3598
Sök

Renault Clio 94 1.4 8v - Turbo laddning, Centralsprut och Avgassystem.

Öh, barlös.
300 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
För det första, jag har förstått att Centralsprut kan i "lekmans mun" kan liknas vid en digitalt styrd förgasare, ni får gärna rätta mig om jag har förstått fel.

Då undrar jag, kommer det vara samma "problematik" som man har när det är turbo laddning med förgasare? Logiskt sätt så borde det ju vara det eller hur?

Eller är det bästa att byta till ett ordentligt sprut? Något jag gärna undviker för jag vill hålla bilen så "standard" jag kan utöver turbo, kam, ventiler osv osv.

Sen undrar jag, finns det något färdigt sportsystem 2.5" som går att beställa eller är det att bygga eget till denna bil?

Jag vet att man kan köpa ett 2.5" sportsystem med racekatalysator hos ferita, men det måste specialbeställas och när vi byggde tävlingsbilen tror jag det kostade runt 10-tusen. Det är lite saftigt för mitt syfte, detta är en lekbil som ska vara en "sleeper".

Övrigt så behöver jag inte veta hur löjligt det är att jag väljer just 1.4 och 8v för det vet jag redan. Men så mycket som jag och min far skruvat så har jag ett stort lager delar och mycket kunskaper om just dessa maskiner tyvärr är jag lite svag på just hur centralsprutet fungerar. 

Ni får gärna kika i min projekttråd som jag snart kommer kasta upp.

/ Mvh Daniel
Senast redigerat av DPB (16 mars 2009)

8 156 Inlägg
17 mars 2009
Jag tror nog att det enklaste (och billigaste) är om du bygger eget avgassystem och bockar rören själv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Öh, barlös.
300 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag tror nog att det enklaste (och billigaste) är om du bygger eget avgassystem och bockar rören själv.

Indeed, det får bli så fadern hostade lite när jag började fråga om hur centralsprutet var uppbyggt. roll Så jag får kolla på någon som kan svetsa mig ett grenrör till snurbon.  cool

Men jag undrar fortfarande, hur det fungerar med centralsprut och överladdning. hmm

Sök