3897
Sök

Löneläge som CNC-operatör?

2 014 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Tack för många intressanta svar.

Inte för att lönen är viktigast - även om den är viktig nog - när det gäller arbete, men jag hade förväntat mig ett lite bättre löneläge. I transportbranschen, som jag alltså planerat att lämna bakom mig efter fem år, brukar ju dessa siffror representera nettolöner.

Jag har ju inte bestämt mig till 100% ännu, så det kan bli möjligt att man väljer något annat. Tycker dock att det verkar intressant, och även om det är finanskris just för tillfället så kommer det ju inte alltid förbli så, och jag har väl på något sätt fått för mig att CNC-operatör är ett framtidsyrke. Som nämndes i första inlägget har man ju också funderat på svetsare...

Då arbetsmarknaden i Jkpg-området är lika het som en behållare med flytande kväve nedgrävt under Antarktis' is, så blir mitt sätt att hantera den närmsta tiden genom att studera. För dessa studier har man ju ställt upp ett antal kriterier:
- utbildningen ska vara lokalt anordnad
- utbildningen får vara maximalt två år
- utbildningen ska ge goda chanser till jobb inom ett "framtidsyrke"

Dessa kriterier genererade en förutsägbar lista med alternativ, där man ju får kika efter framtida yrken som känns intressanta och lönsamma. De två som först dök upp var just CNC-operatör och/eller svetsare.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

huh?
10 427 Inlägg
16 februari 2009
http://www.ky.se/

Fanns faktiskt rätt så många KY-utbildningar i Jönköping med omnejd.
Kan ju ta en kik om du ej gjort det. Brukar inte vara mer än 2 år långa.

2 014 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Japp, har redan kikat på KY-utbildningar (även sådana på distans), men felet med dem är att de inte startar förrän till hösten. Jag behöver något att fylla ut tiden fram tills dess med, och inte ens tillfälliga jobb är direkt lätta att skaffa sig för tillfället.

Tack ändå för tipset!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

OEM <3
6 957 Inlägg
17 februari 2009
steifan skrev:
FireTraXX skrev:
Alecci skrev:
Bara för att klargöra, vi snackar bruttolöner nu eller?

Troligtvis.

Snittet verkar vara 22000kr efter ett par års erfarenhet.
Så det är ju inte dåligt, men det är inte jättebra heller.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … rator-1110

Snittlönen 2007 för LO-anslutna arbetare var 20400 totalt eller 21100 för de inom enbart privata sektorn.
Så 22000 är ju 'okej' som sagt, men kanske inte så skoj om man tagit studielån för att 'nå' dit wink

Känner en del som jobbar som CNC-operatörer, trodde lönerna var värre än så.
Okej jobbar man natt så kan de ju bli mer..men de va som sjutton tongue

OEM <3

12 086 Inlägg
17 februari 2009
steifan skrev:
Joo skrev:
Sen så kan nog Cnc operatör vara ganska bra också om man har lite tur med vilket jobb man får!

Konstant stoppa ~grejer i en pall, sitta och vänta eller sanera maskiner är min bild av jobbet som CNC-operatör.

Sådär lagomt spännande wink

Alltså allt är relativt, många jobbar ju på industri hela livet. Det är inte min plan.
att va cnc-operatör skulle jag vilja påstå är de bästa man kan göra på en industri.
Det finns givetvis maskiner som går till som du beskriver, byta bit o trycka på startmaskiner tongue
Jag har aldrig gjort det, spec inte på senaste jobbet då jag programerar allt från scratch. Jag gjorde ca 1 bit om dagen

Sen för att va ett relativt lågutbildat yrke så är de bra betalt. I princip alla industrijobb är välbetalda om man jämför med alternativa jobb som relativt nyexaminerad.

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
JapMax skrev:
steifan skrev:
Joo skrev:
Sen så kan nog Cnc operatör vara ganska bra också om man har lite tur med vilket jobb man får!

Konstant stoppa ~grejer i en pall, sitta och vänta eller sanera maskiner är min bild av jobbet som CNC-operatör.

Sådär lagomt spännande wink

Alltså allt är relativt, många jobbar ju på industri hela livet. Det är inte min plan.
att va cnc-operatör skulle jag vilja påstå är de bästa man kan göra på en industri.
Det finns givetvis maskiner som går till som du beskriver, byta bit o trycka på startmaskiner tongue
Jag har aldrig gjort det, spec inte på senaste jobbet då jag programerar allt från scratch. Jag gjorde ca 1 bit om dagen

Sen för att va ett relativt lågutbildat yrke så är de bra betalt. I princip alla industrijobb är välbetalda om man jämför med alternativa jobb som relativt nyexaminerad.

Jojo, ren tillverkningsindustri där man ska pumpa ut så mycket likadana artiklar som möjligt
är väl ingen höjdare. En bekant som hade arbetat inom bearbetningen på Scania i flera år
beskrev spontant sitt jobb som "här går jag och byter lite tunnor" första gången jag var förbi
den avdelningen tongue Men visst, finns nog roligare CNC-jobb som du beskriver.

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
Bjork skrev:
steifan skrev:
FireTraXX skrev:
Troligtvis.

Snittet verkar vara 22000kr efter ett par års erfarenhet.
Så det är ju inte dåligt, men det är inte jättebra heller.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … rator-1110

Snittlönen 2007 för LO-anslutna arbetare var 20400 totalt eller 21100 för de inom enbart privata sektorn.
Så 22000 är ju 'okej' som sagt, men kanske inte så skoj om man tagit studielån för att 'nå' dit wink

Jo men sen tillkommer väl diverse skifttillägg om det är så också.
Så där finns det ju lite pengar att hämta om företaget har större produktion. smile

12 086 Inlägg
17 februari 2009
steifan skrev:
Så där finns det ju lite pengar att hämta om företaget har större produktion. smile

Precis, ja plockade ju ut 19400kr på min 22100kr lön wink

OEM <3
6 957 Inlägg
17 februari 2009
steifan skrev:
Bjork skrev:
steifan skrev:

Okej, inte mena att skyta nu men ja ligger (eller iaf låg bra mkt högre) förra året, har ett nytt skift nu så
vet inte riktigt löneläget än, men de är väl som hos oss på Benders, mkt ordrar = mkt övertid smile

Men såvitt ja vet så är ju CNC ett ganska lugnt å skönt jobb smile

OEM <3

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
Rätt så frivillig övertid är ju en annan 'bra' grej inom industrin om man vill tjäna pengar allmänt wink

Maskinoperatörer brukar dock bli rätt utslitna fysiskt vad jag har läst
lite kors och tvärs. Har för mig att det har stått i nåt nummer av Dagens
Arbete (IF Metalls-medlemstidning). Så inget bra jobb i längden, om
man nu inte har väldigt bra arbetsmetoder ergonomiskt.

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
En annan grej som är bra är ju iofs att det brukar finnas hyfsat
många tjänstemän på industriföretag, tex produktionstekniker.
Kanske lite bökigt att komma dit från golvet, men inget är ju omöjligt.
Tjänstemän inom industrin tjänar inte så dåligt heller.

Sök