2338
Sök

10% diesel 90% bensin?

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
7 februari 2009
#41
VOLVO142TIC skrev:
Smiley skrev:
ifall du vill köra billigt, köp en slutkörd volvo 142 me b20 går utan problem på spilolja med minimalt med bensin i big_smile

Å det menar du ska gå utan å sota igen stiften totalt?

Nej bättre å tanka bensin eller E85.

Å bör detta ligga i Avancerat?

Japp det menar jag, vi åkte så typ 2-3 månader, dock så blir det gärna tjuvstop under 1000rpm och soppa filtret har en tendens att sättas igen, och verktyg för att rengöra förgasaren bör tas med.
Senast redigerat av Smiley (7 februari 2009)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

1 484 Inlägg
7 februari 2009
#42
KimVsWorld skrev:
Vad fan kör han för nåt? Tändkuletraktor från 1835?

HAHAHA!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

356 Inlägg
7 februari 2009
#43
Ottomotor - kör på bensin
Dieselmotor - kör på diesel

så enkelt är det!

240 Inlägg
7 februari 2009
#44
Smiley skrev:
VOLVO142TIC skrev:
Smiley skrev:
ifall du vill köra billigt, köp en slutkörd volvo 142 me b20 går utan problem på spilolja med minimalt med bensin i big_smile

Å det menar du ska gå utan å sota igen stiften totalt?

Nej bättre å tanka bensin eller E85.

Å bör detta ligga i Avancerat?

Japp det menar jag, vi åkte så typ 2-3 månader, dock så blir det gärna tjuvstop under 1000rpm och soppa filtret har en tendens att sättas igen, och verktyg för att rengöra förgasaren bör tas med.

Ja säg nu att det skulle funka då, men med alla problem du nämner så vet jag att för min del skulle det kvitta då stå och skruva efter vägen är det värsta som finns.

Men hur mycket bensin i förhållande till oljan var det då?

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
7 februari 2009
#45
VOLVO142TIC skrev:
Smiley skrev:
VOLVO142TIC skrev:

Å det menar du ska gå utan å sota igen stiften totalt?

Nej bättre å tanka bensin eller E85.

Å bör detta ligga i Avancerat?

Japp det menar jag, vi åkte så typ 2-3 månader, dock så blir det gärna tjuvstop under 1000rpm och soppa filtret har en tendens att sättas igen, och verktyg för att rengöra förgasaren bör tas med.

Ja säg nu att det skulle funka då, men med alla problem du nämner så vet jag att för min del skulle det kvitta då stå och skruva efter vägen är det värsta som finns.

Men hur mycket bensin i förhållande till oljan var det då?

Var på tiden jag o mina polare åkte epa/a-traktor, ju billigare desto bättre och vi hade inte brottom så meka längs vägen var inga problem big_smile
Runt 1 liter soppa på 5 liter spillolja, dock så var det nog lite allt i allo i den spilloljan då den bran utavhelvete ifall man hälde ut lite o tutta på samt att den inte var direkt trögflyttande, men kolsvart var den iaf.

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

Ser värden genom sidorutan. =)
102 Inlägg
7 februari 2009
#46
Går att ha i 10% diesel om han vill, det kan man ha som rengörning och smörjning.
Bilen tappar minimal effekt bara, känns aldrig.
Mer än 10% kan spikningarna börja uppstå.
Så kör på du.. wink

Volvo = Jag rullar, vilket det är på hjulen eller taket... =D

8 156 Inlägg
7 februari 2009
#47
Jag har funderat på om det inte vore en ganska så bra sak att rengöra motorn med en full tank med lika delar av bensin, diesel och E85 och köra slut på tanken och sen tanka vanlig bensin?
Speciellt om man gör det direkt innan ett oljebyte plus oljefilterbyte? Borde ju både smörja och rengöra?
Kanske inget man ska göra på en nyare motor, men i en motor av äldre årgång?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 785 Inlägg
8 februari 2009
#48
johnny91 skrev:
Hej.


Jag undrar vad som skulle hända om man tankade en Bmw 525 e34 m50 med 10% diesel och 90% bensin?
Positivt med det?
Negativt med det?


MVH/
Johnny

Finns väl inga vetenskapliga tester gjorda i ämnet antar jag. Men 10% är en väldigt liten andel. Men det krävs ett ganska högt tryck för att diesel ska brinna ensamt men tillsammans med bensinen uppstår ju ändå ett övertryck när bensinen förbränns. Det är troligen så att förbränningen av de 10% blandat i bensinen  blir väldigt dålig.

Testa aldrig bensin på en dieselmotor bara! Undvik startgas också!

Positivt? Jag skulle inte kunna tänka mig en enda positiv effekt med att blanda diesel i bensinen. Där emot att använda en blandning på 20-30% Etanol kan rena bränslesystem, förbränningsrum och ventiler. Men det kan även lösgöra rester i tanken som fastnar i bränslefiltret. Att en motor skär enbart pga att man tankar Etanol är ju den dummaste jag har hört. Det är väl lika sanningsenligt som att LMM dör av att man använder öppna filter. Det klart häller man på för mycket olja på luftfiltert så kan det ju hända men det är ju ett användar fel inte ett fel som ligger i filtret.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök