15 februari 2009
Trådstartare
Tack för många intressanta svar.
Inte för att lönen är viktigast - även om den är viktig nog - när det gäller arbete, men jag hade förväntat mig ett lite bättre löneläge. I transportbranschen, som jag alltså planerat att lämna bakom mig efter fem år, brukar ju dessa siffror representera nettolöner.
Jag har ju inte bestämt mig till 100% ännu, så det kan bli möjligt att man väljer något annat. Tycker dock att det verkar intressant, och även om det är finanskris just för tillfället så kommer det ju inte alltid förbli så, och jag har väl på något sätt fått för mig att CNC-operatör är ett framtidsyrke. Som nämndes i första inlägget har man ju också funderat på svetsare...
Då arbetsmarknaden i Jkpg-området är lika het som en behållare med flytande kväve nedgrävt under Antarktis' is, så blir mitt sätt att hantera den närmsta tiden genom att studera. För dessa studier har man ju ställt upp ett antal kriterier:
- utbildningen ska vara lokalt anordnad
- utbildningen får vara maximalt två år
- utbildningen ska ge goda chanser till jobb inom ett "framtidsyrke"
Dessa kriterier genererade en förutsägbar lista med alternativ, där man ju får kika efter framtida yrken som känns intressanta och lönsamma. De två som först dök upp var just CNC-operatör och/eller svetsare.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex