4386
Sök

Bilstereo=laptop, problem etc.?

39 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Har bollat en hel del tankar omkring bilstereo och kan inte sluta fundera på att det vore grymt bra lösning med en laptop som bilstereo, eller?

Bollar vidare tanken till er andra, om man har en hållare för datorn i bilen, en dator har ju i stort sett allt och det finns fjärr kontroller så man inte behöver pillra på datorn medans man kör. Och en med 9" skärm kan man få för 3,500-4000:- och det måste vara värt det efter som man inte behöver en massa extra utrustning. Låt säga att man har den laddad från batteriet, sedan kopplad vidare till slutsteg och slutligen bilens högtalare eller externa, exempelvis nya i hatthyllan och en baslåda?

Men finns det några hakar jag inte ser? Fyll mig med information.

Ber samt om ursäkt för att jag inte avände sökfunktionen och gick direkt på ny tråd =\
Tackar på förhand smile
Senast redigerat av Phara0 (3 november 2008)

2 337 Inlägg
3 november 2008
Laptop, ladda via 12-voltsuttag, aux-in på stereon. Varför inte? Ser inga problem med det, har själv kört med dator i bilen ett flertal gånger, bilen blir då en mycket kompetent stereoanläggning på t.ex. Arvikafestivalens avvecklingsfest tongue

Tyskstuk
466 Inlägg
3 november 2008
Du kommer ju ändå behöva en stereo eftersom att datorn inte har lågnivå utgång och som tidigare talare säger, kunna koppla in datorn någonstans. Eller kanske finns någon adapter att köpa till laptop?

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
3 november 2008
det går att koppla en högtalarkabel direkt in i slutstegen... smile men då måste kapeln ha en hona och en hane smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

Random Hero
4 047 Inlägg
3 november 2008
mm 3.5mm-2rca heter kabeln, kör sån mellan dator o förstärkare här hemma

Dog food lid. Backwards

39 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Sarge skrev:
Laptop, ladda via 12-voltsuttag, aux-in på stereon. Varför inte? Ser inga problem med det, har själv kört med dator i bilen ett flertal gånger, bilen blir då en mycket kompetent stereoanläggning på t.ex. Arvikafestivalens avvecklingsfest tongue

Okej, tackar så mycket:)

39 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Rille_Pille skrev:
Du kommer ju ändå behöva en stereo eftersom att datorn inte har lågnivå utgång och som tidigare talare säger, kunna koppla in datorn någonstans. Eller kanske finns någon adapter att köpa till laptop?

Okej, visste inte det så tack. Men som någon nämde längre så finns det adapter så man kan dra datorn direkt till slutsteget smile

39 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
HyperSonica skrev:
det går att koppla en högtalarkabel direkt in i slutstegen... smile men då måste kapeln ha en hona och en hane smile

Okej=) kanon

39 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
DusanMandick skrev:
mm 3.5mm-2rca heter kabeln, kör sån mellan dator o förstärkare här hemma

Tack så mycket=)

9 108 Inlägg
4 november 2008
Man behöver inte alls stereo så länge man har slutsteg.. Har kört så själv med en bärbar dator+touchscreen. Hade då 2 slutsteg, ett till basen och ett till resten, det ena hade line-out så dom kopplades ihop så, sedan kopplade jag vanlig lågnivå till daton via en 2 till 1-adapter, lät hur bra som helst.

Blir väl lite enklare om man har line-in i stereon och kopplar datorn dit istället men har man touchscreen eller fjärrkontroll är det ju skit samma.

39 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Man behöver inte alls stereo så länge man har slutsteg.. Har kört så själv med en bärbar dator+touchscreen. Hade då 2 slutsteg, ett till basen och ett till resten, det ena hade line-out så dom kopplades ihop så, sedan kopplade jag vanlig lågnivå till daton via en 2 till 1-adapter, lät hur bra som helst.

Blir väl lite enklare om man har line-in i stereon och kopplar datorn dit istället men har man touchscreen eller fjärrkontroll är det ju skit samma.

Kalas big_smile nu vet man i alla fall att det fungerar wink

Soubee
4 november 2008
Annars kan du ju alltid koppla ihop alla högtalarkablarna och löda ihop dem till en vanlig 3,5mm och köra in den i datorn tongue Inget jag rekommenderar dock...
Rekommenderat är väl det som MilleN säger annars big_smile
Senast redigerat av Soubee (4 november 2008)

Golfare
349 Inlägg
4 november 2008
Är man ljudfreak kan man sätta in ett 6.1 ljudkort o bygga rena biosalongen i bilen! smile

Random Hero
4 047 Inlägg
4 november 2008
Soubee skrev:
Annars kan du ju alltid koppla ihop alla högtalarkablarna och löda ihop dem till en vanlig 3,5mm och köra in den i datorn tongue Inget jag rekommenderar dock...
Rekommenderat är väl det som MilleN säger annats big_smile

de va 100000% skämt dom 2 första raderma hoppas ja =P

Dog food lid. Backwards

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 november 2008
Phara0 skrev:
MilleN skrev:

Kalas big_smile nu vet man i alla fall att det fungerar wink

Det du också bör veta är att om du kör bilen och har mycket vibrationer, samt lassar data från hårddisk så är livslängden på Laptopen rätt rejält försämrad.

Dvs, bli inte förvånad om du får problem om nåt år. (i vissa fall har det rört sig om månader..)

Kan iofs fixas om man köper en med enbart fast minne i, dvs utan hårddisk.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 665 Inlägg
4 november 2008
Rille pille du måste ha en riktigt omodern laptop. Det finns ju på de flesta som är nyare än 10år.

Min har även optisk digital utgång men det är ju en mac så den är ju lite mera påkostad.

Varför krångla med en laptop nu när det finns bilstereo med USB ingång. Plugga in en 250GB HDD så får det plats 357 cd album i full kvalitet (wave inte mp3 skit) (skakkänsligt)
Eller så köper du ett 16gb USB minne så får det plats ca 3200 mp3 låtar. (totalt oskakkänsligt)

Jag har precis köpt en pioneer med usb in och hela min skivsamling på 200cd får plats som mp3 på 16gb minne. (hoppas jag)

Lyssna inte på soubee. Så ska man inte göra, funkar inte.
Senast redigerat av Rickard-v (4 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 337 Inlägg
4 november 2008
Ang. laptopval så kan man ju tänka sig en Asus EEE (eller motsvarande), de har hårddiskar utan rörliga delar.

1 435 Inlägg
5 november 2008
Med ett externt ljudkort isåfall, ljudkretsen i en Asus EEE är inte speciellt highend. en SSD disk går att stoppa in i vilken bärbar dator som helst annars, 100% skaksäker. Kan vara en idé och köra systemet på en sånn och ha musiken på en extern kanske, då det inte är speciellt hög lagringskapacitet på SSD diskar.

39 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Tack för alla svar=)

Mekaniker
48 Inlägg
25 januari 2009
Hur jag hade gjort...
Vill man ha möjligheten att köra musiken från en dator, t.ex. via Winamp eller annan Mediaspelare, så hade  jag satsat på en billig huvudenhet att ha i bilen och köra datorn via Line-in funktion.. Då har man fördelen att man alltid har med sig stereon, även om man bara ska åka till affären eller nåt sånt och kan då lyssna på radio eller en vanliga skiva. Blir ju tvärdött i bilen om man glömmer datorn hemma eller nåt.. (för antar att man tar med sig den in om man inte har ett säkert garaget..)

funderar faktist själv på att arrangera nåt med en dator framöver.. wink får väl se vad som händer där.

Team Chevy740

Sök