När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt
Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt
Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?
därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där 90% säker på att den läcker finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer
ingen aning om vart gränserna går men är ju aldrig bra och köra med för lite och förmodligen har nån slang gått sönder och börjar läcka ut fall de minskar sig rätt mkt
Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?
därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där 90% säker på att den läcker finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer
Menar du att man i regel aldrig någonsin behöver fylla på kylarvätska i sin bil? Att nivån aldrig minskas? Jag har haft min bil sedan förra sommaren och det är då nu som lampan har börjat lysa.
Nja, varför skulle någon slang vara sönder bara för att det indikerar att kylarvätskan börjar ta slut?
därför vattnet ska inte försvinna så vida inte epantionskärlet inte är tätt så de ångar ut där 90% säker på att den läcker finns ju dock 1 undantag om du tex tömt hela kylsystmet och fyllt på med nytt och inte hällt i tillräckligt att de nu behövs fyllas på mer
Menar du att man i regel aldrig någonsin behöver fylla på kylarvätska i sin bil? Att nivån aldrig minskas? Jag har haft min bil sedan förra sommaren och det är då nu som lampan har börjat lysa.
japps va de jag menade kylarvätskan ska aldrig minskas föräns man sj tömmer ur den
så vida de tex inte läcker tex trasig kylare /sprucken torr gammal kylarslang/ eller att allt vatten drar ner i oljan om tex toppackningen är slut... kan ånga bort oxå om expantionskärlet inte håller tätt
skulle mest tro på en gammal torrslang på nått trångjälvigt ställe brukar va standard på gammla bilar
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...
Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...
Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!
//Brådhis
Men alltså. Är det garanterat att jag har en läcka bara för att lampan indikerar att kylarvätskanivån är dålig? Begreppet att man ska "fylla på kylarvätska" är ju något man hör var och varannan dag. Volvo har ju till och med en film på sin hemsida där dom visar hur man fyller på kylarvätska om nivån skulle vara dålig. Jag fattar inte..
I handboken står det ju också om hur man fyller på kylarvätska i sin bil. Borde det isåfall inte stå att om man är tvungen att fylla på kylarvätska så har man en läcka..
När kylarvätskelampan börjar lysa konstant. Hur mycket kylarvätska återstår det då och hur länge kan jag köra på det?
Gäller Volvo 850.
Tack på förhand.
När lampan tänds är nivån under "min" i expansionskärlet! Kolla omgående ifall läckan är stor... Du kan koka motorn inom en eller ett par minuter efter lampan tänts (om läckan är stor) likväl som det kan ta flera hundra mil...
Men en sak är säker, har lampan tänts har nivån minskat till UNDER det rekommenderade och du bör omgående fylla på glykol/vatten och leta efter läckor!
//Brådhis
Men alltså. Är det garanterat att jag har en läcka bara för att lampan indikerar att kylarvätskanivån är dålig? Begreppet att man ska "fylla på kylarvätska" är ju något man hör var och varannan dag. Volvo har ju till och med en film på sin hemsida där dom visar hur man fyller på kylarvätska om nivån skulle vara dålig. Jag fattar inte..
I handboken står det ju också om hur man fyller på kylarvätska i sin bil. Borde det isåfall inte stå att om man är tvungen att fylla på kylarvätska så har man en läcka..
vattnet kan trotsallt ånga bort om man inte kollar över nivån allt för ofta men tömmer den tex hela bruken så att de börjar indikera låg nivå äre garanterat en läcka
vattnet kan trotsallt ånga bort om man inte kollar över nivån allt för ofta men tömmer den tex hela bruken så att de börjar indikera låg nivå äre garanterat en läcka
Ja min 855 GL läcker iaf ingt & min varningslampa lyser några dagar ibland & sedan slocknar det & tänds igen efter nån dag eller tre.
Varför inte bara fylla på? Häll i en halvliter 50/50 vatten glykol, börjar lampan lysa efter en vecka eller ett halvår så har du en läcka och har du en läcka så häller du i kylartätning...
Har för mig att den varnar ganska långt under min-nivån, så fylla på borde du väl göra. Men fyll på och kolla ofta, i behållaren, under bilen, även i motorutrymmet för att se om det har läckt något. Jag hade samma problem och till slut så bara sprutade det vatten ur kylaren, så jag fick byta den. Sen läckte det inte mer
jag har precis haft läcka i slangen.. Märkte det när den började varna.. fyllde i men allt försvann ganska fort ändå.. Så häll i Kylarvätska. Försvinner det igen så bör du felsöka.. Ett tips som jag fick av volvo är att under expansionskärlet så sitter den en slang klämma som brukar kunna lossna efter ett tag ju äldre den blir.. Känn på den och om den går att snurra eller rucka på är det bara byta ut den snarast. Annars kan det bli mycket dyrare än att bara hitta ett läckage!
Min pappas bil varnade för låg kylarvätskenivå i somras någon gång, han fyllde på det lilla som saknades sen har den aldrig varnat igen.. så visst kan det försvinna utan någon problem
Låter som om det vore flottören i expansionskärlet. Så är det på min iaf, lampan lyser fast det är fullt med kylarvätska. Så det är bara att byta expansionskärlet så är det klart sen.