13 januari 2009
Trådstartare
Hej alla, provar igen med mitt elende.
Min 2,0 går bra men tar lite mycke bensin (kanske) upp emot litern i blandad körning (stads mm)
Besiktade ibilen nu och fick höga co 0,1(0,5) co2500 0,5(0,3) HC0,71 Lamda 1,0
Har haft en trasig luftmassemätare för en månad sedan som gjorde att bilen spydde in soppa ( över2 liter milen lugn körning)
Har mätat lamdan och den verkar funka ,pendlar ca 0,4-0,6V med varm motor och 2000rpm
Motortempstyrningsgivaren fungerar.
Kattalysatorn? Är det någon som vet om man mäter före och efter katten ,hur mycket skall värdena skall skilja och vilka värden som skall minska efter katten.?
Katten skall väl inte påverka bränsleförbrukningen.?
Kan motorstyrningen gått in i någon typ felsäkert läge när luftmassemätaren var trasig och ligga med någon typ konstanta värden pga ovanst och hur återställer man isåfall systemet?
Har hört att på volvo lägger man typ av batteripolen för att resetta systemet.
mso 1000