2460
Sök

B20 med turbo:)

290 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#1
hittade nämligen en b20 i morfars värkstad i förrgår, den första tanken som slog mig var att slänga på en turbo tongue vad är de som behövs för att få allt till att lira bra tillsammans?
eftersom jag aldrig skruvat på bilmotorer så tyckte jag att detta kanske va en bra början+ att jag endast är 15 bast:)
Senast redigerat av volvofucker (6 februari 2009)

1 196 Inlägg
6 februari 2009
#2
om du aldrig har skruvat förut kanske du ska börja med att bara renovera den?

290 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#3
ja de e ju de första jag skall göra med den. tips på någon kam man kan använda?

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
6 februari 2009
#4
vanliga a-kammen som sitter i fungerar, k-kammen är lite bättre.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

290 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#5
vad finns de för mer godis man kan slänga ner i en b20?

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
6 februari 2009
#6
volvofucker skrev:
vad finns de för mer godis man kan slänga ner i en b20?

Skumbananer , Gelehallon ! lol Smidda kolvar kanske ? Bofors vev från B18 ska efter vad jag hört tåla 700hk . Ståldrev till kamdrivningen .

Schipperke rules !

290 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#7
i de här läget är de inga extrem hästar jag är ute efter. om jag får runt 200hk så är jag mer än nöjd:)
skriv gärna var delarna finns:)

240 Inlägg
6 februari 2009
#8
börja med att renovera motorn.

Sen tycker jag du ska köra K eller F kam å börja med en enkel förgasarturbo installation, å köra med en stummad fördelare på det så du får en rak tändkurva.

Lycka till !
Senast redigerat av VOLVO142TIC (6 februari 2009)

8 156 Inlägg
7 februari 2009
#9
Som sagt, börja med att renovera den.
Kanske så ska du utgå från en förgasare som är trycktätad och möjliggör turbokonvertering senare?
Klart att man kan trycktäta en "vanlig" otätad förgasare också, men det ger ju lite extra jobb.
Hade du tänkt använda dig av någon speciellt förgasare?
Hur är motorn bestyckad i dagsläget?

Börja med "vanlig" trimning.
Steg 2 eller 3 topp portad och planad, dubbla Weber alternativt dubbla Dellorto, värre kam och extraktorgrenrör. En Weber 36/36 är också ett ganska så bra alternativ om man bara vill ta steget upp från dubbla SU. (Har för mig att den är trycktätad också, till skillnad från original dubbla SU.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

290 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#10
motorn står utan förgasare,grenrör och all el. har inte hittat någon speciell förgasare till bygget men.

116 Inlägg
11 februari 2009
#11
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi


8 156 Inlägg
11 februari 2009
#13
jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

80 Inlägg
13 februari 2009
#14
Gå in på savarturbo.se, där finns dom duktigaste volvo trimmarna i landet.

Second place is the first looser!!

116 Inlägg
13 februari 2009
#15
Phaetoon skrev:
jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

håller med dig, jag körde 402m, och har kört upp ca 210km/h så vr6 kommer senare förbi mig. för jag har lite hög utväxling 4.88, men volvo 240 låda turbo, minns inte hur utväxling den låda, det gick jättebra.

gamla volvo passar inte att köra max fart, utan race iaf


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 februari 2009
#16
jimmytic skrev:
Phaetoon skrev:
jimmytic skrev:
borrat 2.2l, toppsteg 4-5, vasst kam, weber 45-48, ngt till . så har du 200hk, beror på vad du ska göra,

min gamla 142 hade den 2.2l med riktiga delar, det går jävligt gott, min kompis har vr6 golfen, den oxå ca 200hk, hängde inte med min fd volvo, hihi

Volvo har en helt annan utväxling och dessutom ger sugisen ganska så bra drag på bottenvarv i jämförelse.
Moderna bilar är ju skapta för motorvägsfart, inte för rallykörning på grusväg.

håller med dig, jag körde 402m, och har kört upp ca 210km/h så vr6 kommer senare förbi mig. för jag har lite hög utväxling 4.88, men volvo 240 låda turbo, minns inte hur utväxling den låda, det gick jättebra.

gamla volvo passar inte att köra max fart, utan race iaf

Lite OT men är bara tvungen.
En VR6 lär ju inte ha högre slutfart än 150-160 km/h på 402m, max.

Och att du med din gamla sugmotortrimmade 142 haft en slutfart på 210 km/h? Tjenare! Då ligger du i samma kategori som exempelvis Qvarnis gör med sin Porsche

Källa, för du lär väl inte tro mig..
http://www.timetree.se/resultat/2008/

Är så jävla trött på alla dessa mytomaner och drömtrimmare på detta forum :S

66 Inlägg
14 februari 2009
#17
jimmytic   det är ju samma utväxling på bakaxel (4.10) även om du byter låda du har ju bara en "överväxling" på 5 an eller överväxel på lådan och du sänker kanske varven med 1000 varv där( om nu inte lådan var preppad med andra drev)



Sök