Det du nu ska göra (om du nu skaffat fungerande vag-com) är detta:
Med VAG COM ikopplat och 'Measuring blocks' uppstartat kan du välja att kolla block mellan nummer 001-256....det varierar kraftigt från modell till modell(och år, motor osv) så det går inte säga vilket block du skall välja. Du skall iallafall ta fram ett block där det står 'Mass air flow' och det skall raporteras i g/s...det är det värde som LMM mäter upp man får där. Under en fullgasrepa skall du dra på (helst trean) hela vägen upp till 6000rpm, så att du passerar varvtalöet för max effekt.
Ett riktvärde är att en motor kan prestera 1,2 hästkrafter per gram luft på en sekund. Din motor skall ha 150hk och 150/1.2= 125g/s.
Har du normalt laddtryck(original = ca 0,3-0,5 bar) så skall flödet bli detta ovan.
Under denna repa skall massflödet öka tills en topp som ligger där din motor ger max effekt(5700rpm?) och värdet skall vara effekten/1.2...är bilen ochippad och har 150hk så blir det alltså 150/1.2=125 g/s.
Det behöver inte vara exakt detta värde, men det bör ligga i närheten av.
Är bilen ochippad och du bara får 100g, då är det bara att byta lmm.
Kolla även av laddtrycket i en annan block, det skall vara 0,3-0,5 som mest och sjunka mot cirka 0,3 på högre varv. Boost pressure(specified) och boost pressure(actual) ska ligga nära varandra hela tiden!!! Om inte... Enkelt förklarat så vill då bilen ha ett högre laddtryck än vad bilen i praktiken har. Eftersom luften släpps ut i atmosfären såklart. Isåfall har du troligtvis en läcka på en tryckslang vilket orsakar dina problem. Då får du provtrycka systemet med MAX 0.5bar och lyssna efter pys. Har du läckage lovar jag att du hör och märker det. Nar jag hade hål så kom jag inte ens upp i 0.1 bar! Plugga igen vevhusventilationen när du gör detta by the way.
Du får helt enkelt leta efter dessa 'Measuring blocks'. På min gamla A3 låg lmm-mätningen på 001 och laddtryck på 115, har du tur ligger dom där för dig också!
Senast redigerat av tobee (29 juli 2008)