2350
Sök

Flyga med ryanair?

2 123 Inlägg
21 juni 2006
#21
Daniel skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Är det en Saab 2000 ?
Eller är jag helt ute och cyklar ?

Du är ute och cyklar.

Vad är det för plan då ?

1 414 Inlägg
21 juni 2006
#22
Fredrik.Gustavsson skrev:
Founder skrev:
Phaetoon skrev:
Jag antar att ingen här inne, förutom jag, har flygit i en Antonov An-24.
Dom började byggas 1959. Många har skrotats av Ryssland, men några har sålts till Vitrysslands statliga flygbolag, Belavia. Det är tåliga rackare. Inget att rekommendera när det gäller komfort. Det luktar flygbränsle i hela planet, man får gratis massage och man kan inte höra sin mp3-spelare på högsta volym. Är det under 10 grader varmt ute så rekommenderar jag att man tar på sig en jacka.

När man reser med Ryanair så vet man vad man får.

Ryska flygplan är fina grejer... byggda efter ett simpelt 3 stegs motto:
Gör det starkt, gör det enkelt och få det att funka smile

Bilden nedan måste bringa fram fina minnen? wink
http://photos.airliners.net/photos/midd … 052635.jpg

Är det en Saab 2000 ?
Eller är jag helt ute och cyklar ?

Det är en AN-24...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
21 juni 2006
#23
Phaetoon skrev:
jensonnn skrev:
Phaetoon skrev:
Jag antar att ingen här inne, förutom jag, har flygit i en Antonov An-24.
Dom började byggas 1959. Många har skrotats av Ryssland, men några har sålts till Vitrysslands statliga flygbolag, Belavia. Det är tåliga rackare. Inget att rekommendera när det gäller komfort. Det luktar flygbränsle i hela planet, man får gratis massage och man kan inte höra sin mp3-spelare på högsta volym. Är det under 10 grader varmt ute så rekommenderar jag att man tar på sig en jacka.

När man reser med Ryanair så vet man vad man får.

jag vill också flyga ett antonov när gjorde du det? tongue
har du sett ett antonov 225?   de e "ganska" stort tongue

Jag flög över med ett sådant när jag var valobservatör i Vitryssland 2004.
Jag vet inte om jag sett just den modellen (225), men dom stora Antonov-planer är gigantiska wink

AN-225 är världens största transport plan, finns endast 1 enda exemplar och det finns inga banor i Sverige som klarar av att ta emot kärran... den är för bred... smile

Mellan stillastående och flygande skiljer det sig 8 m i böjning vid vingspetsarna... smile
Senast redigerat av Founder (21 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 231 Inlägg
21 juni 2006
#24
Såg ett program på discovery om just det planet för inte länge sen. Dom hade tydligen rustat upp det igen efter att ha stått på marken 10 (?) år.

Kommer inte ihåg vad det drog i soppa men det var någe grymt mycket iaf smile

Mitt projekt: Evo III

8 156 Inlägg
22 juni 2006
#25
Lone Star skrev:
Såg ett program på discovery om just det planet för inte länge sen. Dom hade tydligen rustat upp det igen efter att ha stått på marken 10 (?) år.

Kommer inte ihåg vad det drog i soppa men det var någe grymt mycket iaf smile

Med tanke på att en modern Boeing rymmer 150 ton bränsle så vill jag inte veta vad en Antonov 255 rymmer, än mindre vad den drar. Man kanske skulle införa en internationell skatt på flygbränsle? Typ 5 öre/kg?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 414 Inlägg
22 juni 2006
#26
Lone Star skrev:
Såg ett program på discovery om just det planet för inte länge sen. Dom hade tydligen rustat upp det igen efter att ha stått på marken 10 (?) år.

Kommer inte ihåg vad det drog i soppa men det var någe grymt mycket iaf smile

Jo jag såg oxå det, fanns det inte 2 maskiner ifrån början fast den ena var allt för nedgången för att kunna räddas så man använde den som reservdelsmaskin?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
22 juni 2006
#27
Phaetoon skrev:
Lone Star skrev:
Såg ett program på discovery om just det planet för inte länge sen. Dom hade tydligen rustat upp det igen efter att ha stått på marken 10 (?) år.

Kommer inte ihåg vad det drog i soppa men det var någe grymt mycket iaf smile

Med tanke på att en modern Boeing rymmer 150 ton bränsle så vill jag inte veta vad en Antonov 255 rymmer, än mindre vad den drar. Man kanske skulle införa en internationell skatt på flygbränsle? Typ 5 öre/kg?

En 747-800 (jumbo) tar ca 150 ton bränsle men det är sällan man fyller upp till max, säger man en normal kärra som 777 tar ca 60 ton bränsle, å andra sidan drar den drygt hälften... Vi brukar tanka ca 35-45 ton för europeiska flygningar när vi räkar på det, planet är en Boeing 737. Man tankar inte mer än man absolut måste på grund av att man vill spara vikt...

Det har disskuterats enormt mycket med bränsle skatter fram och tillbaka för flyget men marginalerna är så enormt små idag vad gäller vinst kontra förlust så det finns tyvärr inget spelrum alls... Ett bra exempel är nog RyanAir som idag på grund av den kanske kommande flygskatten lägger ner alla verksamhet på Malmö Sturup. När skatten väl införs kommer istort sett all trafik med RyanAir att upphöra i Sverige enligt deras löften...

Även Quantas är ett bra exempel som trotts ökad kabinfaktor och ökad mängd flygningar nu går back på grund av det höga bränslepriset...
Senast redigerat av Founder (22 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

SSS -12
3 217 Inlägg
22 juni 2006
#28
Om man ska gå tillbaka där tråden startade: Jag hade inte dragit mig för att åka med RyanAir, så farligt kan det väl ändå inte vara? Du ska sitta där och pinas i 2 timmar, låter ju nästan som att följa med flickvännen när hon ska till frissan! tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

538 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
#29
Fuckface skrev:
Om man ska gå tillbaka där tråden startade: Jag hade inte dragit mig för att åka med RyanAir, så farligt kan det väl ändå inte vara? Du ska sitta där och pinas i 2 timmar, låter ju nästan som att följa med flickvännen när hon ska till frissan! tongue

haha om de e som o dra till frissan med frugan så skiter jag i o åka med de!, hehe skojar bara, nej men nu e biljeten beställd, så de e väl bara o ta sig ditt! tack för att du tog tillbaka tråden där den startade, höll på o spåra ut här fan, allt från ryska plan till saab 900 :S haha

SSS -12
3 217 Inlägg
23 juni 2006
#30
Hoppas du har en helnice resa... Det gör ju faktiskt ingenting om du skriver en liten resumering om hur resan gått osv. så att alla får reda på "latest news" om RyanAir...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

perpelle
24 juni 2006
#31
Har åkt ett x antal gånger med ryaniar = inga problem alls!
Åkt till Frankrike och Tyskland med samma plan som svindyra sas använder (boeing).
Bra service, städade plan och riktigt billigt. Skulle aldrig betala en massa extra pengar för att åka sas. Lite äcklig mat på vägen och lite mer benutrymme betalar jag inte för.


Sök