3847
Sök

Vill ha mer tryck i Volvo S60-09 HU-850

124 Inlägg
5 januari 2009
Ren lågnivå är alltid bäst men det går lika bra med en högnivåomvandlare. Om du sätter orginal HU på minus 10 så får du ingen dist ut och HU sänker inte nivån till högtalarna. Volvos orginal cd spelare har en väldigt hög kvalite som lämmnar riktigt hög och bra signal ut. Det påståendet grundar jag på att det inte är någon skillnad på en omvandlare från Climax för 149kr och en från Audiocontrol för 2500kr. Ger inget alls i ökning rent dB mässigt på TermLab.
Jag kör med högnivåomvandlare i min Volvo V50 och det funkar uppenbarligen väldigt bra:D

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
Traz skrev:
TurbOla skrev:
stereon slår ifrån bashögtalarna

Vad menar du med det?

SUCK - Precis vad som sagts innan ett par hundra gånger!
För att rädda högtalarna så slår stereon ifrån bashögtalarna (6'9orna eller 8orna) eller åtminstone drar ner basen rejält! mad

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

576 Inlägg
5 januari 2009
TurbOla skrev:
Traz skrev:
TurbOla skrev:
stereon slår ifrån bashögtalarna

Vad menar du med det?

SUCK - Precis vad som sagts innan ett par hundra gånger!
För att rädda högtalarna så slår stereon ifrån bashögtalarna (6'9orna eller 8orna) eller åtminstone drar ner basen rejält! mad

Ren missuppfattning..
Skulle stereon inte minska basen om man kör genom en såndär lågnivåadapter? Är det därför det skulle vara fördelaktigt att köra med lågnivåadapter?
Senast redigerat av Traz (5 januari 2009)

576 Inlägg
5 januari 2009
HiFiMick skrev:
Ren lågnivå är alltid bäst men det går lika bra med en högnivåomvandlare. Om du sätter orginal HU på minus 10 så får du ingen dist ut och HU sänker inte nivån till högtalarna. Volvos orginal cd spelare har en väldigt hög kvalite som lämmnar riktigt hög och bra signal ut. Det påståendet grundar jag på att det inte är någon skillnad på en omvandlare från Climax för 149kr och en från Audiocontrol för 2500kr. Ger inget alls i ökning rent dB mässigt på TermLab.
Jag kör med högnivåomvandlare i min Volvo V50 och det funkar uppenbarligen väldigt bra:D

Ok smile
Vad är igentligen låg och högnivå?

Skulle det vara möjligt att gaina det nya slutsteget så att även om man minskar basen så mycket som möjligt på originalstereon, så att basen behålls, men aldrig minskas av stereon?

576 Inlägg
5 januari 2009
Expoze skrev:
Traz skrev:
TurbOla skrev:

Jo, det är ju just då den vill skydda högtalarna. tongue

Kan man inte dra ner basen till minimum på stereon, och gaina slutsteget istället? För att undvika att stereon minskar på basen då den "tror" att basen är tillräckligt låg eftersom den är så inställd, medans förstärkaren gainar basen?

Självklart kan man göra det.
Dock blir ljudbilden i framsystemet väldigt tunn och tråkig då. Det gäller att hitta en bra balans.

Var går gränsen så att originalstereon inte ska minska på basen när man spelar högt? Jag har provat att höja volymen ganska mycket med "bas" till maximum, men utan att lägga märke till att basen på något sätt skulle minskas... Ska man kanske ha 50% bas 50% tremble för att originalstereon inte ska minska basen som ska spelas av den nya baslådan som drivs av det nya slutsteget?

2 024 Inlägg
5 januari 2009
Du får helt enkelt koppla ihop allt och testa dig fram.
Men en sak är säker och det är att om du vill ha bygget seriöst, då tar du dig tiden att dra lågnivåkablar.
Ett annat alternativ är att åka till en lämplig butik som kan hjälpa dig med installationen och inställningar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

576 Inlägg
6 januari 2009
Expoze skrev:
Men en sak är säker och det är att om du vill ha bygget seriöst, då tar du dig tiden att dra lågnivåkablar.
Ett annat alternativ är att åka till en lämplig butik som kan hjälpa dig med installationen och inställningar.

Varför skulle det inte vara "seriöst" att dra högnivåkablar? Många kunniga menar ju att man knappast märker skillnaden ljudvägs på en baslåda när man kör låg eller högnivå?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 januari 2009
Traz skrev:
Expoze skrev:

Varför skulle det inte vara "seriöst" att dra högnivåkablar? Många kunniga menar ju att man knappast märker skillnaden ljudvägs på en baslåda när man kör låg eller högnivå?

Pga distortionen är högre via högnivå.
Dock så kan man (som jag nämnt innan) komma undan med ngt mer dist i basen då den är ngt svårare att upfatta....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 024 Inlägg
6 januari 2009
Traz skrev:
Expoze skrev:

Därför att om du fastnar för lite roligare ljud, risken är stor att man gör det, så kommer du om några veckor vilja ha mer klös i övriga högtalare oxå och då kommer du att behöva ett slutsteg till dem, drar du lågnivå redan nu så är ju det redan klart för framtida behov oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

576 Inlägg
7 januari 2009
Expoze skrev:
Traz skrev:
Expoze skrev:

Därför att om du fastnar för lite roligare ljud, risken är stor att man gör det, så kommer du om några veckor vilja ha mer klös i övriga högtalare oxå och då kommer du att behöva ett slutsteg till dem, drar du lågnivå redan nu så är ju det redan klart för framtida behov oxå.

Jag har ingen aning om hur man drar en lågnivåkabel genom hela bilen, som är en S60. Finns det några speciella lister man kan dra upp eller liknande där kablage sitter? Är  det ett enkelt arbete?

576 Inlägg
7 januari 2009
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Expoze skrev:

Dock så kan man (som jag nämnt innan) komma undan med ngt mer dist i basen då den är ngt svårare att upfatta....

Hur uppfattas "något mer dist i basen"? Mer tung bas eller mer snabb bas?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 januari 2009
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:

Hur uppfattas "något mer dist i basen"? Mer tung bas eller mer snabb bas?

Nej...tung eller snabb bas har inte med det att göra.

Okontrollerad bas och andra typer av missljud kan härledas till distortion. Men även andra orsaker.
Jag är INTE bra på att förklara det där....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 januari 2009
Wikipedia:

Distorsion (förvrängning, förvanskning) är inom signalbehandling ett fenomen som innebär att ett systems utsignal skiljer sig från insignalen. Distorsion av ljud uppstår ofta vid elektrisk förstärkning och märks genom att tonernas klangfärg ändras.

Den som för en sekund tror att in och ut stämmer överens till hundra procent må så tro - för mer än just tro är det inte. Alla omvandlingar skalar bort ljudinformation, vare sig det är analoga eller digitala, och lägger till nya som distorsion och brus. Interferens och inetermodulationsproblemen kanske är små här och där - men tillsammans blir de stora.

Dvs använda sig av högnivåkablar, förstärkare, sladdar, skarvar, omvandlare till lågnivå,allt försämrar kvalitén.

Därför är det bäst med lågnivå-signaler som redan är gjort för att gå till en extern förstärkare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

576 Inlägg
13 januari 2009
Horsyhorse skrev:
Läs nu det första ordet i mitt inlägg Traz. Låg......., det är en DIN-kontakt till 4st RCA, alltså vanlig lågnivå.
Finns hos fd Backe för 150:-.

Pierre

Har HU-603 en sådan DIN utgång så att DIN till 4 RCA kabeln passar?

576 Inlägg
14 januari 2009
Horsyhorse skrev:
Lågnivåadapter är det som ska användas till den HU:n
Och Traz, klipper är inte när det delar, utan när ett slutsteg spelar över sin förmåga, distorsion.

Pierre

Hoppas du menar Hu-603?

Sök