11 januari 2009
Trådstartare
Hej!
Uppstod ett udda problem igår kväll på natten när jag körde hem från en kompis. ABS-lampan började att lysa under färd. Stannade bilen för att kolla i instruktionsboken vilken lampa det är? (var ingen lampa det stod ABS i som jag var van vid utan med små prickar och något som liknade en bakaxel över dom). Tänkte att jag kan ju köra hem utan abs. Nästan hemma så kom jag på att vafasen, det kan ju vara något tillfälligt. stannade på en liten parkering och slog av tändningen, startade igen och då hade lampan slockant. Slutet gott allting gott tänkte jag. Startade och körde vidare. 500m från framme, alltså kanske 3min efter att hag stannat så tändes lampan igen. Då hade jag bromsat vid flera tillfällen i mellan att jag stängde av motorn och att lampan tändes igen. När jag kom hem och parkerade, stängde av tändningen och startade igen så slocknade lampan igen.
Bilen är en volvo 745 GL/T 90:a med en b230f motor. Den har gått 26500mil.
Relevant information är att jag hade ut instrumenten och bytte belysning till dioder samma dag, alltså igår. ABSens givare var bytta för 2 år sen av förre ägaren. Bromsarna renoverade för 1.5 år sedan. Så jag tippade väl på att jag satt i någon kontakt dåligt i panelen när jag satte tillbaka den kanske.
Är det troligt att det är elfel eller borde det ligga i bromsarna? Vet någon vilken av kontakterna bak på instrumenten som tillhör ABS:en? ( Panelen är bytt någon gång på slutet av 90-talet, har kvitto på det från bilia så det behöver inte vara exakt som den som satt i som standard, även om alla lampor matchar instruktionsboken till bilen).
Senast redigerat av Rockvolvon (11 januari 2009)