jag kan faktiskt säga det, när jag åkte hem från garaget kl va 3 på natten jobbat sen 7 på morgonen tar en 1 timme att köra hem. på motorväg låg runt 130 skulle svänga av motorvägen la ur 5 an till 4 an istället för att trycka på kopplingen råkade jag trycka på bromsen. jävlar i helvete va rädd jag blev så man ska inte köra trött för det kunde gått riktigt illa!
Jobbar med att bl.a sköta biltvätten på jobbet och så fort larmtelefonen ringer vet man att det är 95% chans att det är handhavande fel och att föraren är 60+ (mellan 70 och döden är ett vanligt uttryck här ).
Hade en gubbe förra sommaren som skulle tvätta sin Volvo s80 v8 awd aut, han hade bilen i D och luta sig ur för att dra kortet och släppte då bromsen lite lätt så bilen börja rulla och gubben fick panik och hoppa in för att stampa på bromsen men det råka bli gasen istället, han ramma portarna och far genom nästan hela tvättgatan och tröck ut dom 3 bilarna som redan var där inne, tvättgatan är ju inte helt liten då det som sagt får plats 3 bilar åt gången så han släppte nog inte gasen fören en bra bit in . Gick att läsa om det i dom flesta tidningarna då det hände.
Min mormor är strax över 70 år. Hon erkänner själv att hon har dålig syn, men hon kör bil ändå. Läkarna har förvisso godkänt henne att köra bil (konstigt nog), men hon ser likförbannat inte bra! Jag åkte bil med henne en gång för 1 år sedan, och det var läskigt hon glömde bort att växla, titta runt i trafiken, blinka... ja en massa olika saker.
skulle vara en uppkörning o teori prov vid nån speciell ålder , typ 65 eller 70 .. då skulle man få bort såna där gubbar o tanter som missar pedaler hit o dit
det är inte bara gammalt folk som gör så ska du se.
Var en 40-åring här i Halmstad som tryckte på fel pedal och backade över en cyklist och mosade sen en lyktstolpe. Cyklisten avled... Så det är inte bara gamla det händer på, beror nog mer på orutinerade förare eller sådana som har för mycket självförtroende tills det händer...
De har jag varit nära att köra på en cyklist när jag backa ut från parkeringen. Men han fick skylla sig själv, han hade inga lampor eller reflexer och de var mörkt. Men hade jag då plockat den dumme fan så hade jag säkert fått stå för skadorna själv. Men då hade jag gott kunnat köra med lite repor på bilen så kunde han använda sin egna försäkring till sin cykel och sjukhuset. Och jag är inte orutinerad förare. Så jag undrar om hur de kan ha sett ut när han körde på den cyklisten?. Många cyklister tror de kan trampa på utan både reflexer och lampor och tror på allvar att vi bilförare kan ta allt ansvar för att vi inte kan se just dem.