2486
Sök

TABORT:) Dumpen. Skadlig för motorn?

38 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Först öppnade sig dumpen knappt för fjädern var för hård. Så vi kapade den. men helt plötsligt blev den för mjuk, Så när man håller på och varvar ur en växel börjar den pysa ut luft och efter man släpper gasen kommer dump ljudet. Är detta skadligt för motorn?
Senast redigerat av Amms (4 maj 2009)


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
2 april 2009
#2
Nej det är inte skadligt. Det är skadligt för turbon om dumpen INTE öppnar.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
2 april 2009
#3
det är skadligt för turbon om dumpen läcker.
om dumpen läcker så måste ju turbon snurra mycket snabbare, och detta är inte bra. dock så vet jag inte hur pass mycket laddtryck du kör med, eller hur mycket dumpen läcker. men förmodligen är det inte tillräckligt för att turbon ska ta extrem skada av det. men tänk på det iaf.

"Rspeter": det är inte skadligt för turbon om dumpen inte öppnar. kanske om du kör med över 2bar.
jag körde ett helt år med dump som inte öppnade och det fanns inte ett enda tecken på att turbon skulle ha tagit skada av det när jag kollade (laddtryck på ca. 1,6bar) så jag pratar av egen erfarenhet. dessutom har min fader en 900 turbo -84 och den har aldrig haft dumpventil, och det är fortfarande orginalaggregat på den. så den där informationen stämmer inte. (sorry för OT)

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

38 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#4
Okej, men jag ligger på 1,2 i ladd. Kan detta vara skadligt? tongue

Tack för alla svar
Senast redigerat av Amms (2 april 2009)


Min önska din lag
24 Inlägg
2 april 2009
#5
jag kör på 1,2 med min 200 och jag dumpar genom wastgaten du behöver ingen dump säger jag!

F.d Yrkeschafför. Numera Magister.
154 Inlägg
2 april 2009
#6
don_holmbarg skrev:
jag kör på 1,2 med min 200 och jag dumpar genom wastgaten du behöver ingen dump säger jag!

Det går inte att dumpa genom WG. Bara så ni andra här inte tror det....


Mvh Tomas


7 275 Inlägg
2 april 2009
#7
Amms skrev:
Okej, men jag ligger på 1,2 i ladd. Kan detta vara skadligt? tongue

Tack för alla svar

Jadu, finns väl risk för att övervarva turbon kan jag tänka mig.
Eftersom du aldrig uppnår rätt ladd eftersom dumpen öppnar så varvar turbon bara mer och mer.


2 164 Inlägg
2 april 2009
#8
Nu ska vi reda ut detta.
Är de AVn (avlasnings ventilen) du menar som släpper ut överflödig luft när du slutar gasa?
Har du map sensor så är de INTE skadligt med öppen dump så länge den är rätt inställd.

Är de WG klockan/ membrandosan du menar och förspänningen till WG så ja de kan skada om den inte öppnar som den ska när GLT ska vara inställd på rätt sätt.
GLT ska vara inställd på orginal och INTE höja den om du inte trimmar bilen och då på trim leverantörens inrådan.

MVH


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 april 2009
#9
Ska vi ägna oss åt lite "bonnameck" så kan du plocka isär AV:n och shimsa (läs planbrockor) fjädern lite så blir den hårdare igen... Dvs lägga brickor mellan fjädern och locket...


ArtDirector
462 Inlägg
2 april 2009
#10
är det en jbr-a25 modifierad av Speedparts du menar att du har eller?
För isåfall kan du köpa en ny fjäder av antingen xtremt.se som tillverkar jbraceparts "dumpar" eller från speedparts som är åf för dem...

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

7 275 Inlägg
2 april 2009
#11
Fredrik-79 skrev:
Nu ska vi reda ut detta.
Är de AVn (avlasnings ventilen) du menar som släpper ut överflödig luft när du slutar gasa?
Har du map sensor så är de INTE skadligt med öppen dump så länge den är rätt inställd.

Är de WG klockan/ membrandosan du menar och förspänningen till WG så ja de kan skada om den inte öppnar som den ska när GLT ska vara inställd på rätt sätt.
GLT ska vara inställd på orginal och INTE höja den om du inte trimmar bilen och då på trim leverantörens inrådan.

MVH

Som jag förstår det så öppnar dumpen MEDANS han har laddtryck och inte efter att han släpper gasen.


Forummoderator
10 576 Inlägg
3 april 2009
#12
Amms skrev:
Först öppnade sig dumpen knappt för fjädern var för hård. Så vi kapade den. men helt plötsligt blev den för mjuk, Så när man håller på och varvar ur en växel börjar den pysa ut luft och efter man släpper gasen kommer dump ljudet. Är detta skadligt för motorn?

Ja, du övervarvar din turbo. Lämna bilen till någon som har koll på prylarna. Du blir inte mycket klokare av gissningsleken i denna tråden.  Vissa saker i tråden stämmer andra är helt åt skogen fel.

Att en dump inte öppnar pga för hård fjäder förefaller osannolikt, även om en sportbil kan ladda 2 bar så måste ju dumpen öppna även vid 0.5bar, eller hur. Ingen bygger dumpar som inte öppnar på låga laddtryck.   Jag tror snarare på felaktig installation.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök