Jag är 17 år och ska snart köpa en bil, en Saab 9-3 Aaro, 2001. Grejen är den att den har Nordic Uhr Steg 3 trim, så den ligger nu på 280 HK istället för 205 orginal. På Transport Styrelsen står det att bilen är registrerad med 205 HK, alltså orginal.
Men om man nu kör och det skulle hända något, tex en krock så täcker inte försäkringen eftersom att den har fler HK är registrerat, eller?
Så min fråga är om man ska göra en registreringsbesiktning för att få de nya värdena registrerade? Bidrar detta isåfall till att försäkringskostnaden blir högre? Är det lönt?
Den går inte att få igenom i en registreringsbesiktning så att du får höjd effekt i papprena, det kan jag lova. En 9-3 Aero är en så pass billig bil att det är enklare att skrota den om du inte får ut något på försäkringen jämfört med att hålla på och bygga om den till amatörbyggt fordon, och även där har du begränsningar i effekt och effekt/vikt förhållande, dessutom är den helbilsgodkänd.
Okej, då kör jag på det. Jag vill inte lägga ut tradiga pengar som inte gör skillnad. Men Tack, då kör jag på att skippa det! Ni verkar ha en del fina bilar och erfarenhet, så litar på er.
Men hur i helsike gör alla andra som trimmar sina bilar till förbannelse och sedan bara gör vanlig besiktning varje år. De går ju igenom eftersom bes-mannen inte kan göra så mycket åt saken. Försäkringsbolaget låter väl knappast verkstan plocka isär motorn för att kontrollera?