3732
Sök

ABS lampan tänd på VW Bora

8 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
ABS lampan på vår nyinköpta VW Bora är tänd och lyser. Förra ägaren sa att när han tvättar bilen så brukar den slockna. Förr förra ägaren som jag sökte upp och snackade med sa att den tändes och släcktes ibland lite på måfå så att säga.

Så jag misstänker att antingen är det smuts runt något av däcken som orsakar att lampan lyser alternativt att den har oxiderat lite, just eftersom att förra ägaren sade att den slocknar om han tvättar den.

Problemet är att jag är ny i "bil branschen" och inte helt säker på vart allting sitter, därav tänkte jag ta upp frågan här för att ta reda på vart ABS systemet är kopplat mot hjulen och hur det ser ut så jag kan felsöka lite själv och testa med rengörning osv. innan jag lämnar in den till en verkstad.

Några tips, råd och förklaringar?

All hjälp mottages tacksamt! smile

31 Inlägg
31 mars 2009
att abs-givare går sönder är inget ovanligt på denna bil. lämna in bilen på verkstad och be dom att ta ett felminne så ser man vilken givare det är som är trasig.

8 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
Om en givare är sönder, vad kan det tänkas kosta att byta den då?

Kan för övrigt nämna att häromdagen slocknade ABS lampan när jag körde i regnet. När jag sedan körde bilen senare under dagen efter det hade varit soligt ett par timmar så var den tänd igen. Kan det inte vara så att det blivit en oxidation så den svaga ABS signalen inte orkar fram, därav att en skvätt vatten har hjälp till men när detta avdunstat så har den tappat kontakten igen?

Om så är fallet undrar jag:

1) Var ligger givaren, hur hittar och identifierar jag den?

2) Hur kan jag ta bort oxidationen så signalen orkar fram?

31 Inlägg
3 april 2009
kanske kostar nån tusenlapp att byta. jobb+delar. tror inte det hjälper att ta bort eventuell korrision utan det brukar bara vara att byta.
givarna fram sitter i spindeln och är instuckna emot drivknuten. dom kan vara lite tjuriga att få bort, så e du inte så händig så är det nog inget att ge sig på. bak sitter dom emot navet, bakom bromsskivan, skruvad bakifrån.
som sagt, lättast å smidigast är nog att ge sig av till en verkstad smile

Sök