3171
Sök

Laddtrycks mätare

31 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
tjenare jag har nyss köpt mig lite mätare till min bil men undrar över en sak.
    Detta är en Saab 900 2,0t -95 som jag pratar om, och enligt den nya mätaren så skall den inte ladda mer än -0,5 på tomgång och ca 0 när man gasar.
   tycker det verkar lite lite tycker jag, nån som känner igen sen och vet vad jag har gjort för fel, lr vad som är fel?

hade varit kul med minst ett svar iaf!

tack på förhand


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2009
#2
har du testat att köra bilen å kolla vad det blir för värden då? eller har du bara stått å torrgasat?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

31 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#3
jag tog en liten sväng förut och då fick jag upp den till 0,2-0,3 ungefär, tänkte om det kan bero på om vakum slangen till mätaren kan ligga i kläm lr nåt? hmm


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2009
#4
Chim_Chim skrev:
jag tog en liten sväng förut och då fick jag upp den till 0,2-0,3 ungefär, tänkte om det kan bero på om vakum slangen till mätaren kan ligga i kläm lr nåt? hmm

jag vet inte vad dom ska ligga på men är det inte så att du har en lätt tryckare? då kan det ju stämma men 0.3 i ladd smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

31 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#5
mm den har 185 häst orginal och har för mig att den är en fulltryckare men är väldigt nybörjare på turbo m.m, hur lr om kan man lättast ta reda på om det är en fulltryckare?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2009
#6
ingen aning hur du kan kolla är inte haj på saab. vart kopplade du mätaren då å är den en elektrisk eller mekanisk mätare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

31 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#7
den kopplas in med ström till belysing m.m men sen kopplas även en vacum slan in till slangen från dumpen till insuget där jag satt ett t-stycke  om du fattar men jag får kolla vidare och se om jag hittar nåt.


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
12 februari 2009
#8
lossa på¨plast kåpan vid insuget där finns de en slang som går till en vit liten mupp ja klippte den o stoppa t korset där för ja har hört att de inte blir nå bra när man tar från slangen till dumpen, o min ladda -04-05 när den stog på tomgång sen när man drog ur den fick ja upp mätarn i 0.8a bar o de var samma motor som du hade prova me de smile

tjooolihoo

1 019 Inlägg
12 februari 2009
#9
Torger skrev:
ja har hört att de inte blir nå bra när man tar från slangen till dumpen

Det gäller T7-motorer. På ng900 går det bra att ta från i vilken vakuumslang som helst.

Chim_Chim>> Hur långt går original-mätaren? Gränsen gult/rött?
Senast redigerat av Garfield (12 februari 2009)


KTM 660
537 Inlägg
12 februari 2009
#10
Om du bara torrvarvar så ska den bara gå upp till 0 och sen ligga på -0.5 på tomgång. Om du ligger i 50 på 4an och ger fullgas vad får du för laddtryck då?

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

31 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#11
Torger: och men är det ett t5 system, det kan nog kanske vara som dom sndra säger. men tack ändå tongue

Garfield: den stannar precis på gränsen till att gå upp på det röda och jag skall ha t5 system om jag fattat det rätt.

JockeRX7: jag har inte testat det än med den mätaren, har bilen ej i trafik så jag kör inte med den. men skall se om jag kanske kan ta en lite tur och kolla det, jag har bara testat lite hemma utanför på ettans växel, och då kom det upp till ca 0,2- 0,3



tackar så mkt för all hjälp jag får. kankse kan få ordning på den om det äns är nåt fel, känns lite pinsamt annars, om det är som det är hehe men som sagt har inte haft lr grejat nåt speciellt med turbo förut:P


Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 februari 2009
#12
Chim_Chim skrev:
Torger: och men är det ett t5 system, det kan nog kanske vara som dom sndra säger. men tack ändå tongue

Garfield: den stannar precis på gränsen till att gå upp på det röda och jag skall ha t5 system om jag fattat det rätt.

JockeRX7: jag har inte testat det än med den mätaren, har bilen ej i trafik så jag kör inte med den. men skall se om jag kanske kan ta en lite tur och kolla det, jag har bara testat lite hemma utanför på ettans växel, och då kom det upp till ca 0,2- 0,3



tackar så mkt för all hjälp jag får. kankse kan få ordning på den om det äns är nåt fel, känns lite pinsamt annars, om det är som det är hehe men som sagt har inte haft lr grejat nåt speciellt med turbo förut:P

Det är normalt, mer klarar du inte på ettans växel! smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

132 Inlägg
13 februari 2009
#13
Chim_Chim skrev:
tjenare jag har nyss köpt mig lite mätare till min bil men undrar över en sak.
    Detta är en Saab 900 2,0t -95 som jag pratar om, och enligt den nya mätaren så skall den inte ladda mer än -0,5 på tomgång och ca 0 när man gasar.
   tycker det verkar lite lite tycker jag, nån som känner igen sen och vet vad jag har gjort för fel, lr vad som är fel?

hade varit kul med minst ett svar iaf!

tack på förhand

Din bil är en fulltryckare o bör ha ett max ladd på 0,85bar  om man ger full gas på 3-4 från 60-70km/h o uppåt.

Att du har 0,2-0,3 bar på ettans växel låter väldigt rimligt, man vill inte ha 0,85 på ettan , då står man stilla o gör av med däck troligen wink 

Dom andra värdena på tomgång låter helt normala med. Torr varvning kan i bästa fall resultera i 0,1 men då har du nästan varvstopp också o det rekommenderas icke wink

Så det är inget fel på din motor/turbo. Allt ser ut att stämma av texterna du skrivit.

MVH
Robban
Senast redigerat av Osse (13 februari 2009)

SpeedFreakZ Sweden
www.osse.cc

31 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#14
Larsson_Power : okej men då måste ut på vägen och testa detta, det verkar ju som det är som det skall nu.  tack så mkt för hjälpen


31 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#15
Osse: jo jag tror jag har föstått detta men tänkte att jag frågar, iom att detta är min första turbo bil och försöker förstå mig på hur allt fungerar nu. men nu vet jag lite till om min saab turbo:P tack skall du ha

iom detta kommer jag inte använda tråden nåt mera:P

vill tacka för all hjälp bara:P tack så mkt
Senast redigerat av Chim_Chim (14 februari 2009)



Sök