2907
Sök

Min vanliga otur :( (lastbilskortet)

Lastbilschafför
86 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Yes då har man äntligen fått sitt CE kort efter en väntan på ca 2 år.
Jag tänkte ju att det blir ett utmärkt val att ta det då jag älskar att ligga ute på vägarna och ahr ett intresse av fordon och motorer...och det är lite kul att vara störst på vägen big_smile

Alla sa ju att "skaffa lastbilskortet så har du jobb på en gång"
öh ja, va ska man säga, det är typiskt mig då att det så klart skulle bli lågkonjetur (eller va de heter/stavas) just när ja är färdig med kortet och typ alla sparkar folk.

Ja jag vet att det finns säkert mycket jobb söderut, men jag är INTE intresserad av att flytta (skulle inte klarar av att flytta psykiskt) är en borta bra men hemma bäst människa wink. däromot köra långfärd/fjärrtransporter, bara jag har möjlighet att vara hemma på min ort vid ledighet.

så vad ska man göra, någon som vet av nå företag som behöver en chafför??

Någon här inne som kör med lastbil här uppe eller passerar??

Funderar på att ragga körningar på nån lasbilsparkering där många står och tar dygnsvila, har hört att många vill ha "hjälpchafför" en bit på vägen....fast de blir väl svart då antar ja, men snart gör ja nästan vad som helst bara för att få ihop lite pengar hmm

Det är hårt att ligga på topp :D

7 276 Inlägg
24 mars 2009
Ring runt till olika åkerier i närheten och erbjud extra arbete.
Kanske även sticka till stora terminaler och höra dig runt.
Hör runt med kompisar, kompisars kompisar och föräldrar.

Kan tyvärr inte hjälpa mycket mer än så men om du är trevlig, visar intresse samt att du klarar digsjälv bra så ska det nog inte vara några bekymmer.
Skriv ORDENTLIGA CV'n och lämna till lite olika ställen.

Vill du så går det nog wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2009
I och med att du mest ligger och kör gör det kanske inte så mycket att firman ligger en bit söderut? Du ligger mest på vägarna och kan pendla ändå smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 mars 2009
Jag flyttade hit till Kalix i hopp om att å jobb snabbt... Tjeeenare så fel man kan ha...
Arbetsförmedlingen erbjuder sina yrkesförar utbildningar, det är de enda yrket som de finns jobb inom.

Var finns dom jobben?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lastbilschafför
86 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Haha ja nog är du nog den första som man hört talas om som flyttat TILL kalix i hopp om att få jobb big_smile

Ja nä mig spelar det ingen roll vart firman ligger, skulle va fint om man hitta ett längre bort, där turerna passerar där man bor så man kan starta hemifrån och avsluta hemma big_smile  Råkar ju ha en stor gammal fotbollsplan 5 meter från dörren, perfekt att parkera en lastbil på wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 mars 2009
TheOneAndOnly skrev:
Haha ja nog är du nog den första som man hört talas om som flyttat TILL kalix i hopp om att få jobb big_smile

Ja nä mig spelar det ingen roll vart firman ligger, skulle va fint om man hitta ett längre bort, där turerna passerar där man bor så man kan starta hemifrån och avsluta hemma big_smile  Råkar ju ha en stor gammal fotbollsplan 5 meter från dörren, perfekt att parkera en lastbil på wink

Hehe, men jag flyttade ju från pajala så det kändes som att här finns det mycket mer.
Så fel man hade.. tongue

Lastbilsförare kommer dock behövas i Pajala nu när de ska öppna gruvan där, så man kanske skulle
läsa till förare och flytta tillbaka smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lastbilschafför
86 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Ja jo det är klart, men oftast när de söker folk till gruvorna så vill de många gånger att man ska ha erfarenhet från gruvor, och hur många har det roll

Fast helt klart värt att prova söka.

Ja fan är du arbetslös ar de ju bara gå in till arbets och säga att du vill gå antingen maskinförarutbildningen, eller yrekförarutbildningen big_smile  är ju bara passa på medans de e gratis cool

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 mars 2009
TheOneAndOnly skrev:
Ja jo det är klart, men oftast när de söker folk till gruvorna så vill de många gånger att man ska ha erfarenhet från gruvor, och hur många har det roll

Fast helt klart värt att prova söka.

Ja fan är du arbetslös ar de ju bara gå in till arbets och säga att du vill gå antingen maskinförarutbildningen, eller yrekförarutbildningen big_smile  är ju bara passa på medans de e gratis cool

Jo iofs men ibland har man tur smile

Jaa, det hade kanske varit något. Får ta och forska e detta lite.

Mvh Tommy

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2009
Hitta ett jobb som chaffis är inte lätt idag, stor städer har alltid nåt o det finns större möjligheter i söder.  Blev själv av med jobbet för en annan utländsk åkeri kunde köra billigare än vi a.k.a. Cabotage.

Kiruna ska flyttas så där finns det jobb ett tag. Dessutom så vill alla arbetsgivare att man ska ha erfarenhet o massa annat som ADR, truckkort mm...

Lastbilschafför
86 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Grabber skrev:
Hitta ett jobb som chaffis är inte lätt idag, stor städer har alltid nåt o det finns större möjligheter i söder.  Blev själv av med jobbet för en annan utländsk åkeri kunde köra billigare än vi a.k.a. Cabotage.

Kiruna ska flyttas så där finns det jobb ett tag. Dessutom så vill alla arbetsgivare att man ska ha erfarenhet o massa annat som ADR, truckkort mm...

Ja å sen är de ju inga företag som lägger ut annonser nu mer heller när de behöver folk, inom chafförs branchen är det ju kontakter som gäller i stort sett, vilket jag inte har, men jag får väl hoppas att det att jag är tjej hjälper mig på traven big_smile

Adr. truck, traktor, kran, eco-driving m.m.....jag har allting som berör/behövs vid att köra lastbils. jag har tillockmed ADR för att köra tank bil big_smile  fast på den delen av yrket vet man ju redan är hopplöst att ens hoppas på jobb inom, eftsom de är väldigt sällan de anställer "nybörjare"

Det enda jag saknar, är erfarenhet roll

men man får ju hoppas man hittar nå vikariat över sommaren och får in foten den vägen smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2009
Det är inte lätt... Göteborg är ju exp/import hamn samt massa annat inrikes distribution men det finn inga jobb där heller...
Mycket beror på den ekonomiska oxå o idag är det inte många som öppnar nytt eller anställer...

Lastbilschafför
86 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
precis...

Sök