3527
Sök

Dålig värme Passat -97

57 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Får inte upp nån riktig värme och tycker både att fläkten är lite pjen och att luften inte är riktigt het.

Det är ju för böveln bara -10 ute! Någon som vet om detta är ett vanligt problem och vad man gör för att slippa frysa?

1000 tack...


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
7 januari 2009
#2
Byt termostat till vintermodell och se till att det finns tillräckligt med glykol så du inte har för lite i systemet och att den inte fryser .

Schipperke rules !

57 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#3
Motorn ligger på 90 grader som den ska och kylvattnet klarar sig ner till -23 eller så.


269 Inlägg
7 januari 2009
#4
kolla så vattenpumpen är ok

VW Passat R Tdi 4motion

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
7 januari 2009
#5
TdiR skrev:
kolla så vattenpumpen är ok

vanligt fel faktiskt. testa varva motorn å se om det kommer värme. kommer det värme när du varvar bara brukar det va vattenpumpen.
Senast redigerat av husmus (7 januari 2009)

-den satt som en fläskläpp-

57 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#6
Ja det ska jag kolla. Bytet man pump tillsammans med kamrem på 1.8T?


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
7 januari 2009
#7
Det beror på om vattenpumpen drivs av kamremmen eller inte. Ofta brukar man byta den oavsett den drivs av kamremmen eller inte.. På min -00 som jag hade så bytte jag inte den pga att den inte drevs av kamremmen.. Hade APU som motor kod på den.


57 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#8
Nu har jag felsökt en del.

Körde den varm och lättade sedan på slangen där man luftar kylsystemet uppe vid värmepaketets genomföring i turbinväggen. Hade locket till påfyllning av kylarvätska öppet. Kom ett par droppar vatten ur lufthålet först och efter några sekunder blev det till en stråle. Varvade upp motorn till 3-4k och då slutade det komma vatten, men när den kom ner i varv igen kom strålen tillbaks.

Är det värmepaketet som är helt tätt eller? Jag har ju lite värme i bilen i alla fall. Slangen in till värmepaketet är påtagligt mycket varmare än den ut. Känner man på slangarna känns dom dock tomma på tomgång. Varvar man upp motorn lite rycker det till i slangarna lite och in-slangen blir påtagligt varmare. Returen är dock relativt oförändrad.

Vad gör jag nu då? Spolar jag igenom värmepaketet, och hur då isf?
Senast redigerat av kenjo395 (10 januari 2009)


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 januari 2009
#9
Har läst på gtiklubben att ställmotorn som reglerar värmen kan få fnatt och inte reglera som den ska. Hade det problemet på min passat -00 men jag sålde den och informera nya ägaren om det..



Sök