran. Här står om de olika samt ett bra sammandrag om calibras historia

http://calibrateamsweden.se/information.html

Och när det gäller bränsleförbrukningen så drog min 16v i genomsnitt 0,68l/mil när jag körde tur och retur till elmia mässan. Tänk då på att jag då även köade med bilen i drygt en timma både dit å hem.


Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
1 juni 2006
#52
OT
Hur fan får ni era Calibror att dra så lite? wink
Min 8V drar ju 10 liter på 100 km big_smile


83 Inlägg
1 juni 2006
#53
calibra_nox skrev:
OT
Hur fan får ni era Calibror att dra så lite? wink
Min 8V drar ju 10 liter på 100 km big_smile
Då har du nog något fel någonstans.
eller kör hårt smile

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

9 108 Inlägg
1 juni 2006
#54
calibra_nox skrev:
OT
Hur fan får ni era Calibror att dra så lite? wink
Min 8V drar ju 10 liter på 100 km big_smile
hade du köpt en 16v från början istället för att trimma 8v så hade du tjänat in trimkostnaden på bensinpengar kan jag ju meddela dig wink


6 Inlägg
1 juni 2006
#55
calibra_nox skrev:
OT
Hur fan får ni era Calibror att dra så lite? wink
Min 8V drar ju 10 liter på 100 km big_smile
Ja du, kan ju bero just på att det e en äldre motor med bara 8 ventiler. Å trimmet sen då smile
Senast redigerat av P@itor (1 juni 2006)



Sök