3029
Sök

Fälgtvätt hjälp!

100 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Jag ska tvätta alufälgarna inför den ljuva sommaren, men jag har ett problem. det sitter en väldigt jobbig svart beläggning på en av fälgarna. Jag har provat avfettning (av väldigt miljöfarlig kaliber) och förtunning... samt skurat med en diskborste... men det lossnar ändå inte .

finns det något annat super-duper übermäktich kick-a*s medel man kan använda?

Mvh: Robin.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
21 mars 2009
Testa med diesel

100 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
J-P-R skrev:
Testa med diesel

Det ska provas! Tackar!!!!big_smile

1 488 Inlägg
21 mars 2009
Finns väldigt starka medel, tex Wheel cleaner 350. Blandar man den rätt så koncentrerad och kör med borste så får man oftast bort det mesta i smutsväg som fastnat.

100 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
itouch skrev:
Finns väldigt starka medel, tex Wheel cleaner 350. Blandar man den rätt så koncentrerad och kör med borste så får man oftast bort det mesta i smutsväg som fastnat.

Tack för tipset!

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
21 mars 2009
jag hedde på syra på ett par fälgar ja hade men då var de inte bara skiten som släppte tongue

tjooolihoo

oo=00=oo
374 Inlägg
21 mars 2009
Herobiol är det du ska ha.

Freude am fahren!

huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2009
Om det inte går att lösa sk*ten så får du väl polera/rubba bort det med polish/rubbing/lackrengöring smile

85 Inlägg
21 mars 2009
Tröd:)

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"

100 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Tack så mkt för tipsen! har slitit som en dammsugare på LSD i flera timmar nu och blandat varenda kemikalie jag hittat i kem-förrådet på jobbet, men skiten släpper inte.. J***a h******s j****r. jag SKA ha av skiten. ska prova lite av det ni skrivit här! tack för ert tålamod big_smile

1 072 Inlägg
21 mars 2009
itouch rekomenderar utmärkt medel. Dock är inget  übermäktich mot smut som verkligen grott in samt gett skador på lack. Jag har sj märken efter bromsdamm efter bankörning på mina sommarfälgar och endast omlackering hjälper tyvärr..

100 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
sik skrev:
itouch rekomenderar utmärkt medel. Dock är inget  übermäktich mot smut som verkligen grott in samt gett skador på lack. Jag har sj märken efter bromsdamm efter bankörning på mina sommarfälgar och endast omlackering hjälper tyvärr..

Jo, funderar på omlack istället.. provade med en dremel förut och slipade lite försiktigt och det verkar som det ätit sig in i lacken... &%#¤&%¤#/% åskmoln och &%/#¤%¤¤# förbaskat.

1 634 Inlägg
22 mars 2009
Jag brukar få en del sånna jobbiga svarta fläckar och de släpper bara om jag skrapar bort de. Eftersom jag tvättar ofta så brukar det räcka med naglarna smile kan du inte ta nåt sånt där "fiskben" och skrapa bort det med?

Numera Saab 9-5 Aero -00

100 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Provade med en stålborste då blev det repigt, men det FUNKADE!!!! Yes jajaja!

C20LET
1 041 Inlägg
22 mars 2009
doctor_doodle skrev:
Provade med en stålborste då blev det repigt, men det FUNKADE!!!! Yes jajaja!

aj jag skulle inte sätta stålborste på mina fälgar menotroligt att du inte fick bort det med disel för jag antar att det va asfallt som satt på fälgarna det får jag ta hand om varje sommer o funkar meddisel eller bio avfettning ju, men hoppas att fälgarna inte ser för illa ut smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 915 Inlägg
22 mars 2009
Lahega Alkaclean 28 har jag använt några gånger både till plåtfälgar och lm fälgar..
Syran löser upp all smuts, bara spruta på och låt verka nån minut sen spola av så är det rent, lmfälgarna blir blanka o fina och plåtfälgarna har blivit mindre rostiga.
men sitter det för länge så löser det upp färg och allt annat.
är inte till för att användas på alluminium, men funkar bra smile
Skyddshanskar är bra, bränner nåt för jävligt om man får det på händerna, även mycket otrevligt att andas in...

http://www.remitek.no/images/N%E6ringsmiddelkjemikalier/200px/alkaclean_28.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

424 Inlägg
22 mars 2009
använde vanlig fälgtvätt från sonax tror jag.sticker i ögonen och skiten bara rann av fälgen.och det var riktigt skitigt på insidan.

7 Inlägg
3 april 2009
Jag har också svarta "fläckar" på mina alu-fälgar. Har provat med turtle wax fälg rengöring och spillrans plastborste, funkade inte. Fick inte bort det med naglarna eller stålborste (Provade lite en en kant). Ska prova med diesel imårn!

BMW 520-89. Dricker som en irländare, väger som en amerikan och är slö som en smörkniv. Men den är min!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
5 april 2009
Ammoniak!

Men lukta fan inte på det... Då ångrar du dig sen att du gjorde det, jag lovar!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök