4198
Sök

audi 80 2,0e med höga avgasvärden

5 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Köpte en 2,0e som drog 1,6 liter milen och konstaterade att luftmasse mätaren var trasig.
Bytte och den går bra nu men dock fick jag höga co värden vid besiktningen 0,1 (0,5)  0,5(0,3) HC=ok
Bilen käns lite trött på alla varvtal men går jämt o fint.
Har kollat lamdan och bytt filter,stifft mm.
Min fråga är ,Kan motorstyrningen vara i typ felsäkert läge efter den tidigare felaktiga lm mätaren?
Om det är så hur återställer man den.
Andra tipps?
mvh mso1000
Senast redigerat av mso1000 (13 januari 2009)

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
10 januari 2009
#2
jag skulle tippa på att katalysatorn gett upp av att den har gått för "fett". då blir det drastiskt sämre på 2500rpm på besiktningen. sen beror det på när du lagade felet, om det var precis före bes så kan det ju räcka att "köra ur den".


5 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#3
Glömde tillägga att bilen går bra men drar förtfarande väl mycket soppa ca 1L/milen.
Känner mig tveksam till katten.
mso1000

127 Inlägg
10 januari 2009
#4
har typ samma fel med min volvo 745 att den är slö på alla växlar så hade jag höga avgasvärden och den drog mycket soppa byte lamba och täta en läcka före katten då gick den igenom besikningen men är förtfarande väldigt slö

269 Inlägg
10 januari 2009
#5
kolla kablarna till labdasonden

VW Passat R Tdi 4motion

5 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#6
Har mätt min sond och svaret ligger o pendlar mellan ca 0,4-0,6V typ var annan sek.

mso1000

5 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
Ingen som vet om motorstyrningen kan komma i typ felsäkert läge vid komponentfel och om den då måste återställas på något sätt.neutral

236 Inlägg
13 januari 2009
#8
mso1000 skrev:
Har mätt min sond och svaret ligger o pendlar mellan ca 0,4-0,6V typ var annan sek.

mso1000

värmde du lamdan när du mätte den? du ska ta loss den och värm på den och mäta värden ska ligga över fem 5,0 och mer

de kostar att ligga på topp...

5 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#9
Hej alla, provar igen med mitt elende.
Min 2,0 går bra men tar lite mycke bensin (kanske) upp emot litern i blandad körning (stads mm)
Besiktade ibilen nu och fick  höga co  0,1(0,5)   co2500 0,5(0,3)  HC0,71  Lamda 1,0

Har haft en trasig luftmassemätare för en månad sedan som gjorde att bilen spydde in soppa ( över2 liter milen lugn körning)
Har mätat lamdan och den verkar funka ,pendlar ca 0,4-0,6V med varm motor och 2000rpm
Motortempstyrningsgivaren fungerar.
Kattalysatorn? Är det någon som vet om man mäter före och efter katten ,hur mycket skall värdena skall skilja och vilka värden som skall minska efter katten.?
Katten skall väl inte påverka bränsleförbrukningen.?
Kan motorstyrningen gått in i någon typ felsäkert läge när luftmassemätaren var trasig och ligga med någon typ konstanta värden pga ovanst och hur återställer man isåfall systemet?
Har hört att på volvo lägger man typ av batteripolen för att resetta systemet.
mso 1000


Sök