3500
Sök

Olja in Handbromsvajrar eller ej, innan montering?

Quattro User
260 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Har inskaffat 2 nya handbromsvajrar till bilen till vänster, och ska byta dom inom kort.

En tanke som slog mig, var att man kanske skulle hänga vajrarna på väggen några dagar och droppa in olja eller liknande i höljet, för att förebygga framtida tröghet.

Eller får det helt motsatt verkan med tiden, att det fastnar skit och/eller oljan torkar så att vajrarna löper trögare än om jag gett fan i att ha i olja tro?

Vad har ni för teorier? smile

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 mars 2009
FourRings skrev:
Har inskaffat 2 nya handbromsvajrar till bilen till vänster, och ska byta dom inom kort.

En tanke som slog mig, var att man kanske skulle hänga vajrarna på väggen några dagar och droppa in olja eller liknande i höljet, för att förebygga framtida tröghet.

Eller får det helt motsatt verkan med tiden, att det fastnar skit och/eller oljan torkar så att vajrarna löper trögare än om jag gett fan i att ha i olja tro?

Det är väl ett plasthölje invändigt i vajern...Å det vill nog ha så torrt och fint som möjligt skulle jag tro då..Dvs. jag skulle inte smörja det...!

Quattro User
260 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Japp det är plasthölje invändigt, så jag låter bli att slabba i olja då, tack för din input. cool

Med lem
1 127 Inlägg
6 mars 2009
mrbuggy skrev:
FourRings skrev:

Det är väl ett plasthölje invändigt i vajern...Å det vill nog ha så torrt och fint som möjligt skulle jag tro då..Dvs. jag skulle inte smörja det...!

Det är när de går torrt som wiren slits upp och går sönder. Ju mindre friktion ju lättare går det att dra i den också. Aldrig haft en cykel eller moppe? Klart man smörjer wirar..

Smörj med silikonspray eller kedjespray, olja kommer inte hålla sig kvar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 mars 2009
H3dlund skrev:
mrbuggy skrev:
FourRings skrev:

Det är när de går torrt som wiren slits upp och går sönder. Ju mindre friktion ju lättare går det att dra i den också. Aldrig haft en cykel eller moppe? Klart man smörjer wirar..

Liiite skillnad på såna vajrar..dom har inget extra plastinnerrör...skillnad om vajern går direkt emot ytterhöljet...Nåja...jag har aldrig smörjt nya vajrar i alla fall..Inte heller haft problem med kärvande såna..å för övrigt brukar problemen börja när de gått hål på Höljet..kommer in fukt och rost å sånt skit...
Senast redigerat av mrbuggy (6 mars 2009)

832 Inlägg
6 mars 2009
mrbuggy skrev:
H3dlund skrev:
mrbuggy skrev:

Liiite skillnad på såna vajrar..dom har inget extra plastinnerrör...skillnad om vajern går direkt emot ytterhöljet...Nåja...jag har aldrig smörjt nya vajrar i alla fall..Inte heller haft problem med kärvande såna..å för övrigt brukar problemen börja när de gått hål på Höljet..kommer in fukt och rost å sånt skit...

Som sagt skulle nog jag oxå låta bli att smörja. Har aldrig haft problem med en ny wire å så länge höljet är helt och man använder handbromsen så ska det inte behöva vara något problem på många år skulle jag tro.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 586 Inlägg
6 mars 2009
Jag skulle då aldrig ens tänka på att skruva dit en wire utan att ta till lite olja. brukar smörja in wire sedan låta den hänga över natten tills det runnit igenom. Du kommer märka att det går ändå lättare
Senast redigerat av jorre83 (6 mars 2009)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
6 mars 2009
Jag skulle också ha smort, det finns ingen anledning att inte göra det.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 mars 2009
eller försöka fylla den med fett, bättre då det stannar kvar längre samt blockerar fukt komma in i höljet

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 mars 2009
sir_daniel skrev:
eller försöka fylla den med fett, bättre då det stannar kvar längre samt blockerar fukt komma in i höljet

Kunde man göra förut när de inte fanns plaströr i höljena..smörjde gjorde man förr i tiden när de fanns plats för de..inte på dom nyare som finns nuförtiden..liiite knepigt att få in fett kanske...! fast de förstås...inget e omöjligt..!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 mars 2009
läste inte så noga, trodde han hade köpt lös wire som han ville skulle stoppa i gamla höljet

Quattro User
260 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hehe,...väldigt spridda skurar och åsikter...

Det är gummibälgar i varje ände av höljet, så egentligen borde varken skit kunna komma in, eller olja komma ut.

Kanske ska droppa i lite lubrikation då i alla fall?

832 Inlägg
7 mars 2009
FourRings skrev:
Hehe,...väldigt spridda skurar och åsikter...

Det är gummibälgar i varje ände av höljet, så egentligen borde varken skit kunna komma in, eller olja komma ut.

Kanske ska droppa i lite lubrikation då i alla fall?

Det är nog som du vill, tror inte det skadar iaf men det kanske inte hjälper så mkt heller smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök