Pulserande/hack vid fullt gaspådrag A3 -97

Dikkie
28 maj 2008 · 81 Inlägg

Har ett ”problem” med min bil, en A3 1.8T -97.

När jag kör fullt gaspådrag, endast på tvåans växel, så når den ca 3500-4000varv sen känner jag hur turbon tappar trycket i ca en halv sekund.
Sen efter det så drar den igen. Detta händer endast vid fullt gaspådrag och inte alltid.
Har hänt en gång på treans växel också.

Jag ställde samma fråga till ett par trimfirmor och fick till svars:

"Misständningar resulterar oftast i fetblandning som åker ut i avgassytemet där det antänds och överhettar katalysatorn. Det fel du beskriver är allvarligt och bör åtgärdas snarast möjligt för att förhindra följdskador. Tyvär är de mest grundläggande baskunskaper bristvara även på märkesverkstäder.
Håller din verkstad fast vid sitt uttalande vill jag rekommendera dig att byta verkstad."

"Mest troligt är din laddtrycksregleringsventil trasig (N75 på VAG språk) Det funkar någorlunda bra nu när bilen är orginal men så fort laddtrycket ska ökas vid tex en chippning så kommer det bli en motorstörning."

"Du bör kontrollera dina slangar och magnetventilen"

Det blir lite olika svar, har löst mig till här på forumet att det kan bero på lite olika saker såsom:
- LMM
- Magnetventil
- Avlastningsventilen
- Gasspjället
- Tempgivare
- Läckage? (lustigt att det endast skulle hända på en växel om det är läckage)

Det verkar som att detta är ett rätt vanligt fel på A3orna så man tycker ju att någon borde ha fixat det.
Är väldigt tacksam för precis all hjälp jag kan få!

Mvh Nils

Dikkie
30 maj 2008 · 81 Inlägg

Ingen som har en tanke vad detta kan bero på? sad

Brook
30 maj 2008 · 16 Inlägg

på min s4, så var det tändspolarna i kombination med dåliga tändstift som spökade. kolla det.

tobee
30 maj 2008 · 735 Inlägg

Du har ju själv räknat upp de flesta troliga felorsaker! Hittar du ingen felkod är det bara att börja felsöka och pricka av i listan

Men min första tanke var att en tändspole håller på att ge upp. Eller dåliga stift. Så det kan du ju lägga till på din lista. Annars var den väl komplett vad jag kan se.

Du kan få köpa en nästan ny dumpventil(06A 145 710 N), bättre beggad n75-ventil och tändspole(06B-905-115-E) av mig till din felsökning billigt. Har själv varit i samma sits som dig och bytt en del fungerande grejer i onödan på min gamla A3a:P Vet hur dyrt det blir när man byter del efter del och inget fungerar

EDIT: Skriv här när du hittat vad som var fel!! Är till mkt god hjälp för som du själv skriver har många problem med detta

Senast redigerat av tobee (30 maj 2008)

9000Turb0
11 juni 2008 · 132 Inlägg

Far min har ett liknande problem, men jag skulle inte vilja påstå att det är på en specifik växel.
Bilen "laggar" vid gaspådrag som du säger i 0,5s innan den kommer tillbaka igen.
Kopplade ut LMM'n och märkte en enorm skillnad, 99% försvann. Stoppade då i en ny LMM men samma lagg kom tillbaka.
Hittar du något som löser ditt problem får du gjärna slänga in det här.

Senast redigerat av 9000Turb0 (11 juni 2008)

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
Dikkie
15 juli 2008 · 81 Inlägg

Hej Igen.

Det var ett tag sen nu..
Jag funderar på att köpa mig kablar och vag-com för att kunna reda ut detta.

Har konstaterat att problemet jag har kommer på fler än tvåans växel.
Men det är endast när turbon laddar "mycket" som felet uppstår.

Jag ska nu testa att byta dumpen.
Nästa steg blir att byta motor-tempgivaren och sedan magnetventilen.

Annars får man kanske börja leta efter läckage?

eriico
15 juli 2008 · 130 Inlägg

kompisens s60 2,4t uppförde sig på samma sätt, det var magnetventilen som var kass då.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.
Volkswagen Golf GTD "dieseltröskan" (1992)
Dikkie
15 juli 2008 · 81 Inlägg

Får hoppas att det inte är värre än så, ska som sagt testa att byta de sakerna jag nämnde innan.
Om ingen har något annat att komma med... smile

BTLulle
15 juli 2008 ·

Tycker du ska börja att kolla alla vakumslangar även det till bromservon, har du en spricka i den mellan backventil och bromservot så tappar du helt vakum vid full gas och då har du inget vakum för styrnig av övriga funktioner.

MVH Peter

Dikkie
16 juli 2008 · 81 Inlägg

Hur gör man för att kolla alla dessa slangar?
Är helt grön inom detta ^^

BTLulle
16 juli 2008 ·

Man tittar och känner om det finns några sprickor.

MVH Peter

Xoff Volvo tönt... =)
16 juli 2008 · 2 344 Inlägg

som sagt tändstiften tycker jag du ska börja med, det är ändå något man ska byta då och då så då blir det inte lika mycket pengar i sjön...

för jag hade problem med små ryckningar vid laddtryck å då va det stiften, visserligen V70...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
MaZzej
16 juli 2008 · 136 Inlägg

yikes Har troligen samma fel på min a4. Men tändstiften bytte jag nyligen så dem kan ja inte tänka mig att d är. sedan sa dem på audiverkstaden att det kunde vara luftmassemätaren som spökade. hopp tänkte ja o köpte en ny sådan för 3000 sad hjälpte inte ett skit. surt.hmm

Aja sen har ja varit inne på en diagnoskontroll där sa dem att dem inte kunde se nått. tongue Så jag vette tusan vad d kan vara. turbon bytte ja för ett halvårsen så nått med den kan d inte vara. Kanske dumpventilen isf eller tändkassetterna? hmm hur vet man om en dump är trasig då? Borde den inte läcka hela tiden när d ligger belastning isf?

För i min a4 så inträffar felet alltid mellan 2-3000 varv på alla växlar. Endast när motorn är varm :S Nån som vet vad d kan vara?

Ha D!

De Säger Vi Hej!
tobee
16 juli 2008 · 735 Inlägg

MaZzej: Vad kör du med för stift? Platina är det enda rätta på din chippade bil annars kan det börja hugga, särskillt om du har ett aggressivt chip. Jag körde med (nya)originalstift+Jörgs mirakelkur ala 1.43 bar... Ingen vidare kombo;)

Dikkie: KOLLA FELKODER!!! For gods sake.... Skrev det ju för 1 1/2 månad sen, det är det första, billigaste och enklaste man gör. www.24.se har kabeln du behöver!

k1mm0 tokfrans
16 juli 2008 · 982 Inlägg

på min seat sitter det civinco box och då kan jag ju byta "mappning" näör jag vill.. upplever samma fel när jag använder mitt "sport mod" kort.. ligger jag på 6an i ca 180 så hackar bilen satan.. ojämn som en ***.. svajjar mellan 0.3 och 1.2bar ladd.. men bara med det kortet..

kan det vara så att:

1. kortet är för "på" och vill ladda hela tiden
2. mina spridare är för små för det kortet?

mvh Kim som är noll på turbo bilar smile

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
The_Kid
17 juli 2008 · 21 Inlägg

Det har sagts förut me det kan nog upprepas! Det är tändningen som inte räcker till! Det är därför bilen boggar vid fullt pådrag. Hur mår tändkablarna? I vissa fall får man gapa om stiften så att det blir en mindre men kraftigare gnista.

Det är nämligen så att om man höjer trycket krävs det mer gnista för att det ska tända.

Mitsubishi 3000 GT "Veilside" (1992)
MaZzej
17 juli 2008 · 136 Inlägg

tobee skrev:
MaZzej: Vad kör du med för stift? Platina är det enda rätta på din chippade bil annars kan det börja hugga, särskillt om du har ett aggressivt chip. Jag körde med (nya)originalstift+Jörgs mirakelkur ala 1.43 bar... Ingen vidare kombo;)

Dikkie: KOLLA FELKODER!!! For gods sake.... Skrev det ju för 1 1/2 månad sen, det är det första, billigaste och enklaste man gör. www.24.se har kabeln du behöver!

Tror jag har platina.. hmm Vad fan kan d va då? dem har kollat alla felkoder på audiverkstaden men kan inte se nått fel. Om det kan vara någon hjälp så "hackade" den ännu mer när ja hade öppet luftfilter :S

De Säger Vi Hej!
Dikkie
18 juli 2008 · 81 Inlägg

Hej igen!

tobee: ang kabel,
Vad är det för någon kabel jag behöver? OBD2 Adapter (Artnr:11021)?
Sen ska man köpa programmet också, right?
Något mer som behövs?

Beställde en dump i onsdags som jag ska hämta ut idag.
Antar att detta inte är problemet men någonstans ska man väl börja.


Kollade vad magnetventilen vid turbon kostade, 700kr..
Kan tillägga att min bil inte är chippad!
På min blir det med som en "puls" någonstans mellan 3-4000varv.

tobee
18 juli 2008 · 735 Inlägg

KKL USB Ver 409.1 : http://www.24.se/ShowProduct.aspx?ProdI … mp;cat=227
Du behöver inte köpa något program. Finns på en i media omskriven site;) Vag-Com V409.1 + 'censur' heter det du ska ha! Om inte den funkar finns V311-2 som man fixar på liknande siter men inte där.

Är lite pill att få kabeln att funka med programmet. Men väldigt enkelt om man vet hur man gör. Enkelt förklarat så ska du installera en drivrutin så att du kan köra en usb kabel som en simulerad comport. Sen är det bara att gå in och ändra i enhetshanteraren till com 1-4 beroende på vad som är ledigt på din dator. Drivrutinen installeras automatiskt i win xp har jag för mig, vista ska åxå funka. Jag körde win 2000 på min bärbara och då var jag tvungen att leta efter drivrutinen på nätet.

Mer info hittar du på www.nordicaudi.com, sök på forumet 409.1 eller 311-2. Finns massa trådar där folk förklarar hur man gör

Finns mkt mer ql man kan göra med vag-com än kolla felkoder. Bland annat en nyttig funktion där datorn visar av bilen begärt laddtryck och laddtryck i praktiken. VÄLDIGT bra att ha när man felsöker, kan visa exempelvis om man har läckor i systemet. Självklart är det livedata så man måste köra bilen samtidigt.

Manual till v409: http://www.ross-tech.net/vag-com/downlo … l4090d.pdf

Senast redigerat av tobee (18 juli 2008)

Dikkie
18 juli 2008 · 81 Inlägg

Ah det är ju underbart!

Då beställer jag en sån idag.

Är det svårt att förstå sig på programmet?

Kanon, du ska ha ett stort tack för hjälpen Tobee!

Senast redigerat av Dikkie (18 juli 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang