3183
Sök

Registreringsbesiktning - Ska man, eller inte?

Fotograf
166 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Tja! smile

Jag är 17 år och ska snart köpa en bil, en Saab 9-3 Aaro, 2001. Grejen är den att den har Nordic Uhr Steg 3 trim, så den ligger nu på 280 HK istället för 205 orginal. På Transport Styrelsen står det att bilen är registrerad med 205 HK, alltså orginal.

Men om man nu kör och det skulle hända något, tex en krock så täcker inte försäkringen eftersom att den har fler HK är registrerat, eller?

Så min fråga är om man ska göra en registreringsbesiktning för att få de nya värdena registrerade? Bidrar detta isåfall till att försäkringskostnaden blir högre? Är det lönt?

Tacksam för svar!! smile

//Fabian

SAAB - Move Your Mind.

Avstängd
1 031 Inlägg
25 mars 2009
Att rega om en bil med högre hk är inte lätt, men vill du ha bilen laglig så gör ett försök.

1 827 Inlägg
25 mars 2009
Skit fullständigt i det... Jag kan sätta pengar på att du får ut försäkringspengar även om du höjt effekten med 75hk.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

3 121 Inlägg
25 mars 2009
Den går inte att få igenom i en registreringsbesiktning så att du får höjd effekt i papprena, det kan jag lova.
En 9-3 Aero är en så pass billig bil att det är enklare att skrota den om du inte får ut något på försäkringen jämfört med att hålla på och bygga om den till amatörbyggt fordon, och även där har du begränsningar i effekt och effekt/vikt förhållande, dessutom är den helbilsgodkänd.
Senast redigerat av viccoA (25 mars 2009)

Fotograf
166 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
- Eisenhut & viccoA

Okej, då kör jag på det. Jag vill inte lägga ut tradiga pengar som inte gör skillnad. smile Men Tack, då kör jag på att skippa det! Ni verkar ha en del fina bilar och erfarenhet, så litar på er. smile

Tack för snabba och bra svar!! smile

SAAB - Move Your Mind.

1 634 Inlägg
25 mars 2009
Men hur i helsike gör alla andra som trimmar sina bilar till förbannelse och sedan bara gör vanlig besiktning varje år. De går ju igenom eftersom bes-mannen inte kan göra så mycket åt saken. Försäkringsbolaget låter väl knappast verkstan plocka isär motorn för att kontrollera?

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 675 Inlägg
25 mars 2009
bara kör igenom. Bara se till att avgas värdena är inom gränsen wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Sök