2333
Sök

Bmw 540 e34 avgasvärden för höga

11 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#1
Ja då besiktningen inte riktigt gick som jag tänkte och avgasvärdena blev aningen höga (underdrift) så ska ju någon form av felsökning påbörjas, tror att bränsletrycksregulatorn kan ha fått sig en törn, men har ju självklart hört att detta tydligen är vanligt att avgasvärdena är höga på på 540 i bland, självklart undrar ju jag då vilka dom vanligaste felen är, så man inte vevar i blindo, som sagt alla värden är skyhöga, och inte bara ett, tomgången är det inget fel på, den svarar precis som den ska på gasen, det finns inget att anmärka på gången, hoppas ngn stackars sate drabbats av samma problem och vet precis vart jag ska börja leta så jag sparar massa tid, det e ju så träligt sånt här.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2009
#2
Det kan vara lambdan som är trasig, katalysatorn, om du har en LMM så kan den vara trasig, i alla fall de jag kan hjälpa dig med, lycka till smile

Mvh Patrik


11 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#3
Ja tackar så mycket, så sett vet jag vad jag ska kolla upp, men hade hoppats på att ngn ex hade haft samma fel på värdena och att det fanns en utav dessa delar som ofta ger med sig så jag slipper testa alla grejer he he, det handlar om en liten latmask, men jag får ta tag i det och se över det, dock tror jag starkt på att bränsletrycks regulatorn är kass då det laborerats med denna (ska kika bränsle trycket en dag på ingående ledning) men nu är det helg, då ger jag fan i det, men som sagt känner ngn igen problemet och vet vad dom vanligaste felen brukar vara så tveka inte.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

74 Inlägg
13 februari 2009
#4
jag har en 530 lilla v8an som jag nyss besiktat och fick höga värden åå hög hc,hög ch,förhöjd ch osv,men min går lite orloigt på tomgången imellan åt!! plus att jag tycker bilen drar lite väl mycket soppa å

tror på lamdasonderna jag

är ju stort sett samma motor 540/530

80 Inlägg
13 februari 2009
#5
När byttes olja och tänddelar sist? Om du bara vill ha igenom den genom bes så byt olja och tanka i 30% e85. Men det löser ju bara problemet tillfälligt. Tror oxå på lambdan...vad fick du för lambda värde?

Second place is the first looser!!

3 059 Inlägg
13 februari 2009
#6
Tippar på lambda sonder som är trasiga..

Skriv dina siffror här så man ser vilka som är tokfel.. Annars kan de va svårt att hjälpa dig.


290 Inlägg
13 februari 2009
#7
snälla skriv alla avgasvärden när ni vill ha hjälp, det e så mycket enklare då.

74 Inlägg
14 februari 2009
#8
ska kolla de

11 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#9
CO                       2.2 (0,5)
HC                       282 (100)
CO2500                2,3 (0,3)
LAMBDA               0,93 (O,97-1,03)

JA GODKÄNDA VÄRDEN INOM PARANTES

Fan har aldrig fattat det där lamda värdet riktigt, trodde det va bra att det va lågt men det är väl så det är rätt avgastemperatur för rätt förbränning (Har aldrig lekt med lambda tidigare så aldrig aktiverat mig i ämnet)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

2 271 Inlägg
14 februari 2009
#10
Vilket fall som är lamdavärdet lågt och då fetar bilen på. Om du har möjlighet så kan du mäta lamdan.
Ska pendla mellan allt från 0,1-0,9v.
Om jag har fel skyller jag på att det är lördag och jag dricker öl.smile


11 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#11
Hur mäter jag lamdorna då?? aldrig gjort förr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

2 271 Inlägg
14 februari 2009
#12
Med varmkkörd bil framför allt, sen viker du tillbaka gummit så du har trådarna exponerade. Detta ska även ske med motorn igång självklart.
Nu har jag aldrig gjort det på en Bmw men det ska vara samma sak.
Multimeter, mät dig fram till vilken kabel som pendlar/volt så ska du va där.


290 Inlägg
14 februari 2009
#13
540T skrev:
CO                       2.2 (0,5)
HC                       282 (100)
CO2500                2,3 (0,3)
LAMBDA               0,93 (O,97-1,03)

JA GODKÄNDA VÄRDEN INOM PARANTES

Fan har aldrig fattat det där lamda värdet riktigt, trodde det va bra att det va lågt men det är väl så det är rätt avgastemperatur för rätt förbränning (Har aldrig lekt med lambda tidigare så aldrig aktiverat mig i ämnet)

inte omöjligt att katten är kass. du har möjligen inte värden på O2 och CO2?

11 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#14
Tyvärr har jag inte några siffror på det men såg ett värde som låg runt 12-13 och det har jag för mig var co2, men vet inte, kanske är co2 värdet som är Co på pappret, har för mig att det stod Co2 förr på besiktningspappret ju, inte nu, får hissa upp och kolla lambdan ngn dag då, hoppas inte det e kattarna som e kass, vill inte riva systemet igen ju när det ändå ska ner snart

Var dig själv, det finns redan så många andra.

George
1 956 Inlägg
15 februari 2009
#15
Lambda LMM eller kattar brukar det vara.

Rengör LMM med elektronik spray.
Mät Lambda
Knacka på kattarna med en gummiklubba för att att höra om det skramlar.
Väldigt vanligt att dom går för att dom är keramiska.

Men kolla även vevhusmembranet, är ett vanligt fel och som påverkar.

Även en allmän service med olja och oljefilter/luftfilter kanske e på sin plats.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök