2849
Sök

Fundering angående turbo+

jägaren
108 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#1
hej. Jag har undrat ett tag nu. vad skilljer en volvo 940 som har turbo+ mot en vanlig turbo? Far min köpte sig en 945 turbo+ och ja köpte mig en 940 turbo så ja undra vad han har i sin bil som inte jag har? Ska visst finnas ++ och +++. Vad har dom för extra i sig.
/Rickard

Gör Som Ford - Köp Volvo

En gång till nu
760 Inlägg
11 februari 2009
#2
Skriv bättre va du är på jakt efter, typ volvo 940 turbo+, vad är de? eller något :p. Farsan hadde en likadan å va ja fatta de som så var den "chippad" från fabrik på ca 190hk ist för 165hk. (om de nu stämmer exakt vågar ja inte lova dig) men de är va jag hört iaf.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

★★★★★
455 Inlägg
11 februari 2009
#3
alexxe skrev:
Skriv bättre va du är på jakt efter, typ volvo 940 turbo+, vad är de? eller något :p. Farsan hadde en likadan å va ja fatta de som så var den "chippad" från fabrik på ca 190hk ist för 165hk. (om de nu stämmer exakt vågar ja inte lova dig) men de är va jag hört iaf.
Cheers!

stämmer! men några ++ och +++ är nog egenpåhittat av folk som trimmar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 februari 2009
#4
turbo plus är en elektrisk pysventil som gör att laddet ökar vid högre varv om du håller fullt. turbo ++ och +++ fanns också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

-utan 940
1 728 Inlägg
12 februari 2009
#5
Turbo+ är skräp som man plockar bort när man köper riktigt trim.

10 287 Inlägg
12 februari 2009
#6
Inte från "fabrik". Detta är eftermarknadspåhitt precis som vilken chiptrimning som helst.
Just Turbo+ har en speciell status genom att den är en av Volvo godkänd trimning som snirklar sig runt avgascertifieringen på ett finurligt sätt.

/Göran

NITROUS skrev:
turbo ++ och +++ fanns också.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 Inlägg
12 februari 2009
#7
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket
B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.
B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

Taget ifrån: http://hem.passagen.se/arrowsmiths/volvomotorer.html


Sök