2306
Sök

Köpa 9-3 viggen.

945 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Har blivit riktigt sugen på en Viggen och undrar lite om vad som är ett lämpligt pris för en standard Viggen. Inget trim eller massa styling. Slitagedelar som bör bytas och om det överlag är en bra bil. Varför ska man köpa Viggen och inte Aero? Skillnad motor eller utrustning? Vet att Viggen har nice säten typ.

Avstängd
1 106 Inlägg
31 maj 2006
Viggen har en 2,3Turbomotor på 225 hk medan Aero har 2,0Turbo 205 hk. Viggen har annorlunda fälgar än Aero. Viggen har en större vinge än Aero o har radioantennen dessutom placerat på taket av bilen.

Livet startar vid 220 km/h

20 Inlägg
31 maj 2006
Saabare skrev:
Viggen har en 2,3Turbomotor på 225 hk medan Aero har 2,0Turbo 205 hk. Viggen har annorlunda fälgar än Aero. Viggen har en större vinge än Aero o har radioantennen dessutom placerat på taket av bilen.

230 hästar i en viggen efter -99 och alla 99or som är sevade ska ha fått nya 230hk mjukvaran.

1 414 Inlägg
31 maj 2006
Sätena har viggen emblem samt är 2 färgade och är mycket bättre kvalite än aero varianten. Bromsarna är 16" på viggen med slitsade skivor (slits ut dock väldigt snabbt och käkar belägg).

Viggen har en marmor liknande panel, standard på Aero är vanlig plast grå. Viggen kan man
dessutom inte montera någon dragkrok på och viggen har ett bredare utblås och en grövre ljuddämpare än Aero.

Viggen har även bättre chassi och i allmänhet bättre vägegenskaper än Aero'n.

Sen finns ju lite styling grejer som skiljer Viggen ifrån aero så som unik ventilkåpa, emblem och att den gula och blåa färgen är unik för Viggen. Dock kunde man få viggen i stålgrå, svart och röd i senare årsmodeller men dom är unika som usa-modeller.

Normal pris på en viggen som rullat drygt 10'000 mil skulle jag säga är 135-150'000 beroende på skick. Du får en liknande Aero för 110-115'000.

En viggen vinge ny kostar ca 14'000:- utan lack, nya bromsar (skivor ok och belägg) ca 9000:-

Vill du se fler bilder på min viggen, maila mig...
Senast redigerat av Founder (31 maj 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

945 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Bilarna skiljer sig väldigt mycket pris på viggen märker jag ja. Kravet jag egentligen har är att den inte ska vara trimmad. Vill ha en originalbil och om den skatrimmas så är det i min ägo. Grejen e den att jag egentligen skulle kunna tänka mig en 9-3a med Viggen styling. Färgen jag helst vill ha är röd eller blå. Kollade försäkring på aero och den e som min nuvarande ungefär, skiljer sig viggen mycket från Aero?

381 Inlägg
1 juni 2006
Ja det skilljer sig en hel del i försäkring. Iaf på mig. Men ja e 20 precis tagit körkort å Aeron e min första bil. Jag var oxå inne på en viggen innan men jag ansåg att de blev för dyrt. Men Viggen e helt klart Finare. Men ska du ha en viggen så ska den vara blå eller gul iaf. Annars så kan du lika gärna köpa en Aero.

945 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Står bilen på dig då? Jo det kommer säkert bli en Aero men fan lixom, Viggen är finare.

381 Inlägg
1 juni 2006
Nej bilen står på min mor. Betalar ca 4000 helförsäkring om året
Men jag e riktigt näjd men min aero iaf. Går bra. Roligt första bil iaf.

Örebroare i exil
970 Inlägg
1 juni 2006
Kom dom inte fram till att Aeron var piggare 0-100 än Viggen? smile

Hej FRA!

5 710 Inlägg
2 juni 2006
740GL skrev:
Kom dom inte fram till att Aeron var piggare 0-100 än Viggen? smile

Joo i nått test "Spoilernytt" gjorde, dock kan man väl misstänka nått fel på testobjektet då skillnaden var ganska stor till Aerons fördel.

MVH Jonas
..............

Sök