Gött Nån som vet på ett ungefär hur många hästar jag kommer få om jag kör på en S60R turbo (16t?) 3" hela vägen och sedan några andra spridare? Kommer motor och växellåda hålla?
Det är en så kallad "dum" fråga. Den rätta frågan är: Givet körstil X,Y,Z - kommer motor, växellåda, drivlina hålla för X, Y,Z?
Och svaret är att det inte håller för hård körning. Du kan inte bränna gummi med bilen, du bör undvika "dåliga" starter med för höga varv osv. Däremot håller bilen fint för att göra snabba omkörningar osv, givet att du växlar lugnt och fint. Som med alla växellåder. Det finns inget som håller för bus i längden.
Jojo det förstår jag ju.. men tänkte mest om vevstakar och kolvar och sånna saker kommer att hålla eller kommer dom att ge med sig efter en omkörning?
här kommer en liten fråga ! Har en V70 2.4T AWD ltt undrar var man kan få tag i en 16T och om den ska vara vinklade eller ej ? "har läst ngt om det " årsmodell 98.
Och kan jag även ha större turbo utan att göra några större mods ?
Tack på förhand
Ett 16T hittar du på tex blocket, bildemonteringar, TPC forumet Om du har en 98 så ska du ha en med rakt avgashus, vinklat kom först 99 Det som pajar först i motorn är vevstakarna.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Okej Prata med GIK Turbo idag o dom sa att bolt on på min V70 skulle vara T18 men då vart jag tvungen till att mappa den också . eventuellt byta spridare mm . Och att en turbo med T3 Fläns inte passa bolt on på min . Har nämligen hittat en T3/T4 turbo för ett bra pris är det ngt man kan köpa till min dock vet jag inte riktigt storlek men den var större än T16 . Vad är man tvungen att göra för mods till min så fall på någon utav dessa Turbos jag nämner ovanför och vilken passar bäst ?