3134
Sök

Ojämn tomgång vid kallstart (diesel)

9 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag har problem med ojämn tomgång på min Mercedes C250 Diesel -95. När det är kallare än +5 grader celsius så går den ojämnt vid kallstart några sekunder. Blir det kallare som här om dagen -7 så blir även tomgången ännu mer ojämn. Efter en kort stund går den som vanligt igen. Jag har prövat och byta lufttemperaturgivaren men ingen skillnad. Jag har letat efter läckage som kan ge luft i dieseln men inte hittat något. Finns det någon som kan komma på något som gör att den går ojämnt några sekender vid kallstart? Alla förslag tas tacksamt emot.smile

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
24 januari 2009
#2
Har den gjort så alltid?! Har du glödning på den?!

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

9 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#3
Nej den har inte alltid gått ojämnt på tomgång. Det började under hösten och jag har haft bilen i fyra problemfria år. Först så tänkte jag inte så mycket på det eftersom det inte märktes så mycket. Nu när det har blivi kallare så märks det tydligare så jag försöker hitta en lösning. Angående glödningen så finns det och jag har inte gjort något åt glödningen ännu.

460 Inlägg
24 januari 2009
#4
kolla glödstiften. Ja volvo_bjork alla diesel bilar har glödning.

9 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#5
Tack förtipset med glödstiften. Jag ska mäta upp resistansen nogån dag när jag får tid över, kankse imorgon. Undertiden så tar jag tacksamt emot fler ideer om det inte är glödstiften menar jag. smile

3 235 Inlägg
25 januari 2009
#6
Du har haft bilen i fyra år och aldrig bytt glödstiften?
Där har du garanterat problemet.

Testa med att blåsa varm luft i luftintaget (varmluftpistol, eller hårfön), startar den lättare, så har något av stiften tackat för sig.
Det enklaste nog är att byta alla, så slipper du söka efter vilket som är dåligt.


460 Inlägg
25 januari 2009
#7
du kan kolla glödstiften med en testmejsel utan att ta lös dom  men du måste bort med slingan som går mellan alla glödstift.
du tar en testmejsel och sätter den på + och sen på kontaktytan till glödstiften. om mejseln lyser är stiftet helt.


Sök