Kupefläkten i mazda 626an har nu lagt av. fläktmotorn är både matad med + och jord? rätta mig om jag har fel ? Om ja har fatta det rätt så är det jorden som styr hastigheten? jord finns till motorn men ej plusmatningen och säkringarna är hela.. måste ha bilen imonrn bitti och kan då vara lite svårt att köra då de lätt immar igen?? finns det något snabbt och smidigt sätt att fixa det?
Hej! Prova först att ansluta 12 volt direkt på fläktmotorn så ser du om den är hel. Hastigheten varieras med ett fläktmotstånd som består av flera seriekopplade motstånd. Går fläkten på någon hastighet?
Hej! Prova först att ansluta 12 volt direkt på fläktmotorn så ser du om den är hel. Hastigheten varieras med ett fläktmotstånd som består av flera seriekopplade motstånd. Går fläkten på någon hastighet?
nej den går inte på någon hastighet, men när ja koppla på 12 v direkt från batterit till ena stiftet på motorn. och lät de andra stiftet va som de ska.. så funkade allt som de skulle?
Hej igen! Det låter som glapp nånstans. När motståndet "brinner upp" brukar fläkten ändå gå på högsta hastigheten. Kolla alla anslutningar kring motståndet. Felet kan också sitta i hastighetsomkopplaren. Nåt relä brukar inte vara med i kretsen.
Hej! Kan gå men risken är att du inte kan variera hastigheten. Om du vill dra fram full spänning och få lagom fart, måste du koppla ett effektmotstånd på 1,5-2 ohm i serie med kabeln, tex vid hängsäkringen.
Hej! Kan gå men risken är att du inte kan variera hastigheten. Om du vill dra fram full spänning och få lagom fart, måste du koppla ett effektmotstånd på 1,5-2 ohm i serie med kabeln, tex vid hängsäkringen.
Men de kan inte hända någe värre än att det inte går att välja hastighet? så länge ja får bort imman på rutan så är jag nöjd hehe När jag testade med ström för att se så motorn funkade så gick det ju att välja hastigheten?? vad ligger en fläktotor ungifär i amper?