2579
Sök

Trimning av 740 turbo / 300+?

787 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har en volvo 740 turbo som jag skulle vilja skrämma upp i 300-350hp?
har ca: 250 nu, men som alltid vill man bara ha mer av det goda!
Har grupp A-Turbo, R-kam, 3" från turbon, racekat, 1,2 bar + lite annat...


Tips: pris:- vad behövs m.m

Tack på förhand // AlvereZ
Senast redigerat av AlvereZ (2 juli 2006)

2 Inlägg
2 juli 2006
#2
vad har du for block    stakar

2 Inlägg
2 juli 2006
#3
rott block  har alla volvo motorer  om du kollar pa  motorns  vansta sida  sa finns d en kant  dar det star  b230et b23et b230ft osv     star det b230et  sa   trimma inte mer an 240 hk      kanner du till turbo performance club  e pa  cypern just nu  darfor kan jag inte stava riktigt    visa bokstaver fattas

1 926 Inlägg
2 juli 2006
#4
är du utomland eller har du inte Å, Ä, Ö ? tongue

Zacke skrev:
rott block  har alla volvo motorer  om du kollar pa  motorns  vansta sida  sa finns d en kant  dar det star  b230et b23et b230ft osv     star det b230et  sa   trimma inte mer an 240 hk      kanner du till turbo performance club  e pa  cypern just nu  darfor kan jag inte stava riktigt    visa bokstaver fattas

10 287 Inlägg
2 juli 2006
#5
Det beror ju på årsmodell om du har Motronic eller LH-jetronic. Både Motronic och LH2.4 går att få att följa med till 350Hkr utan större problem. Men har du LH2.2 så är det lite krångligare då det är i princip omöjligt att få tag på bra chip till dessa.

Jag skulle rekommendera en bottendel från en nyare B230FT där man behåller orginal kolvar men nersvarvade med grop i mitten för att sänka kompet till runt 8.0:1. Stakar byter man lämpligen till smidda från Sten Parner.
Toppen tar man lämpligast en måttligt portad 531 topp. Insug orginal om man nöjer sig med 350Hkr. Svetsa också igen vattenkanalerna och borra upp dom enligt det s k Grupp A mönstret med omväxlande 3 och 5 mm hål.
Grenrör bör man tillverka ett av tubrör och som turbo fungerar tex en t3/04 hybrid med steg3 axel utmärkt. Hittar man ett 0.82 avgashus med stor wastegate så räcker detta.
Spridare tar man ljusblåa R-spridare och kör på runt 4 bar soppatryck.

Intercooler behövs bytas till en bättre men dessa är numera rätt billiga.

Som växellåda räcker en M90 och man växlar med förstånd. Svänghjul tar man gärna ett djupt pottsvänghjul och svarvar ur det för 240mm lamell och 712 Sachs tryckplatta.

Pris är svårt att sätta exakt men jag räknar normalt med 300kr/hkr. Så om du vill komma från 182 Hkr till 350Hkr så får man räkna runt (350-182) * 300 kr = 50.000 kr.

Mvh
Göran


AlvereZ skrev:
Tjena!

Jag har en volvo 740 turbo som jag skulle vilja skrämma upp i 300-350hp?
har ca: 250 nu, men som alltid vill man bara ha mer av det goda!
Har grupp A-Turbo, R-kam, 3" från turbon, racekat, 1,2 bar + lite annat...


Tips: pris:- vad behövs m.m

Tack på förhand // AlvereZ

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
4 juli 2006
#6
Rekomenderar att du tar kontakt med Acc Racing ringer du idag kan du nog få ett bra pris.
Hälsa Anders från mig.
Ha en trevlig dag mvh robin

10 287 Inlägg
4 juli 2006
#7
Tittar man på Accracing under motorarbeten / topplock så ser man just en bild på en Volvotopp med "Grupp A" kylvattenhålen uppborrade.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
8 juni 2008
#8
Hejsan grabbar. Lite samma fråga som AlvereZ men ja skulle vara nöjd nu i början me att få opp min till 250hp kanske lite över..beror på.
Jag har LH2.2, har inte hittat chip.

Ja undrar att om man skulle sätta större munstyckt. Bättre kamaxel,lite större turbo, större cooler. Bättre avgasserie? El. har ni några bättre råd? Blir det helt fånigt? Kanske bara en ny turbo istället för större?
Motorn skall väl annors hålla takten upp till närmare 300..har ja hört!?

Tack
Ahne
Senast redigerat av Ahne (8 juni 2008)

Med lem
1 127 Inlägg
8 juni 2008
#9
Ahne skrev:
Hejsan grabbar. Lite samma fråga som AlvereZ men ja skulle vara nöjd nu i början me att få opp min till 250hp kanske lite över..beror på.
Jag har LH2.2, har inte hittat chip.

Ja undrar att om man skulle sätta större munstyckt. Bättre kamaxel,lite större turbo, större cooler. Bättre avgasserie? El. har ni några bättre råd? Blir det helt fånigt? Kanske bara en ny turbo istället för större?
Motorn skall väl annors hålla takten upp till närmare 300..har ja hört!?

Tack
Ahne

www.hi-tuning.com har chip till lh2.2. Ring och fråga, för till just lh2.2 har den inte funnits med på hemsidan förut iaf. Kanske ligger uppe nu.

Finns en firma i Örebro som heter RS Service som kan mappa om dom boxarna också. Har iaf telefonnummer till dom.

RS Service
Örebro
0705939018
019239018


38 Inlägg
9 juni 2008
#10
Spelis skrev:
är du utomland eller har du inte Å, Ä, Ö ? tongue

Zacke skrev:
rott block  har alla volvo motorer  om du kollar pa  motorns  vansta sida  sa finns d en kant  dar det star  b230et b23et b230ft osv     star det b230et  sa   trimma inte mer an 240 hk      kanner du till turbo performance club  e pa  cypern just nu  darfor kan jag inte stava riktigt    visa bokstaver fattas


vad med "e pa cypern just nu" förstod du inte? tongue


906 Inlägg
23 februari 2009
#11
Klaga nu inte för jag tog en gammal tråd, men orkar ej starta en ny. Undran över vad ett "pottsvänghjul" är? Min undran är förövrigt om man kan spara original svänghjul och bara svarva ur detta?

=)

1 758 Inlägg
24 februari 2009
#12
740Fors skrev:
Klaga nu inte för jag tog en gammal tråd, men orkar ej starta en ny. Undran över vad ett "pottsvänghjul" är? Min undran är förövrigt om man kan spara original svänghjul och bara svarva ur detta?

Pottsvänghjulet har en "potta" i mitten. Kallas även för "djupa svänghjulet" och sitter t.ex. på bilar med M46-låda.
Detta svänghjul är gjort för 228 mm lamell, medan dubbelmassesvänghjulet som sitter på bilar med M90-låda har 240 mm lamell.
Så vill man köra med M90-koppling och M46-svänghjul måsta man bearbeta svänghjulet så kopplingen passar.
Annars funkar lamell från 850 fint tilsammans med M46-hjulet.
Här finns det mesta i kopplingsväg till gamla Volvobilar:
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

Med lem
1 127 Inlägg
24 februari 2009
#13
schnauz skrev:
740Fors skrev:
Klaga nu inte för jag tog en gammal tråd, men orkar ej starta en ny. Undran över vad ett "pottsvänghjul" är? Min undran är förövrigt om man kan spara original svänghjul och bara svarva ur detta?

Pottsvänghjulet har en "potta" i mitten. Kallas även för "djupa svänghjulet" och sitter t.ex. på bilar med M46-låda.
Detta svänghjul är gjort för 228 mm lamell, medan dubbelmassesvänghjulet som sitter på bilar med M90-låda har 240 mm lamell.
Så vill man köra med M90-koppling och M46-svänghjul måsta man bearbeta svänghjulet så kopplingen passar.
Annars funkar lamell från 850 fint tilsammans med M46-hjulet.
Här finns det mesta i kopplingsväg till gamla Volvobilar:
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

Koppling från 940 med D24 med m90 passar rakt av då dessa har det djupa svänghjulet. Ska orka med ca 400nm.



Sök