4298
Sök

Tillåtet lägga upp namn på folk dömda för brott?

fotointresserad
2 307 Inlägg
7 januari 2009
Hamilton skrev:
Norde skrev:
Hamilton skrev:

Problemet är ju att dessa sidor inte har tillstånd för sin verksamhet och därmed är olagliga.
offentliga handlingar eller inte så får man inte publicera dom som man vill.

Vad ska de ha för tillstånd isf? Intressant fall det där.. Hade det inte varit tillåtet skulle nog sidan redan ha legat nere. Det de har gjort är att publicera vanliga offentliga handlingar som vem som helst kan få ut från myndigheterna. Frågan är bara om de på något sätt bryter mot PUL men detta ska inte vara färdigutrett som jag förstått.

Dom bryter helt klart mot lagen finns inga som helst tvivel om den saken

Jag tänker på utgivningsbevis
http://www.rtvv.se/se/Internet/
webbplatser med grundlagsskydd, till exempel massmedieföretags webbplatser eller webbplatser med utgivningsbevis.

Personuppgiftslag (1998:204)

21 § Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla
personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar
i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa
frihetsberövanden.

Men måste man ha ett utgivningsskydd om man har en hemsida då?

Läste runt lite på din länk och så här förstog jag det: Om man har utgivningsskydd på sin hemsida så blir den grundlagsskyddad vilket i sin tur innebär att ine PUL gäller

citerar det som stog:
"Personuppgiftslagen gäller inte när personuppgifter publiceras på webbplatser med grundlagsskydd, till exempel massmedieföretags webbplatser eller webbplatser med utgivningsbevis. Mer information finns på Radio- och TV-verkets webbplats."

Och då hemsidan nu utreds av Datainspektionen för just brott mot PUL så låter ju det konstigt?
""

8 886 Inlägg
8 januari 2009
Norde skrev:
Läste runt lite på din länk och så här förstog jag det: Om man har utgivningsskydd på sin hemsida så blir den grundlagsskyddad vilket i sin tur innebär att ine PUL gäller

citerar det som stog:
"Personuppgiftslagen gäller inte när personuppgifter publiceras på webbplatser med grundlagsskydd, till exempel massmedieföretags webbplatser eller webbplatser med utgivningsbevis. Mer information finns på Radio- och TV-verkets webbplats."

Och då hemsidan nu utreds av Datainspektionen för just brott mot PUL så låter ju det konstigt?
""

Ja om man ska komma runt PUL och publicera namn och bild.
Senast redigerat av Hamilton (8 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

fotointresserad
2 307 Inlägg
8 januari 2009
Hamilton skrev:
Norde skrev:

citerar det som stog:

""

Jo, det var ju det jag skrev i mitt ovanstående inlägg..

Men på vilket sätt menar du att de bryter mot lagen då gällande utgivningsskyddet?

Det de eventuellt bryter mot är PUL, inte utgivningsskyddet väl?

8 886 Inlägg
3 mars 2009
Norde skrev:
Hamilton skrev:
Norde skrev:

citerar det som stog:

""

Jo, det var ju det jag skrev i mitt ovanstående inlägg..

Men på vilket sätt menar du att de bryter mot lagen då gällande utgivningsskyddet?

Det de eventuellt bryter mot är PUL, inte utgivningsskyddet väl?

Har helt missat att svara på det här inlägget.
Eftersom den sidan saknar tillstånd så är dom inte skyddade av utgivningsskyddet.

Fotograf på tierpidag.se

Saaboholic
3 129 Inlägg
3 mars 2009
www.kriminellt.com

Ett exempel till.. ägs förövrigt av original inkasso..

"Liberty of thought is the life of the soul"

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
3 mars 2009
Hamilton skrev:
Nej det får man inte!
Inget av allternativen är lagliga.

Finns undantag från lagen, men den gälle bara större publicister med en ansvarig utgivare.

Vad jag har hört så är det lagligt, eftersom att alla rättsmål är offentliga, right?

8 886 Inlägg
4 mars 2009
Hexenhammer skrev:
Hamilton skrev:
Nej det får man inte!

Finns undantag från lagen, men den gälle bara större publicister med en ansvarig utgivare.

Vad jag har hört så är det lagligt, eftersom att alla rättsmål är offentliga, right?

Det är tillåtet för Radio,TV och Tidningar att göra det. Men kalle 15-år kan inte lägga upp en hemsida och publicera domar.

Fotograf på tierpidag.se

Med lem
624 Inlägg
4 mars 2009
Hamilton skrev:
Hexenhammer skrev:
Hamilton skrev:
Nej det får man inte!

Det är tillåtet för Radio,TV och Tidningar att göra det. Men kalle 15-år kan inte lägga upp en hemsida och publicera domar.

Men kalle 15-år kan  ju köpa det helt lagligt så varför får man inte lägga upp det? Jag tycker det är helt rätt att göra det. På så vis fick jag reda på att en i min hemort hade förgripit sig på minderåriga.
Senast redigerat av MrL (4 mars 2009)

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se

8 886 Inlägg
7 mars 2009
MrL skrev:
Men kalle 15-år kan  ju köpa det helt lagligt så varför får man inte lägga upp det? Jag tycker det är helt rätt att göra det. På så vis fick jag reda på att en i min hemort hade förgripit sig på minderåriga.

Visst kan Kalle försöka söka utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket och men utsikterna att den skulle bli godkänd är lika med 0

Massmedieföretag har ett automatiskt grundlagsskydd och ska anmäla en utgivare.

Fotograf på tierpidag.se

1 827 Inlägg
8 mars 2009
MrL skrev:
Hamilton skrev:
Hexenhammer skrev:

Och vad behöver du den informationen till?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 014 Inlägg
8 mars 2009
MrL skrev:
Men kalle 15-år kan  ju köpa det helt lagligt så varför får man inte lägga upp det?

Vart ligger problemet? Rätt att ta del av information innebär inte detsamma som rätt att sprida denna vidare och/eller publicera denna.

De enda fall där du får administrera/publicera personuppgifter om lagöverträdelser är ifall du har grundlagsskydd. Grundlagsskydd i sin tur har massmedieföretag med ansvarig utgivare eller andra webbplatser som har ansökt om och beviljats utgivnigsbevis.

Såvida du inte företäder ett massmedialt företag eller har beviljats ett utgivningsbevis får du alltså inte publicera personuppgifter, ens om dessa berör lagöverträdelser. Punkt slut.

Vad som är moraliskt rätt och fel i detta är en annan diskussion, men detta är vad lagen säger i nuläget.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sök