När det gäller avgassystemets dimension så beror det på var man vill ha effekten. Ju större rör, desto mer flyttas effektkurvan uppåt. Dvs mer effekt vid högre varv (där motståndet begränsar) och mindre drag vid låga varv.
Avgassystemet ska vara så avstämt att man skapar ett lagom undertryck som tar hand om avgaserna vid varje puls. När avgastemperaturen längre ut i avgassystemet allteftersom minskar så bildas det ett undertryck som suger ut avgaserna ur motorn. Detta undertryck måste matcha pulsen när en ny "omgång" avgaser portioneras ut från motorn, dvs undertrycket ska vara som högst när en ny omgång kommer för att så snabbt som möjligt suga ut avgaserna.
Med en för stor dimension på avgassystemet så bildas inte ett tillräckligt högt undertryck och motorn måste arbeta för att pumpa ut avgaserna.
Det bästa är att använda en grov dimension på extraktorgrenröret och så minska lite.
T.ex. när man monterar extraktorgrenrör på en Amazon så finns det i grund och botten två att välja mellan. 4-2-1 eller 4-1, dvs att rören går från 4 till 2 till 1, eller direkt från 4 rör till ett. Det sistnämnda extraktorgrenröret är egentligen bara till för maskiner som är trimmade för att köra konstant på höga varvtal / maxvarv, medan 4-2-1 är mer för vanlig trimning.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)