4141
Sök

Mitt fel, men har ändå fått reda av polisen att det kan vara hans fel eller den pakerade bilens fel?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Ja krocka med min bil för ngn dag sedan,

då jag kör långsamt ut från en pakeringruta ( hade backat in tidigare ) så jag kör ut fronten ser att det står en bil som är HELT felpakerad å skymmer sikten. Rullar fram lite till å har jag mer än hela fronten ut, inte vid förare dörren utan enbart där motorhuven sitter. å då ser jag en bil komma i en hög hastighet å smäller in i min front. Kan säga så mycket att min bil stog HELT stilla.

och ja, jag vet att detta är mitt fel att jag kommer ut från en pakeringsruta, men hur kan polisen få detta till att det är hans fel å den pakerades fel?

Kan säga så mycket att polisen ringde ut den som hade pakerat fel å gav böter och sa till dom att deras bil kan har gjort denna olyckan. Så polisen tog bilden från min vinkel som jag hade rullat ut. Tror ni att dom kommer att skicka detta till Försäkringsbolaget?

Jag hade halvförsäkring på bilen, det borde ju ge ersätting för en ny? Men sen prata dom på försäkringen om att jag inte hade de utan jag hade ngn allrisk som gör att jag bara betalar 1000, men för att jag e under 24 så får jag betala 1000 extra!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1337
1 343 Inlägg
17 mars 2009
Vad var meningen med tråden?
Att få reda på hur polisen tänkte???

I'm not a fighter, I'm a lover!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 mars 2009
jag hade då inte klagat om jag var i din sits tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Dels, plus vad menar ens försäkringen med att jag inte ska få tillbaka ersättning på min bil!?..

Offtopic, xtravagnat måste säga att du gör fan underverk med dina bilar. Har sätt flera stycken, grymt snygga.

tedde89,

Fast polisen var helt okej, riktigt bra snubbe.

jag klagar mest för att Försäkringen inte vill ge ersättning för bilen å sjukskadaorna jag å min sambo fick. Åkte på en rejäl wikplash eller vad det heter smile..

Då man får inte i ryggen å nacke när man bara sitter rakt upp med rakrygg.
Senast redigerat av emijl (17 mars 2009)

Volvofreak
356 Inlägg
17 mars 2009
Det kan ju aldrig bli bilen som parkerade fel i o med att han inte ens var där!

// Andreas
S40N T5-04

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Daaddez. - Det sa jag till polisen med, men han påstår att detta kan vara den bilens fel pga av sikt, onödig plats att stå, m.m!

Volvofreak
356 Inlägg
17 mars 2009
emijl skrev:
Daaddez. - Det sa jag till polisen med, men han påstår att detta kan vara den bilens fel pga av sikt, onödig plats att stå, m.m!

Visst han kanske får böter för att han står fel, men han kan aldrig bli skyldig till en trafikolycka.

// Andreas
S40N T5-04

Prisjägare
238 Inlägg
17 mars 2009
DaAddez skrev:
emijl skrev:

Visst han kanske får böter för att han står fel, men han kan aldrig bli skyldig till en trafikolycka.

Så om jag parkerar min bil mitt på motorvägen så är det inte mitt fel om det blir en olycka? Självklart kan man orsaka en olycka utan att faktiskt vara på plats...

Sen får ni gärna rätta mig om jag har fel, men borde inte polisens omdöme gälla över försäkringsbolaget, eller gör försäkringsbolaget alltid en egen bedömning? Känns ju lite lustigt om lagen kommer fram till att det är en sak, och sen försäkringsbolaget hittar på något annat.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Tack Zahak!

Jo det jag menar är ju att dom borde ju lixom ta kontakt med polisen å höra deras åsikt. Innan dom bestämmer .:S

Olika
907 Inlägg
17 mars 2009
Polisens åsikt och försäkringsbolagets bedömning om vem som vållat olyckan kan ofta skilja, eftersom det är försäkringsbolaget som betalar reparationerna på din bil är det bara att gilla läget, oavsett vems fel de tycker det är...

Jag har alltid fått "lära mig" att så länge man står stilla på en parkeringsplats är man oskyldig, det är bilen i rörelse som gör fel. Sen att man lämnat sin bil och gått därifrån och därmed gjort en parkering, om än otillåten är en annan sak.

Står man tex stilla och väntar på att någon ska backa ut och denne backar på en är det helt den utbackande bilens fel eftersom dess förare inte haft uppsikt.
Senast redigerat av fredriq (17 mars 2009)

Mvh
Fredrik

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 mars 2009
emijl skrev:
Offtopic, xtravagnat måste säga att du gör fan underverk med dina bilar. Har sätt flera stycken, grymt snygga.

tedde89,

jag får väll tacka, om det var riktat mot mig, eller förstod jag allt fel?

sorry för OT

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
_tedde88_ skrev:
emijl skrev:

tedde89,

sorry för OT

Det va till " Xtravagnat " ...

Fast din Volvo ser inte så dålig ut i heller Tedde smile

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 mars 2009
emijl skrev:
_tedde88_ skrev:
emijl skrev:

tedde89,

sorry för OT

Det va till " Xtravagnat " ...

Fast din Volvo ser inte så dålig ut i heller Tedde smile

okey sorry då fattade jag det fel tongue hehe

272 Inlägg
17 mars 2009
Givetvis kan den som parkerat bilen olämpligt, och även den som körde bilen anses som vållande enligt polisen och bötfällas för den saken, men för den skull behöver inte försäkringsbolagen göra den bedömningen, dom kan tex tycka att båda är vållande, och då blr det ingenting till nån eller 50% var.

Men då din bil bara är halvförsäkrad får du bara ersättning om motparten anses vållande.

Det kunde lika bra varit ett barn som klev ut bakom den felparkerade bilen, och då hade man garanterat inte dömt barnet som vållande.

Åker helst på is =)

1 798 Inlägg
17 mars 2009
emijl skrev:
Dels, plus vad menar ens försäkringen med att jag inte ska få tillbaka ersättning på min bil!?.

Det tyder ju på att du anses vara vållande i olyckan, och om du då inte har vagnskadeförsäkring så betalas det naturligtvis inte ut ersättning.
Dom 1000 kronorna (+1000:-) du nämner är din självrisk på trafikförsäkringen för att det finns en motpart som ska ha ersättning för sina skador.

Vad det gäller dina egna skador så kan man få ersättning "för sveda & värk" som är väl runt 6-7000:- med lite tur. Vill man dra detta vidare så krävs det läkarintyg och allt vad detta innebär.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
17 mars 2009
DaAddez skrev:
Det kan ju aldrig bli bilen som parkerade fel i o med att han inte ens var där!

står bilen felparkerad så kan ägaren vara vållande till trafikolycka fast han själv inte är på plats:P så enkelt är de!

Team Insane Racing

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
17 mars 2009
Hilmer skrev:
emijl skrev:
Dels, plus vad menar ens försäkringen med att jag inte ska få tillbaka ersättning på min bil!?.

Det tyder ju på att du anses vara vållande i olyckan, och om du då inte har vagnskadeförsäkring så betalas det naturligtvis inte ut ersättning.
Dom 1000 kronorna (+1000:-) du nämner är din självrisk på trafikförsäkringen för att det finns en motpart som ska ha ersättning för sina skador.

Vad det gäller dina egna skador så kan man få ersättning "för sveda & värk" som är väl runt 6-7000:- med lite tur. Vill man dra detta vidare så krävs det läkarintyg och allt vad detta innebär.

dom extra 1000:- som det står i första inlägget är menat på att föraren var under 24! DVS Ungdomsrisktillägg!

Team Insane Racing

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
måste fråga en sak,

han som krocka med mig, påstår att jag ska betala hans hyrbil ? Det ska jag väl f*n inte göra? det gör hans försäkringsbolag?

1 798 Inlägg
22 mars 2009
Malm3n skrev:
Hilmer skrev:
emijl skrev:

dom extra 1000:- som det står i första inlägget är menat på att föraren var under 24! DVS Ungdomsrisktillägg!

Självrisken på trafikförsäkringen är i detta fall 1000:- plus dom 1000:- (=2000:-) då föraren är under 24år, precis som jag skrev i det tidigare inlägget.

emijl skrev:
måste fråga en sak,

han som krocka med mig, påstår att jag ska betala hans hyrbil ? Det ska jag väl f*n inte göra? det gör hans försäkringsbolag?

Hans försäkringsbolag betalar hyrbil ifall han har detta tillägg i sin försäkring.
Han kan i vissa fall få ersättning för hyrbil i efterhand ifrån ditt försäkringsbolag, men det kan krävas att han t ex kan styrka att han är i stort behov av bilen i tjänst eller liknande, lite olika bolagen emellan.
Du personligen ska inte betala hans hyrbil.

Sök