3672
Sök

Oljekylare på turbokonverterad bil, är det nödvändigt med oljetermostat?

16 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
skall montera en oljekylare i min turbokonvertarade opel astra och funderar på om man ska ha oljethermostat eller ej på den. kommer att ladda mellan 05 och 1 kg (beroende på tillfälle) med den efter att oljekylaren satts dit. bilen kommer att köras dagligen. Kommer oljekylaren att kyla ner oljan så pass mycket att den inte uppnår arbetstemperatur eller kan jag köra utan thermostat? (det är en relativt stor oljekylare, från en audi s6)  har kompisar som kör utan termostat i sina bmw turbo motorer och det verkar funka. 

Mvh


5 710 Inlägg
18 mars 2009
#2
Det beror ju på hur "tur" du har i valet av kylare.
Är kylaren lagom stor får du lagom mycket kylning och en bra oljetemp men är den för stor kommer du åka runt med en ständigt för låg temp.
Dessutom kommer det ju ta betydligt längre tid att nå rätt temp....o lägger vi till kallt klimat blir det än värre.

Låg oljetemp=trög olja=hög inre friktion=högre bränsleförbrukning och ett större slitage.

MVH Jonas
..............

16 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#3
kanonbra svar!  skall nog för enkelthetskull slänga dit en termostat då.


10 287 Inlägg
20 mars 2009
#4
Man kan ju köra med vattenmantlad oljekylare. Då fungerar motorn kylvätska som värmeväxlare och du kan köra utan termostat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
1 998 Inlägg
20 mars 2009
#5
Lånar tråden lite då.

Har en e30 med automat och har funderat på en oljekylare till den då de känns säkrare med de.

Men har ju oljekylning i kylaren på bilen å ska ju ändå inte ha automaten så länge till. Går de att köra oljan genom kylare eller är de för högt upp eller för stora ledningar tro? Kopplingen sitter iaf ca 15 cm från överkant på kylaren

Eller blir den kylaren för stor. Tror de bara går ett rör rakt igenom

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

526 Inlägg
21 mars 2009
#6
Bäst är att köpa en termostatstyrd oljefiltsadapter. Då är den stängd tills motorn fått rätt tempratur på oljan..


1 062 Inlägg
22 mars 2009
#7
Enklast är väl att ta oljekyladaptern som kanske finns till det Opelmotorblocket orginal på någon modell!
Värt att kolla upp iaf!

M.V.H.


16 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#8
tackar japp det skulle nog kunna vara ide att kolla upp big_smile

Mvh



Sök