2578
Sök

Tröga växlar Mazda

537 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjooo!

Det är så att ända sedan jag köpte min Mazda 323F 1992 framhjulsdriven så har växlarna vart tröga att få i, man måste verkligen ta i. Vad är det som gör detta? Är det några leder eller vad kan det vara? 3:an, 4:an och 5:an är relativt lätta.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
14 mars 2009
#2
enbart när det är kallt eller är det alltid?
försvinner det när du har kört en stund?

testa att smörja länkaget till växellådan, kan ha med det att göra.

man lever bara en gång så lev väl!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 mars 2009
#3
kollat oljan i lådan ? roll


537 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
#4
Bullo skrev:
enbart när det är kallt eller är det alltid?
försvinner det när du har kört en stund?

testa att smörja länkaget till växellådan, kan ha med det att göra.

Kanske att det blir någon liten skillnad när det har blivit varmt, men knappt märkbart isåfall.

Är det måntro de där stagen som går mellan växelspaken och själva växellådan som du tänker på? Bar avart under bilen en gång och tittade inte på det, men har för mig det fanns två st stag.

164 Inlägg
14 mars 2009
#5
Vet inte om detta är sant eller bara en myt men spån i växellådan?


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
14 mars 2009
#6
markuse90 skrev:
Bullo skrev:
enbart när det är kallt eller är det alltid?
försvinner det när du har kört en stund?

testa att smörja länkaget till växellådan, kan ha med det att göra.

Är det måntro de där stagen som går mellan växelspaken och själva växellådan som du tänker på? Bar avart under bilen en gång och tittade inte på det, men har för mig det fanns två st stag.

Yes, det är värt ett försök iaf.

spraya med lite smörjmedel och hoppas på det bästa;)

man lever bara en gång så lev väl!

272 Inlägg
15 mars 2009
#7
Vanligt fel på Mazda, det är bussningarna i länkaget som är för tajta, smörja utanpå hjälper inte, plocka isär, slipa rent, smörj med fett innan det monteras igen.
Det är ju en enkel operation bara man kommer under bilen, och det är viktigt att göra det, för det sliter på lådan när det kärvar.

Åker helst på is =)

3 235 Inlägg
15 mars 2009
#8
Kolla oljenivån i lådan först!


537 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#9
Har ännu inte varken smörjt upp länkarna eller kollat växellådsoljenivån. Ska dock göra det och byta olja då jag ändå har det hemma. Dock blir det enklare o enklare o lägga i växel. Skulle tippa på att länkarna bara kärvat lite eftersom bilen tills för en vecka sedan bara hade gått omkring 10mil sen september. Men nu när jag har fått körkort har jag kört 25mil på en halv vecka om växlarna är lättare o få i.

272 Inlägg
18 mars 2009
#10
Se till att få rätt olja, det är olka lådor på vanliga F och den med DOHC motorn, och om jag inte minns fel är det olika olja i dom oxå.

Åker helst på is =)


Sök